• Chanteuse

Är det dumt om jag byter namn?

Funderar på att byta förnamn på min dotter. Det namnet hon har nu har jag inte varit så mycket för sen första början då jag ville ha ett helt annat namn. Men nu gav jag efter för pappans önskemål för jag tänkte att han kanske kände sig mer delaktig då.

Saken är den att vi inte är tillsammans eller bor ihop men vi har 5 gemensamma barn nu. Han ville inte ha det här barnet då hon var en "olycka" så han har inte funnits där som något stöd under hela graviditeten o inte heller efter. Han verkar inte vara direkt intresserad av henne. Han har inte varit här o gosat eller tagit hand om henne alls den senaste veckan o han bor bara ca 100 meter från mig så det är ju inte direkt långt. Han har heller inte innan dess varit direkt delaktig i hennes liv sen hon föddes utan jag har gjort allt själv. 
    Jag har gått o funderat om jag är dum om jag byter hennes namn mot det jag från början ville ha? Hon har det namnet som andra namn men jag vill ha det som tilltalsnamn då jag inte tycker att hon passar att heta det vi från början kommit överens om.
  • Svar på tråden Är det dumt om jag byter namn?
  • MaNiMi

Själva grejen med att byta namnet har jag ingen direkt åsikt om, däremot måste du nog ha faderns underskrift för att få genomföra ett namnbyte,
    mina barns farföräldrar samt fadern la till en bokstav som tappats i deras efternamn nån gång i tiden..barnen som heter som fadern fick då också byta, men det krävdes att jag skrev på om det. Å då gällde det som sagt bara en enda bokstav i efternamnet.

• Chanteuse

Jo jag vet att det gäller víd efternamn men jag tro inte att det gäller dom övriga namnen. Vi har inte skrivit på faderskapet än och när vi väl gör det kommer jag inte att skriva på deladvårdnad då det sett ut som det gör så jag tror inte att han behöver skriva under för att jag ska få byta tilltalsnamnet.

• LyckligtSlut

Har hon inget andranamn som känns bättre?

Skulle verkligen pappan motsätta sig det så mycket om han inte verkar så intresserad av henne?

• Damar

Det beror lite på hur gammal flickan är tycker jag. Är hon liten och namnet inte fastnat ännu så borde du ju kunna byta namn om du vill.

• Chanteuse

Jo hon har det namnet jag vill ha som tilltalsnamn som andra namn för tillfället. Och ja, jag tror att han skulle motsätta sig det av ren princip...

Hon blir snart 2 månader.
  • LyckligtSlut
    Chanteuse skrev 2010-05-16 02:08:41 följande:
    Jo hon har det namnet jag vill ha som tilltalsnamn som andra namn för tillfället. Och ja, jag tror att han skulle motsätta sig det av ren princip... Hon blir snart 2 månader.
    Hmm, men kan du inte bara kalla henne för det ändå? Hon KAN ju bli van med att pappan säger ett namn och mamman ett annat utan förvirring.

Om man skriver båda förnamnen på blanketter till skola mm så står ju alla breven med två namn. Det är ju vad man kallar barnet som det heter.

Tycker att det är väldigt orätt att göra en namnändring i smyg om du vet att pappan blir arg/besviken. Tror att det normalt sett skulle röra upp ännu mer i en relation om man går bakom ryggen med viktiga beslut.
  • emma enhörning

Vi var i alla fall tvungna att skriva på båda två men jag undrar varför han skulle behöva göra det om han inte är pappa på pappret...

Kan du inte bara kalla henne vid det namn du vill? Hon har det ju redan som namn, det spelar ju egentligen ingen roll i vilken ordning de är... Eller?

• Chanteuse

Men bakom ryggen har jag inte sagt att jag ska gå. Klart jag skulle tala om det för honom om jag skulle göra det.

Kalla henne för det tror jag bara skulle förvirra dom andra barnen om hon nu inte heter så.
  • Chanteuse

Men det blir ju inte tilltalsnamn om man inte ändrar ordning på dom, vilket innebär att i alla papper kommer hon inte heta det utan fortsätta heta det hon heter idag.

• Guerita
    Chanteuse skrev 2010-05-16 02:22:39 följande:
    Men det blir ju inte tilltalsnamn om man inte ändrar ordning på dom, vilket innebär att i alla papper kommer hon inte heta det utan fortsätta heta det hon heter idag.
    Det går utmärkt att ha sitt tilltalsnamn på annan än första plats. Jag har mitt som nummer 3 till och med. Det är bara ibland som det blir lite konstigt men de gångerna har varit så få att jag definitivt inte har lidit av det. Jag vet inte om man måste meddela skatteverket vilket som är just tilltalsnamn men som sagt, det måste INTE stå först i raddan :).

Lycka till.
Svar på tråden Är det dumt om jag byter namn?