• 3småttingar

Hur gör man godast stekt potatis? Snabbt svar tack!

Har inte gjort det direkt innan... :)

Men vill liksom ha en riktig stekyta med massa smak på :) Tips??

★Edwin 06 & Ella 08 ★ sandrastaar.blogspot.com
  • Svar på tråden Hur gör man godast stekt potatis? Snabbt svar tack!
  • NmjF

Mycket stekyta? Hög värme, inte överdrivet mycket fett och rör potatisen så lite som möjligt.
    Smaken är ju individuell men jag tycker det är godast med bara salt, svart- och vitpeppar. Ta det lugnt med vitpepparn bara.
    Hoppas det blir gott!

• Mrs TH

Jag strör ofta på lite stöbröd, det gjorde alltid min mamma och jag älskar det, lite allkrydda till är inte heller tokigt.

• parvati

Råstekt potatis är godast tycker jag.

• jamila2000

Köp potatis som finns färdigskalad i glasburk dela i bitar stek sen tillsammans med pommes frites krydda går även bra att göra i ugnen.
    Blir jättegott

• StarkMamma

Ta i lite soya under stekningen. Ger en fin brun yta

Snart gör vi nummer 6!
  • nnx

Dela potatisen i kvartar och koka dem 15 min med salt, ihäll av vattnet, ägg över dem i en teflonstekpanna och häll på lite rapsolja. Stek på medelvärme tills de blir så mjuka som du vill ha dem. Blir jättegott tycker vi i alla fall.

• Tinkerbelle

Jaf tycker det blir absolut godast om man tar överbliven/rest potatis som är kylskåpskall. Delar den i mindre bitar, ca kvartar, hettar upp en stekpanna ordentligt. Smälter riktigt smör, häller i potatisen och sedan rör så lite som möjligt. Rör du för ofta smular den bara sönder och hinner inte få fin stek yta. Krydda med salt, vitpeppar och lite grillkrydda på slutet så bränner inte kryddorna och ger trist smak. Servera direkt.

• Kryddburken

Jag steker kokt potatis i tärningar i ganska mycket olja, och sen pudrar jag över ströbröd. Mot slutet när oljan "stekt in" lägger jag i en klick smör för smakens skull, och salt & peppar!

• lunkentuss

Ååå ni är ju helt ute o cyklar allihopa.. hihi

Ta okokt potatis o skär i pytt i panna stora fyrkanter. Låt dra en stund i vatten för o få bort stärkelsen...

Stek på medelhög, inte för varmt alltså, i massor av smör o när dom blivit genomstekta salta o VITpeppra... Å herrejävlar vad gott detta är Det kommer säkert ta ca 20 min o steka om du har rätt värme, men det är värt väntan ^^

• Mela78
    Tinkerbelle skrev 2010-05-17 14:00:02 följande:
    Jaf tycker det blir absolut godast om man tar överbliven/rest potatis som är kylskåpskall. Delar den i mindre bitar, ca kvartar, hettar upp en stekpanna ordentligt. Smälter riktigt smör, häller i potatisen och sedan rör så lite som möjligt. Rör du för ofta smular den bara sönder och hinner inte få fin stek yta. Krydda med salt, vitpeppar och lite grillkrydda på slutet så bränner inte kryddorna och ger trist smak. Servera direkt.
    Så här gör jag också. Ibland har jag i lite ströbröd. Maken brukar färga med soja för han orkar inte steka tillräckligt länge för att få fin färg.
Svar på tråden Hur gör man godast stekt potatis? Snabbt svar tack!