• Helennnna

Min 2åring går utan blöja för första gången, kissat på sig 2 gånger på 3,5 timme. Tips tack

Jag har hört att det ska vara lättare att få barn blöjfria under nätterna till en början, men min dotter kissar lika mycke då. Så idag halv tolv satt hon på toaletten (har en liten rosa ring för barn som hon sitter på). Hon har suttit på toaletten ett flertal gånger men hon tycker det är läskigt. Hon tyckte att toalettbesöket idag var lite läskigt till en början, men när hon fick lite frukt att knapra på (inte så trevligt att äta på toaletten men hon ville ha så hon fick) å sitt pjano att spela på så satt vi där inne i 30 minuter och hade det "mysigt" - ingenting kom i toaletten men hon verkade uppleva stunden som en mysig och rolig "mamma och ellie stund".

Hon har kissat på sig 2 gånger sen tolv. En gång när vi åt mat och så nu en gång när hon satt i soffan (bad henne sitta i sin fotölj men när jag vänt bort blicken har hon krypit upp i soffan).

Det jag reagerar på är att hon inte säger någonting när hon har kissat på sig. När något är äckligt annars brukar hon säga "usch, blä, äckligt..." men inte ett knyst. När jag märkt att byxorna varit blöta har jag sagt.
    - Oj, nu har du kissat på dig gumman, vi måste gå och byta byxor. Säger du till mamma nästa gång när du är kissnödig? Så slipper byxorna bli blöta.
    Då svarar hon "mm". Men hon säger inte till?

Nu förstår jag givetvis att det kan ta låång tid innan hon slutar kissa på sig. Men hur lång tid? Hur ofta kissade era små på sig i början? Hur lång tid tog det innan dom sa till att dom blev kissnödiga? .. många frågor. Jag vill göra detta på bästa sätt ju!

Nu hann jag inte skicka iväg inlägget förens hon säger "bajs" .. vi satte oss inne på toaletten. Inget kom. Jag hann bara gå ut från toaletten innan jag ser att hon kissat på sig igen. Hon har bara 10 byxor så jag kanske ska inhandla 10 till imorgon och sen försöka på nytt igen? {#lang_emotions_tongue_out}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-16 16:01
    Glömde säga att jag frågar henne lite titt som tätt om hon behöver gå och kissa eller bajsa men jag får ett nej tillbaka.

Hon är ju "bara" 2,5 år. Kanske för tidigt?
  • Svar på tråden Min 2åring går utan blöja för första gången, kissat på sig 2 gånger på 3,5 timme. Tips tack
  • MiaEd

Låt henne gå i bara trosor inne och köp många par trosor :) Hon kanske kan ha en kjol över så blir det inte lika mycket tvätt?

Belöna henne med någon god dricka, t ex juice efter toalettbesök, det leder till att hon behöver kissa oftare.. Så försöker du få henne att gå ungefär en gång i timmen :) 
    Det är dom tips jag kan ge :) Så gjorde jag med min 3åring och han var torr på två veckor :) nattetid har han fortfarande blöja då det enbart handlar om fysisk mognad, dom måste ju vakna av att vara kissnödiga.. men dagtid är han torr även ute :)
    lycka till och ha kul!
  • Lärarstudent

Vi började oxå när Ida var ca 2,5 år....först nu ett år senare så kan jag säga att hon känner när hon är kiss eller bajsnödig och även kan hålla sig om man är på affären eller så, så det kan ta tid, de måste liksom hitta spärren o alla är ju olika...i Kina är de ju tydligen bara ett par månader:)

Vi kör med blöja på natten än utifall....Lycka till o bra att du börjat..

• Lillpyret08

Jag har samma probem, tog av blöjan natten till söndag och har kört blöjfritt sen dess när vi vart hemma, när vi åkt bil tog vi på den.
    Första natten vaknade hon vid 3 och sa "mamma kissnödig", så gulligt. Så nätterna går bra, hon får kissa efter vällingen på kvällen och sen direkt när hon vaknar. Blöjan är ofta torr på morgonen om hon får gå direkt på pottan, därför vågade jag prova det.
    Men på dagarna har det gått lite sämre. Första dagen fick vi byta trosor och byxor minst 4 gånger, och då hade hon ändå blöja under några timmar. Ibland satt hon på pottan med det kom inget, sen nästan med detsamma efteråt kissade hon ner sig. Så jag undrar också om hon är för liten? Men vi är lediga i veckan, så jag tänkte iallafall fortsätta veckan ut och prova.

• Marlene

Jag tycker inte alls att 2½ är speciellt tidigt, snarare sent

Självklart får man ALDRIG skuldbelägga barnet eller skälla på det om det händer olyckor utan bara säga typ -Hoppsan vad tokigt eller nått och sen torka upp det. Men med dagens blöjor så hålls barnen så torra att dom helt enkelt inte känner när dom har pinkat och många går och småskvätter istället för att pinka ordentligt. Det tar ett tag innan dom får koll på det och man får nog låta det ta sin tid.

Vi började när sonen var 18-20 månader och då fick han gå helt blöjlös hemma, på natten och om vi åkte bort hade han blöja. Det tog ca tre veckor så hade han lärt sig och på sin 2 års dag plockade vi även av nattblöjan för då var den torr på mornarna. Sen hade han ett litet återfall då det hände mycket olyckor ett par månader senare då vi tog tillbaka nattblöjan ca en månad men förutom det så har han varit torr sen dess.

Vi satte en potta i vardagsrummet så att det skulle vara lätt för honom att springa dit själv

• Marlene
    Lillpyret08 skrev 2010-05-31 13:33:40 följande:
    Ibland satt hon på pottan med det kom inget, sen nästan med detsamma efteråt kissade hon ner sig.
    Jag tror att det kan vara så att dom måste lära sig hur man pinkar, alltså hur man slappnar av så att pinket kommer. Dom kanske är pinknödiga men det är först när dom inte tänker på det som pinket kommer dvs det kommer inte när dom sitter på pottan för då ska dom medvetet slappna av på rätt sätt så att pinket kommer men när dom reser sig upp och börjar med nånting annat så kommer det som det tidigare har gjort
Svar på tråden Min 2åring går utan blöja för första gången, kissat på sig 2 gånger på 3,5 timme. Tips tack