• längtareftersol

behöver råd om karriärbyte

Jag arbetar som fritidspedagog och har börjat ledsna på de usla arbetsvilkoren och känner att jag behöver en paus från arbetet. Jag har arbetat med barn i olika åldrar i ca 14 år. Jag har pedagogisk högskoleutbildning som estetpedagog i grunden. Jag har också ett års erfarenhet av arbetsförmedling inom skola.

Finns det några som kan ge råd om vad för slags arbete man skulle kunna söka med min bakgrund om man vill söka sig om efter något nytt. Jag behöver göra något annat än att arbeta i barngrupp. Tips på kurser man kan gå för att utöka min kompetens? Jag är öppen för förslag! Men det måste vara arbete där man ser pedagogisk kompetens som en tillgång. 

Finns det andra här som har gått från pedagog i barngrupp till något annat? Jag vill gärna höra vad ni gör nu och hur det har gått för er!   

• Svar på tråden behöver råd om karriärbyte
  • BillyX

Hej!
    Vad spännande, att utforska i hur långt din kompetens räcker. Vad innebär estetoedagog? Vad gör man då?

• längtareftersol

Vad jag helst skulle vilja jobba med är kultur/estetiskt typ på kulturhuset eller liknande verksamhet. Men jag är inte ensam!!! Jobben är mycket få och konkurrensen makalös. Jag jobbar som fritidspedagog och jag skulle ÄLSKA mitt jobb om arbetsvilkoren var bättre. Jag har läst en pedagogisk utbildning med estetisk inriktning - bild och konst, drama, musik etc.

• BillyX

Menar du arbetsvillkor som är knutna till kollektivavtal och som kanske går att slippa eller ändra genom ett arbetsplatsbyte?

• längtareftersol

Min tanke är att helt byta jobb. Vad för andra jobb har folk hittat där de kan ha dragit nytta av pedagogisk kompetens? Det kan vara t.ex. administrativt arbete eller något annat...Inte vet jag! Jag känner att jag skulle behöva en paus från just skola och fritidshem och hela den organisationen...Jag skulle kunna tänka mig ett karriärbyte men vet inte riktigt åt vilket håll jag ska gå. Jag vill ha ett arbete som ser pedagogisk kompetens som något värdefullt men jag kan även tänka mig att komplettera med helt andra kurser. Jag är nyfiken på om det finns andra där ute som har gjort vad jag funderar på att göra och vad för arbete de då bytt till. 

• BillyX

Det kanske är lite svårare att få ett jobb som kräver någon särskilt utbildning... Eller kan det finnas jobb som åtrår en fritidspedagogutbildning?
    Du är ju utbildad för skolan...
    Men närliggande yrken? Församlingsassistent? Med äldre eller funktionshindrade?

Hur tänker du om att byta bana helt...? Kanske ta nåt okvalificerat jobb och sen bygga på det? Om man tar fram de delar med fritidspedagogyrket som inte har med barn att göra så är det väl samarbete, förmåga att utveckla andras färdigheter, hålla ordning? Låter lite som att nåt administrativt jobb även går hand i hand...?

• BillyX

Kanske du kan söka hej vilt och sen just trycka på de delar som jag nämnde ovan, de kompetenser som du har men som kanske inte alltid framgår av yrkestiteln?

• Danitra

Kan du inte starta eget och arbeta som konsult? Komma till skolor/fritids/ungdomsorganisationer och leda estetiska projekt? Eller kanske vidareutbilda andra pedagoger i hur man arbetar med estetisk verksamhet?

Du har ju mycket erfarenhet och säkert mycket att bidra med till kollegor!
  • spöke

Det kanske skulle passa dig att jobba med vuxengrupper istället? Som aktivitetsterapeut på äldreboende, gruppboende, sjukhus etc.? Jag vet inte om det kräver någon extrautbildning men det kan man säkert ta reda på. När man är på sjukhus under en längre period finns det ibland möjligheter att sysselsätta sig med kreativa saker, som pyssel...

Svar på tråden behöver råd om karriärbyte