Min 2åring går utan blöja för första gången, kissat på sig 2 gånger på 3,5 timme. Tips tack
Jag har hört att det ska vara lättare att få barn blöjfria under nätterna till en början, men min dotter kissar lika mycke då. Så idag halv tolv satt hon på toaletten (har en liten rosa ring för barn som hon sitter på). Hon har suttit på toaletten ett flertal gånger men hon tycker det är läskigt. Hon tyckte att toalettbesöket idag var lite läskigt till en början, men när hon fick lite frukt att knapra på (inte så trevligt att äta på toaletten men hon ville ha så hon fick) å sitt pjano att spela på så satt vi där inne i 30 minuter och hade det "mysigt" - ingenting kom i toaletten men hon verkade uppleva stunden som en mysig och rolig "mamma och ellie stund".
Hon har kissat på sig 2 gånger sen tolv. En gång när vi åt mat och så nu en gång när hon satt i soffan (bad henne sitta i sin fotölj men när jag vänt bort blicken har hon krypit upp i soffan).
Det jag reagerar på är att hon inte säger någonting när hon har kissat på sig. När något är äckligt annars brukar hon säga "usch, blä, äckligt..." men inte ett knyst. När jag märkt att byxorna varit blöta har jag sagt.
- Oj, nu har du kissat på dig gumman, vi måste gå och byta byxor. Säger du till mamma nästa gång när du är kissnödig? Så slipper byxorna bli blöta.
Då svarar hon "mm". Men hon säger inte till?
Nu förstår jag givetvis att det kan ta låång tid innan hon slutar kissa på sig. Men hur lång tid? Hur ofta kissade era små på sig i början? Hur lång tid tog det innan dom sa till att dom blev kissnödiga? .. många frågor. Jag vill göra detta på bästa sätt ju!
Nu hann jag inte skicka iväg inlägget förens hon säger "bajs" .. vi satte oss inne på toaletten. Inget kom. Jag hann bara gå ut från toaletten innan jag ser att hon kissat på sig igen. Hon har bara 10 byxor så jag kanske ska inhandla 10 till imorgon och sen försöka på nytt igen?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-16 16:01
Glömde säga att jag frågar henne lite titt som tätt om hon behöver gå och kissa eller bajsa men jag får ett nej tillbaka.
Hon är ju "bara" 2,5 år. Kanske för tidigt?