• Med mig

Snygg buske

Jag letar efter någon buske eller häckväxt som jag tänkte plantera runt min trädgård. Har varit ute på olika plantage men har svårt att hitta något som jag vet kommer passa mig. Vet inte om jag ska kolla på häckväxter, buskar eller prydnadsväxter.
    Nu när jag ändå sitter fast i urskogen kan jag höra med någon på fl om råd
    Jag letar efter något liknande detta:

Växt som gärna kan vara bra för skyddad insyn, behöver dock inte vara helt täckande.
    En växt som blir ca 1,5-2 meter hög, ca en meter bred.
    Jag har tänkt ha en växt som man håller snygg genom att klippa ojämnheter med häcksax.

Finns det någon med riktigt gröna fingrar därute som kan hjälpa mig med detta?? Jag själv är ju helt värdelös inom detta område {#lang_emotions_embarassed}

• Svar på tråden Snygg buske
  • kokulan

Vill du ha något snabbväxande? Eller har du tid att vänta i flera år tills häcken fått rätt höjd, eller råd att köpa fardigvuxna plantor(dyrt!)? Blommande eller helgrönt?
    En friväxande häck är också vacker och väldigt lättskött, men du kanske är ute efter det strama, tuktade?

• Med mig
    kokulan skrev 2010-05-16 17:35:20 följande:
    Vill du ha något snabbväxande? Eller har du tid att vänta i flera år tills häcken fått rätt höjd, eller råd att köpa fardigvuxna plantor(dyrt!)? Blommande eller helgrönt? En friväxande häck är också vacker och väldigt lättskött, men du kanske är ute efter det strama, tuktade?
    Ja, jag är nog hellre ute efter den stramare sorten
    Och det får gärna växa ganska snabbt, iaf inom några få år. Gärna lite blommande eller andra färger på bladen än grönt, men grönt funkar väl egentligen det också
  • kokulan

Liguster kanske? Växer relativt snabbt, blommar med vita blommor på våren och får svarta bär till hösten. Den kan hållas tät och fin och höjden bestämmer man själv.
    Vid plantering ska den klippas ner   till 20-25 cm efter plantering för att få en tät och fin häck.

Eller avenbok, men den växer sakta den, blommar inte heller men kan hållas riktigt smal om man vill det. Den ska inte klippas på höjden förän den nått önskad höjd.

• Med mig

Liguster är typ det enda jag har sett som jag förstår vad det är på plantagen Tycker dom verkar lite tråkiga bara.. De skulle vara ok att ha på baksidan, men på framsidan tänkte jag försöka få tag i någonting snyggare, liksom {#lang_emotions_dreamer}
    Växterna på framsidan skulle vara för att kanske få lite skydd från solen och från insynen när man äter frukost ute på sommaren, tänkte jag.

kokulan skrev 2010-05-16 18:05:41 följande:
    Liguster kanske? Växer relativt snabbt, blommar med vita blommor på våren och får svarta bär till hösten. Den kan hållas tät och fin och höjden bestämmer man själv.Vid plantering ska den klippas ner   till 20-25 cm efter plantering för att få en tät och fin häck. Eller avenbok, men den växer sakta den, blommar inte heller men kan hållas riktigt smal om man vill det. Den ska inte klippas på höjden förän den nått önskad höjd.
  • Med mig
    kokulan skrev 2010-05-16 18:05:41 följande:
    Liguster kanske? Växer relativt snabbt, blommar med vita blommor på våren och får svarta bär till hösten. Den kan hållas tät och fin och höjden bestämmer man själv.Vid plantering ska den klippas ner   till 20-25 cm efter plantering för att få en tät och fin häck. Eller avenbok, men den växer sakta den, blommar inte heller men kan hållas riktigt smal om man vill det. Den ska inte klippas på höjden förän den nått önskad höjd.
    Men det var ett bra tips ändå såklart, tack!
  • kokulan

Ett annat tips är att du går runt i grannskapet och tittar om du ser någon häck som du gillar. Sen tar du reda på vad det är för något och planterar.

Själv föredrar jag friväxande häckar. Rosenspirea till exempel, eller norsk brudspiera.
    Snöbär är fint det också. Men det är ju en smaksak.

• Jeanette 79

Svart Aronia är fin. Den han du ha som friväxande eller klippt. Har svarta bär på sensommaren och härliga röda höstfärger.
    (Aronia melanocarpa "Elata")

En av mina favoriter :)

Vill du ha en häck som kan bli hög men ändå inte så bred, så kan du satsa på avenbok. Den är ju "bara" grön men superbra som häck.
    (Carpinus betulus)

• Diablo

Varför inte en häck utav bambu, finns olika sorters bambu som blir olika höga. Kanon vackert. Men dyrt!

• Med mig

Tack så mycket för alla bra tips!
    Det blev iaf tillslut vinterliguster till baksidan och svart aronia till framsidan. Det kommer nog bli kanon!
    Idag planterar vi

• oxytocin
    Med mig skrev 2010-05-18 10:19:07 följande:
    Tack så mycket för alla bra tips! Det blev iaf tillslut vinterliguster till baksidan och svart aronia till framsidan. Det kommer nog bli kanon! Idag planterar vi
    Aronian är inte bara vacker. Man kan göra sylt, marmelad, saft och vin av bären också!
Svar på tråden Snygg buske