• Elliots mamma

Har en bilbarnstol bäst före datum ?

Vi måste byta från babyskyddet till nästa bilbarnstol, har fortfarande kvar "volvo" stol som storasyster haft, hon är 6 år nu, kan man använda den eller hade ni köpt en ny, jag är lite rädd för att den är för gammal men min sambo tycker inte att det kan vara något problem, hm funderar lite på detta bara

• Svar på tråden Har en bilbarnstol bäst före datum ?
  • Lena

Ja, jag har för mig det är 7år. Plast åldras.

• Dr Mupp

Ja 10 år. Men den ska inte vara äldre än 5 år när den tas i bruk. Den stolen ni funderar på komerm bli för gammal.

• Kodia

Ett alternativ är att ni använder Volvostolen något år (jag har för mig att den är bra till småbarn) och sedan köper en rymlig bakåtvänd, som kan användas länge. (typ Britax Twoway)

• Cecci78

Sen är det inte säkert att den var helt nytillverkad när ni köpte den. Det finns en snurra ingjuten i plasten om du tar bort klädseln, där kan du se när den är tillverkad. Jag hade ev. använt den ett tag och sen köpt en ny större bakåtvänd eftersom volvostolen för de flesta barn inte fungerar bakåtvänt så länge som barn bör sitta bakåt (helst till 5 år).

• Minnie69

Hmm, hade ingen aaaaaaaaning Förvånad

• tjejligan

Hade för mig att det  var 5 år....

Och ngt annat som många inte tänker på...
    Cykelhjälm har jag för mig att det är 2 år från det man börjar använda den  och det för att det bildas små sprickor i den.

• Yinsan
    tjejligan skrev 2010-10-01 18:32:42 följande:
    Hade för mig att det  var 5 år....

Och ngt annat som många inte tänker på...
    Cykelhjälm har jag för mig att det är 2 år från det man börjar använda den  och det för att det bildas små sprickor i den.
    5-7 år är det väl på babyskydd och 10 år på bilbarnstolen
  • Fredriks Mamma

Babyskydd 5 år.
    Bilstol 8 år.

Svar på tråden Har en bilbarnstol bäst före datum ?