• Anonym (Fet)

Är det verkligen lättare att bli gravid om man går ner i vikt?

Jag har läst artiklar som talar om en att nedgång på 10% av kroppsvikten ska underlätta för en ny graviditet?
    Stämmer detta? Är det någon här som har erfarenhet av det här?

Kämpar som f-n med mina kilon och pluset lyser med sin frånvaro...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-19 12:58
    Ja men förutsatt att man har ÖVERvikt förstås.

• Svar på tråden Är det verkligen lättare att bli gravid om man går ner i vikt?
  • Anonym
    Anonym (Fet) skrev 2010-05-16 14:25:52 följande:
    Jag har läst artiklar som talar om en att nedgång på 10% av kroppsvikten ska underlätta för en ny graviditet?Stämmer detta? Är det någon här som har erfarenhet av det här?Kämpar som f-n med mina kilon och pluset lyser med sin frånvaro...
    Att vara överviktig kan utgöra ett problem att bli gravid. Behöver inte vara så för alla men visst finns det en ökad risk. Jag har själv problem med det och håller på att gå ner i vikt i samråd med min gynekolog som vi går hos i våra problem att få barn.
  • Anonym (Fet)
    Anonym skrev 2010-05-16 14:32:00 följande:
    Att vara överviktig kan utgöra ett problem att bli gravid. Behöver inte vara så för alla men visst finns det en ökad risk. Jag har själv problem med det och håller på att gå ner i vikt i samråd med min gynekolog som vi går hos i våra problem att få barn.
    Aha... jag har ju förstått att det är så så jag har också lagt om kosten och börjat motionera. Hoppas på 10 kg ner, att det ska hjälpa som delmål så att säga.

Har din gyn sagt något om några siffror?
  • Momalicious

Har ju ingen aning om vad du väger men eftersom övervikt och undervikt kan ge en förändrad cykel så är det det som påverkar om man blir gravid eller ej.

Alltså, får du en längre eller helt utebliven cykel så är det ju inte så konstigt.
    Dock väger jag ca 88-90 kilo och blev gravid 8 dagar efter jag tog ut min hormonspiral.
  • Anonym
    Anonym (Fet) skrev 2010-05-16 14:34:45 följande:
    Aha... jag har ju förstått att det är så så jag har också lagt om kosten och börjat motionera. Hoppas på 10 kg ner, att det ska hjälpa som delmål så att säga. Har din gyn sagt något om några siffror?
    De tittar ju på BMI, vilket ibland kan bli väldigt överdrivet med. Men räkna ut ditt BMI och se hur du ligger till i din övervikt.

Alla kilon ner räknas!
  • Anonym (mammahanna)

Det sägs ju att det kan påverka och gör det säkert för visa då jag nästan va 40 kg överviktig efter min första graviditet så trodde jag hoppet va helt ute när vi börja planera vårat andra barn men ack så fel ja hade efter 11 mån vart jag gravid åh jag som trodde att jag ej kunnde det pgr av min övervikt:) så visst det går ibland tar det tid att bli gravid oavsätt  vikt .. lycka till

• Anonym (Fet)
    Momalicious skrev 2010-05-16 14:36:55 följande:
    Har ju ingen aning om vad du väger men eftersom övervikt och undervikt kan ge en förändrad cykel så är det det som påverkar om man blir gravid eller ej. Alltså, får du en längre eller helt utebliven cykel så är det ju inte så konstigt. Dock väger jag ca 88-90 kilo och blev gravid 8 dagar efter jag tog ut min hormonspiral.
    Nej inga cykelproblem. Väger just nu 98 kg till mina 167 cm.. Alltid regelbunden mens, ÄL osv.
    Men det är inte bara det det handlar om tydligen.
  • Anonym (Fet)
    Anonym skrev 2010-05-16 14:37:11 följande:
    De tittar ju på BMI, vilket ibland kan bli väldigt överdrivet med. Men räkna ut ditt BMI och se hur du ligger till i din övervikt. Alla kilon ner räknas!
    Ja hua.. BMI.. det tycker jag är väldigt snävt faktiskt. Jag ligger ju på typ 35 där eller nåt .
  • Anonym

Det är väl inte 10 kilo som är det avgörande, utan att man har normalvikt. 98 kilo till din längd ger ett BMI på över 35. Gränsen till övervikt går vid 26.

• Anonym
    Anonym skrev 2010-05-16 14:44:34 följand
    Anonym (Fet) skrev 2010-05-16 14:42:50 följande:
    Ja hua.. BMI.. det tycker jag är väldigt snävt faktiskt. Jag ligger ju på typ 35 där eller nåt .
    Man ska inte stirra sig blind på sitt BMI men en liten bild ger det ju.
Svar på tråden Är det verkligen lättare att bli gravid om man går ner i vikt?