• Flutterby

Snabbtina fryst köttfärs?

Glömde såklart ta upp köttfärsen ur frysen igår, ska använda den till lunchen idag. Hur tinar jag den bäst? Jag har lagt paketet i en plastpåse i vattenbad, men det lär ju ta en stund. Är det helt förkastligt att tina den i micron?

• Svar på tråden Snabbtina fryst köttfärs?
  • Carisma95

Ja, ta micron och som sagt låg värme. Blir det för varmt blir den grå, seg och äcklig! Börja med ca 6 min på näst lägsta.

vastragotaland.blogspot.com - What you read is what you get!
  • berels

Så länge det är på tiningsläge eller lägsta värmen brukar det inte vara något problem för mig

• Ejin

jag tinar alltid allt i micron typ...brukaar inte har så långt förplanerat att jag tar ut saker ur frysen dagen innan... det funkar fin fint...
    antingen på defrost under längre tid..
    Men.. har man riktigt bråttom så in med färsen på full effekt.. och sen skalar man av det som blir mjukt efterhand så hinner det inte bli tillagat.... funkar perfekt vid en akutsituation när maten behöver bli klar på stört....

• Callistrate

Nu är säkert lunchen både lagad och uppäten Men inför nästa krisläge... just köttfärs går faktiskt utmärkt att inte tina alls innan man har i det i stekpannan/grytan. Det tar lite längre tid och är kanske något bökigare, men det går utmärkt.

• Flutterby
    Callistrate skrev 2010-05-16 15:52:29 följande:
    Nu är säkert lunchen både lagad och uppäten Men inför nästa krisläge... just köttfärs går faktiskt utmärkt att inte tina alls innan man har i det i stekpannan/grytan. Det tar lite längre tid och är kanske något bökigare, men det går utmärkt.
    Japp! Lagad, äten och resterna på väg till frysen!

Just kålpudding som jag skulle göra hade nog inte funkat med fryst, för man ska ju röra ihop mjölk, färs och potatis till en "smet".

Tog ett tag i micron på upptiningsläget, men blev jättebra! Tack till er som svarade!
Svar på tråden Snabbtina fryst köttfärs?