• Denebo­la
    Äldre 16 May 14:37
    14546 visningar
    20 svar
    20
    14546

    Ta bort vänner från facebook

    Vad säger ni, är det okej att ta bort personer från sin vännerlista på facebook? Vad händer om man möter dem och de frågar varför man tagit bort dem?

    Och vad gör man om man får en vänförfrågan från någon man inte vill bli vän med? Samma där, vad händer om man har ignorerat inbjudan och sedan träffar personen, som då frågar varför man inte vill bli vän?

    Hur skulle ni ta det om ni märkte att en facebookvän tagit bort er?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-16 15:08
    Finns det personer man "borde" vara vän med?

    Säg att man blir vän med en arbetskollega, "borde" man då bli vän med en annan arbetskollega om den skickar en vänförfrågan? Eller att man är vän med tre kollegor och den fjärde skickar en förfrågan, är det okej att "utesluta" den fjärde? Förutsätt att man har samma relation till alla, att man alltså inte har en vänskapsrelation till någon av dem.

  • Svar på tråden Ta bort vänner från facebook
  • Äldre 16 May 14:40
    #1

    Jag personligen skulle inte bry mig om någon inte ville bli min FB:vän. Det är bara löjligt att vissa har 500 FB vänner och vissa vet man knappt hur man känner. Jag har själv rensat bland mina vänner och även delat upp de i grupper och bara en liten hög kan tex se mina bilder.

    Tar man bort vänner så får de inte veta det. Kanske förstår de det när de söker på dig. Likadant är det om du ignorerar eller tackar nej till en väninbjudan. De får inget meddelande om detta alls.


  • Denebo­la
    Äldre 16 May 14:46
    #2
    Såphia skrev 2010-05-16 14:40:12 följande:
    Jag personligen skulle inte bry mig om någon inte ville bli min FB:vän. Det är bara löjligt att vissa har 500 FB vänner och vissa vet man knappt hur man känner. Jag har själv rensat bland mina vänner och även delat upp de i grupper och bara en liten hög kan tex se mina bilder. Tar man bort vänner så får de inte veta det. Kanske förstår de det när de söker på dig. Likadant är det om du ignorerar eller tackar nej till en väninbjudan. De får inget meddelande om detta alls.
    Nej, de får ju inte automatiskt ett meddelande om det. Men om de sedan upptäcker det, tror du att de känner sig svikna? Är det okej/rätt/värt att ta illa upp av att bli "dissad" på facebook?
  • Clobbe­rella
    Äldre 16 May 14:51
    #3

    De jag plockar bort är personer jag inte pratat med på flera år, och det är väl en acceptabel ursäkt om man råkar springa på dem.

    När jag tackar nej till en kompisförfrågan är det för att jag inte tycker att jag känner personen. Jag ignorerar bara och skulle de fråga så får jag väl säga att jag bara har de jag faktiskt umgås med som kompisar där. Jag ser det inte som något större problem om personen tar illa upp, det är ju ändå en person som jag inte har något intresse av att ha någon närmare relation till.

    Jag blev bortplockad från en kompis lista, fattade aldrig varför, men blev väl inte direkt sur förrän ett år senare när hon försökte ta upp kontakten igen och låtsas som om inget hänt. Då var det hennes tur att bli ignorerad.

  • Denebo­la
    Äldre 16 May 14:57
    #4
    Clobberella skrev 2010-05-16 14:51:18 följande:
    De jag plockar bort är personer jag inte pratat med på flera år, och det är väl en acceptabel ursäkt om man råkar springa på dem. När jag tackar nej till en kompisförfrågan är det för att jag inte tycker att jag känner personen. Jag ignorerar bara och skulle de fråga så får jag väl säga att jag bara har de jag faktiskt umgås med som kompisar där. Jag ser det inte som något större problem om personen tar illa upp, det är ju ändå en person som jag inte har något intresse av att ha någon närmare relation till. Jag blev bortplockad från en kompis lista, fattade aldrig varför, men blev väl inte direkt sur förrän ett år senare när hon försökte ta upp kontakten igen och låtsas som om inget hänt. Då var det hennes tur att bli ignorerad.
    Även om det är personer du vet skulle bli sårade av att du plockade bort dem?

    Jag håller med dig om att det var ganska konstigt och pinsamt gjort av din kompis att göra så.
  • Clobbe­rella
    Äldre 16 May 14:58
    #5
    Denebola skrev 2010-05-16 14:57:38 följande:
    Även om det är personer du vet skulle bli sårade av att du plockade bort dem? Jag håller med dig om att det var ganska konstigt och pinsamt gjort av din kompis att göra så.
    Fast om vi har en så ytlig relation att jag aldrig pratar med dem eller träffat dem, varken de eller jag har hört av sig på flera år... vad är det att bli sårad över?
  • Denebo­la
    Äldre 16 May 15:00
    #6
    Clobberella skrev 2010-05-16 14:58:52 följande:
    Fast om vi har en så ytlig relation att jag aldrig pratar med dem eller träffat dem, varken de eller jag har hört av sig på flera år... vad är det att bli sårad över?
    Nej, jag vet inte, jag bara tänker hypotetiskt. De kanske mest blir lessna för att de inte får spionera på en längre =)
  • Denebo­la
    Äldre 16 May 15:14
    #7

    Finns det personer man "borde" vara vän med?

    Säg att man blir vän med en arbetskollega, "borde" man då bli vän med en annan arbetskollega om den skickar en vänförfrågan? Eller att man är vän med tre kollegor och den fjärde skickar en förfrågan, är det okej att "utesluta" den fjärde? Förutsätt att man har samma relation till alla, att man alltså inte har en vänskapsrelation till någon av dem.

  • Denebo­la
    Äldre 17 May 20:04
    #8

    Ingen annan som vill dela med sig av sina åsikter?

  • Denebo­la
    Äldre 21 May 21:29
    #9

    Puffar upp tråden

  • Eisa
    Äldre 21 May 21:34
    #10
    Denebola skrev 2010-05-16 15:14:48 följande:
    Finns det personer man "borde" vara vän med?Säg att man blir vän med en arbetskollega, "borde" man då bli vän med en annan arbetskollega om den skickar en vänförfrågan? Eller att man är vän med tre kollegor och den fjärde skickar en förfrågan, är det okej att "utesluta" den fjärde? Förutsätt att man har samma relation till alla, att man alltså inte har en vänskapsrelation till någon av dem.
    Nej det är inte okej att utesluta den fjärde tycker jag. Inte om man inte har nån bra anledning.

    Jag har märkt att några tagit bort mig som fb-vän och då har det berott på att vi aldrig pratat med varann. Jag har själv tagit bort folk av samma anledning.
  • Miffom­orsan
    Äldre 25 May 00:03
    #11

    Jag har rensat bort många och har bara såna kvar som jag känner att jag vill dela med mig saker ur mitt liv med. Ser ingen vits med att min sida spammas med töntiga tester o lekar gjorda av personer som jag inte pratat med på åratal, vill de personerna slå rekord i antal vänner så får de söka upp någon annan än mig i alla fall.

  • Äldre 31 May 16:10
    #12

    Jag har rensat bort massor med så kallade vänner.
    Tröttnade så enormt på alla dessa löjliga statusuppdateringar och alla skittester och alla vi som gillar sidor.
    Pratade aldrig nått vettigt med dom utan bara såg all skit dom spotta ur sig samt dela med sig av...

    Bort bort bara med dom...


    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • nevadi­ta
    Äldre 31 May 16:19
    #13

    ...jag rensar med jämna mellanrum...

    folk som knappt hälsar på en när de möter en behöver jag inte ha på FB...
    eller gamla klasskompisar som man skrev lite med när man hittat varann men sen rann allt ut i sanden...
    lägger inte gärna till folk som skickar vänförfrågan utan något meddelande heller... om de inte är hyfsat nära kompisar eller släkt med mig! Tycker det är oförskämt att skicka vänförfrågan till nån utan att skriva vem man är/varför man vill bli vän på FB...
    fast ärligt, facebook är inte nåt jag bryr mig jättemycket om.
    Har det mest för att inte tappa kontakten med några pers som bor långt bort. Vi skulel kunna maila istället egentligen

    men rensa bland "vännerna", det tycker jag är helt ok.

    varnar dock för att bli vän med chefer osv, det kan bli väldigt konstigt det där...


    ..?:*¨¨*:?..♥..Krumelura..♥..?:*¨¨*:?..
  • Denebo­la
    Äldre 31 May 18:08
    #14

    Kul att flera svarar

    Men finns det ingen som kan svara för "andra sidan"? Alltså som har blivit borttagen, och ev. känt sig besviken på grund av detta? Skulle vara intressant att höra den biten också.

  • Suck och suck
    Äldre 31 May 19:01
    #15

    Addar folk, och tar sedan bort, om de inte håller måttet. Det är som att folk vill ha vänner men sen är de inte intresserade av att kommunicera överhuvudtaget. Jag har blivit borttagen jag också, och det tyckte jag var skönt. Jag hade funderat på att ta bort den personen. (fast jag är nog mer benägen att ta bort andra än de mig).

  • Suck och suck
    Äldre 31 May 19:04
    #16

    Jag tar till och med bort släktingar. Alltså några småglin, ungdomar som aldrig skrev något överhuvudtaget. Jag tror inte de tog illa upp. Det är jobbigt att ha folk på sin lista som man aldrig kommunicerar med, tycker jag.

  • Kaxeli­na
    Äldre 31 May 19:19
    #17

    En dum fråga men hur ser jag alla mina vänner på FB? Tänkte rensa bort vänner jag med.


    Mamma till tjejerna -02, -04 och -06.
  • Denebo­la
    Äldre 31 May 20:46
    #18
    Kaxelina skrev 2010-05-31 19:19:05 följande:
    En dum fråga men hur ser jag alla mina vänner på FB? Tänkte rensa bort vänner jag med.
    Konto (högra hörnet) -> Redigera vänner -> Alla kontakter (vänstra hörnet)
  • Kaxeli­na
    Äldre 31 May 20:50
    #19
    Denebola skrev 2010-05-31 20:46:30 följande:
    Konto (högra hörnet) -> Redigera vänner -> Alla kontakter (vänstra hörnet)
    Tack, skall testa det.
    Mamma till tjejerna -02, -04 och -06.
  • linjes
    Äldre 31 May 20:55
    #20

    Jag är för lat för att rensa,dom som finns där får stå kvar

    Vill man inte se deras löjliga statusar får man väl dölja dom då....

Svar på tråden Ta bort vänner från facebook