Ska jag satsa på honom fast han varit hjärttransplanterad i 15 år?
Hur länge lever man med ett nytt hjärta? Kommer han få se våra ev. barn och barnbarn växa upp?
Hur länge lever man med ett nytt hjärta? Kommer han få se våra ev. barn och barnbarn växa upp?
Han kanske överlever dig?
oj vilken fråga....
har ett barn som är hjärttransplanterad..
Hej.
Man vet typ inte hur länge man kan leva med ett transplanterat hjärta eftersom proceduren är så ung. I Sverige började man med det i slutet på 80-talet tror jag. Jag tror att den som levt längst med ett transplaneterat hjärta i Sverige har levt med det i 25-26 år (eller var det i skandinavien? Hur som helst...)
Det ser väl ut som att man ska kunna leva länge (vad nu det innebär) med ett transplanterat hjärta. Dock har ju alla transplanterade organ en begränsad livslängd. Det pågår en kronisk avstötning i dem som går olika fort för olika människor.
En transplanterad njure har en livslängd på ca 18 år tror jag, men hjärta verkar ju ha längre.
Är du kär så kör. Han kanske lever i 50 år till.
Hittade nån statistik att 30% av hjärttransplanterade lever efter 10 år. Det låter ju INTE bra???
Älskar du honom verkligen tillräckligt om du ställer den frågan? Jag vill inte vara elak men om du ska "satsa" på honom är det nog bäst om du verkligen älskar honom med liv och lust och känner att du hellre lever ett lyckligt år med honom än tio olycklig år med någon annan, om du fattar.
Nja 45% lever efter 15 år, så bilden ser något ljusare ut än du tror TS.
Alltså har 55% dött efter 15 år??? Varför det?
Jag tror att du måste fråga honom om hans sjukdom. Statistiken säger väl något, men tänk på att orsaken till att han blivit hjärttransplanterad och när det skedde (i ungdomen sannolikt?) säkert spelar in. De allra flesta som får ett nytt hjärta har väl varit sjuka länge och kroppen är sliten av det. Sen kan det kanske finnas de som få ett nytt hjärta vid "rätt" tillfälle och kan leva betydligt längre än vad den dystra statistik du hittade säger.
När du säger satsa på honom så antar jag att du menar familj och barn? Då är det väl inget konstigt att du vill veta hur det står till med hans hjärtproblem och hur hans prognos ser ut. Du får fråga på ett finkänsligt sä'tt helt enkelt.
Man har aldrig några garantier och det gäller ALLA människor. Man kan bli överkörd när man går över gatan imorgon och man kan leva med ett transplanterat hjärta väldigt länge, liksom med andra transplanterade organ.
Om du verkligen älskar honom så har inte hjärttransplantationen någon betydelse i sammanhanget, även om jag förstår hur du resonerar. I detta fall gör sig ju livets och allting annats förgänglighet påmint på ett mycket tydligt sätt. Men faktum är att inget är beständigt runtom oss i vilket fall, vi vet aldrig vad som väntar oss runt hörnet.
Nej, satsa inte på honom. Om man är hjärttransplanterad kan man antingen leva ett jättebraliv länge eller så kan det uppstå komplikationer, man blir sjuk och/eller dör. Och utifrån dina frågor verkar du inte kapabel till att hantera ett eventuellt dödsfall.
Med tanke på de frågor du ställer verkar det inte som den stora kärleken eftersom du undrar om han är värd att satsa på med tanke på beräknad livslängd. Har man mött den stora kärleken så tar man all tid man kan få och skiter i statistiken. Gör honom och dig själv en tjänst och satsa inte.
Förstår att jag verkar känslokall. Men jag skulle aldrig klara att han försvann om jag tillät mig bli kär i honom (har inte riktigt släppt spärrarna än, men skulle nog kunna bli rejält kär...)
Men det låter ju så grymt dystert att de flesta är döda efter 15 år, att han tillhör ett fåtal. Hur länge får han hänga kvar då då liksom?
jisses..
Hur länge ska du ha honom?
Känns lite som om man köper en bil som man ska byta in igen om fem eller så år.
Nä, den här bilen har en bensinmotor, drar för mycket.
Nä, den här är mörkblå, vill ha en ljus röd.
Oj, den här var grym, taklucka och drag med, den köper jag.
Hur i hela fridens namnskylt är det här i detta landet!!!
Och kan det kanske hända att du SJÄLV någon dag behöver ett nytt organ, tror du då att denna han tänker, shit oxo, det är nog bäst jag byter in henne mot något nytt, lung typ 2.0 till exempel.
Ursäkta att jag låter något upprörd över sånt här, men alvarligt talat så tycker jag att du inte behöver denna han, och att han behöver en mänskligare version, förslagsvis R2D2.
Har väl tur att inte min sambo (sedan 2006) bytte in mej mot en nyare modell.
Dom brukar säga att bilhandel är som kohandel, men det finns värre än så tydligen.
Tack o hej.
Lugna dig lite. Tråden är mer än 3 år gammal, vi vet inget om ts ställning idag.