• Ninnie

Ha hemma innan barnet anländer

Jag undra som frågan lyder. Vad kan vara bra att ha hemma innan barnet föds? Då menar jag inte kläder utan mer andra saker. Jag har skrivit upp följande saker. Sen vet jag inte OM man måste ha allt hemma innan barnet föds.

Min lista hittills:
    Badbalja
    (Badolja)
    Blöjor
    Våtservetter/tvättlappar
    Salva för röd rumpa
    Alvedon
    Bröstpump
    Amningkupor
    Febertermometer

Vad kan behövas mer? Det är så svårt att tänka på allt

• Svar på tråden Ha hemma innan barnet anländer
  • Lena

hemma hade vi:
    skötväska
    vagn
    babyskydd
    långsjal
    tvättlappar
    amningsbh
    babysitter

på bb fick vi provpaket av:
    blöjor
    våtservetter

saknade vi:
    mjölkuppsamlare

• Pixxiedust

Alvedon får man väl inte ens ge så små.. som nyfödda tänker jag.

Men investera i en nässug!!

• Helene OSV

Det enda vi behövt egentligen var:

-lite kläder
    -blöjor
    -amningsinlägg i tyg (dock bara med första barnet, sen lärde jag mig att trycka på bröstvårtan så det inte läckte)
    -en mjuk amnings-BH
    -babyskydd 
    -(minst) en bärsjal (det är nästan det viktigaste! Jag klarar mig inte utan sjal!) www.sjalbarn.se

Tvättlappar i frotté (ikeas) är bra att ha men det funkar lika bra att tvätta av i handfatet och torka med en vanlig handduk. Vårtservetter kommer inte i närheten av mina barn! (förrutom mina hemgjorda)

Badbalja... visst men det går lika bra att bada eller duscha tillsammans med bäbisen. Det är i princip bara de första veckorna vi använd badbaljan.

Salvor, nässugar och diverse andra saker från apoteket känns rätt onödigt. Det mesta kan man använda bröstmjölk till. Bröstmjölk är helt suveränt att smörja små röda rumpor med och droppa i täppta näsor.
    Febertermometer har vi ingen, vi har aldrig haft något behov av att veta om de har 38,3 eller 38,7. Man känner om de är varma.

Bröstpump har jag aldrig behövt och jag har ammat i snart 7 år. (varav helammat sammanlagt 19 mån.) Lär dig att mjölka ur för hand så du kan om du skulle behöva.

En bra amnningsbok kan jag rekommendera!
    "Amningsboken" av Kristin Svensson och Malin Nordgren.
    "Att amma" av Nanna Bylund.
    Och läs på www.amnningshjalpen.se så du är lite förberedd.

♥ Olivia 031017 ♥ Sigrid 051003 ♥ Valter 080812 ♥ Fyran 1009 ♥
  • Pixxiedust
    Helene OSV skrev 2010-05-16 12:17:25 följande:
    Det enda vi behövt egentligen var:   -lite kläder -blöjor -amningsinlägg i tyg (dock bara med första barnet, sen lärde jag mig att trycka på bröstvårtan så det inte läckte) -en mjuk amnings-BH -babyskydd  -(minst) en bärsjal (det är nästan det viktigaste! Jag klarar mig inte utan sjal!) www.sjalbarn.se Tvättlappar i frotté (ikeas) är bra att ha men det funkar lika bra att tvätta av i handfatet och torka med en vanlig handduk. Vårtservetter kommer inte i närheten av mina barn! (förrutom mina hemgjorda) Badbalja... visst men det går lika bra att bada eller duscha tillsammans med bäbisen. Det är i princip bara de första veckorna vi använd badbaljan. Salvor, nässugar och diverse andra saker från apoteket känns rätt onödigt. Det mesta kan man använda bröstmjölk till. Bröstmjölk är helt suveränt att smörja små röda rumpor med och droppa i täppta näsor. Febertermometer har vi ingen, vi har aldrig haft något behov av att veta om de har 38,3 eller 38,7. Man känner om de är varma. Bröstpump har jag aldrig behövt och jag har ammat i snart 7 år. (varav helammat sammanlagt 19 mån.) Lär dig att mjölka ur för hand så du kan om du skulle behöva. En bra amnningsbok kan jag rekommendera! "Amningsboken" av Kristin Svensson och Malin Nordgren. "Att amma" av Nanna Bylund. Och läs på www.amnningshjalpen.se så du är lite förberedd.
    Vet du var jag kan köpa amningsboken?
  • Helene OSV
    Pixxiedust skrev 2010-05-16 15:16:11 följande:
    Vet du var jag kan köpa amningsboken?
    Hmm... hittar ingen på nätet men jag vet att den brukar finnas på biblioteket!
    ♥ Olivia 031017 ♥ Sigrid 051003 ♥ Valter 080812 ♥ Fyran 1009 ♥
  • Pixxiedust
    Helene OSV skrev 2010-05-16 15:58:57 följande:
    Hmm... hittar ingen på nätet men jag vet att den brukar finnas på biblioteket!
    Ja jo, där finns den ju. Men jag vill äga den!
  • amelie2

Det mesta går ju att köpa efter hand som man behöver det, men blöjor är ju bra att ha hemma i alla fall .
    Jag köpte en massa salvor och grejer innan, som bara blev liggandes tills de blev för gamla att använda. Den enda salvan som jag använde flitigt var Inotyol-salva. Helt fantastisk mot röda rumpor!

• Dixy

Köp inte hem så mkt grejer innan - hur lockande det än kan vara! De stora grejerna som vagn, spjälsäng och skötbord är ju såklart bra, men vänta med salvor o dyl. Bröstpumpen har jag dock haft STOR glädje av då jag såg ut som Dolly Parton när mjölken rann till ;P - det var näst intill omöjligt att mjölka för hand, så pumpen var väldigt uppskattad. angående feber och febertermometrar så är det inte helt säkert att man känner om barnet har feber alla gånger, så för mig är det viktigt att ha en termometer. Min äldsta dotter kan ha 40graders feber utan att kännas nämnvärt varm... :O (Med det sagt så ska du självklart inte tempa i tid och otid, utan om du misstänker att barnet har feber då det är extra gnälligt eller så).
    Du märker allt efterssom vad som  behövs. Lycka till!

• Sessilou

Vi hade detta( förutom vagn, säng, kläder) :

* bärsele
    * skötplats med blöjor och tvättservetter
    * amningsinlägg
    * "snuttetrasor" från babyproffsen att torka mjölk, snor, kräks på.
    * några filtar

Bärselen köpte vi begagnat för 75 kr på blocket, det e jag glad för för sonen har alltid vägrat vara i den.

Febertermometer inhandlades efter ca 3 månader då sonen bajsade så sällan. Då fick vi tipset att tempa i rumpan...då kom allt ut med besked!

Alvedon får inte ges till så små barn, så vänta med det.

Bröstmjölk e bra till röda rumpor o såriga bröstvårtor....kändes lite roligt dock, man stod o bytte blöja, slängde fram tutten o klämde fram lite mjök..hihi!

Less is more=)
  • Sessilou

glömde skriva badbalja. vi har inget badkar.

olja behövs inte första tiden...dem rekomenderar att man bara tvättar med vatten.

hade handlat schampo/dusch/tvål i ett......det använde jag för första gången igår...och sonen är snart 9 månader!

Less is more=)
  • t0va

Vi har skaffat:
    Säng
    Vagn
    Bärsele
    Kläder
    miljoner olika frottehanddukar (fått begagande av släktingar)
    Sängkläder (ska sy lite fler)

Sen ska vi köpa blöjor och lite sådana saker när det börjar närma sig.

Badbalja har jag funderat på får väl se om vi hittar någon när vi ändå är ute annars så avvaktar vi nog, det mesta andra kan vi köpa allt eftersom.

• t0va

Glömde... babyskydd har vi köpt också, och sen ska jag hitta någon mer BH börjar växa ur min vanliga nu.

Skötbord ska vi inte köpa, ev så bygger vi oss ett till lilla toaletten, men till en början så använder vi nog ytan ovanför tvättmaskinen i badrummet, vi har ett gigantiskt badrum så det finns massa plats att både stå eller sitta på golvet och byta.

• L2K

Badbalja - funkar lika bra med badkar eller diskho i början...
    (Badolja) - brukar finnas i startboxarna
    Blöjor - kan va bra att ha
    Våtservetter/tvättlappar - bra det med
    Salva för röd rumpa - inget måste innan barnet kommer... Här är den sällan använd.
    Alvedon - för mamman!!!
    Bröstpump - lägg pengarna på den sen om det behövs. En del sjukhus hyr ut så man inte behöver köpa nån...
    Amningkupor - Några kan vara bra att ha iaf...
    Febertermometer - inget måste innan..

Glöm inte att se till att ha bindor hemma heller. Till avslaget...

Jag har dessutom köpt amningsbh'n efter förlossningen när brösten hunnit få "rätt" amningsstorlek...

Linda, mamma till Sebastian -02, Oskar -04, Emilia -07, BF 26/7-10
Svar på tråden Ha hemma innan barnet anländer