• hadhouda

Ni med direktverkande el. Ge mig tips på hur man inte får dyra elräkningar!

Hej
    Det är så att vi köpt radhus. Vi har direktverkande el och jag funderar nu på hur man bäst får normal höga kostnader för elen.
    Hur lyckas ni andra?
    (Vi kommer att skaffa en luftvärmepump innan vintern i alla fall.)
    Jag har läst om folk som fått skyhöga elkostnader och vill inte råka ut för det.
    Tacksam för alla tips jag kan få!

• Svar på tråden Ni med direktverkande el. Ge mig tips på hur man inte får dyra elräkningar!
  • Disela

Vi har inte direktverkande el, men jag har märkt skilnad på våra räkningar. Små saker, som att ta ut kontakter till mobilladdare/laddare till rakapparater gör faktiskt skillnad. En sån sak som att inte ha den bärbara telefonen i stället hela tiden kan vara en sak. Lågenergilampor och allt sånt gör också skillnad. Det är ju bara småsaker, men många bäckar små, som man säger.

• Nyfiken gul

*Inga element  på där ni inte vistas. Man behöver inte ha full värme på i typ garage, förråd, källare/vind och typ hobbyrum/gästrum. Sänk till ett minimum eller helst stäng av helt.

*Dra ner på värmen, finns ingen anledning att ha +25 inomhus. Sänk värmen och fryser ni tar ni på en tröja.

*Tidsbestäm när ni sätter på/stänger av alla element för säsongen. Höst och vår kan man ha element på nätterna men stäng av dagtid när det är varmt.

*Tänk efter hur ni använder alla hushållsapparater. Även om nyare maskiner drar mindre ström så finns det ingen anledning att använda dom i tid och otid. Tvätta/diska bara när det verkligen behövs, skippa torkskåp och tumlare helt.

*Allt som blir varmt under fötterna drar elström så skippa elslingor i golvet och alla uppvärmda handukstorkare.

*kolla på diverse elbolag om något kan ge er bättre priser än det ni har just nu. Kolla även typen av avtal, kan ni binda avtalet på ett lågt pris eller tjänar ni kanske på att ha det rörligt? Kolla allt sånt.

*Sen gäller sunt förnuft med övrig elström, släck lampor där ni inte är. Inga apparater på stand-by, dra ur alla laddare ur väggarna osv osv..

Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • Nyfiken gul

glöm inte heller att alla sladdar utomhus även drar ström ...

*julbelysningen på huset
    *kupevärmare till bilen
    *diverse trädgårdsredskap som används med ström
    *mysbelysning i trädgården
    *infravärmen på altanen

osv..

• hadhouda

Tack snälla för alla tips. Jag ska notera dem så vi kan kolla efter när vi flyttat in 1 juli!

• malin7502

Mitt bästa tips är: frys!

:)

Det du sparar mest på är faktiskt att sänka inomhustemperaturen. Lampor o sånt gör marginell skillnad, men sänker man tempen med ett par grader sparar man massor...
    Man vänjer sig rätt snabbt, och klarar sig med 19-20 grader, behöver inte ha 24 som många tycker.

Sen varmvatten är ju också en rätt dyr post, där man kan spara rätt mkt genom att begränsa duschningstid osv...

• Nyfiken gul
    malin7502 skrev 2010-05-16 20:09:43 följande:
    . Sen varmvatten är ju också en rätt dyr post, där man kan spara rätt mkt genom att begränsa duschningstid osv...
    Helt rätt.. varmvatten är dyrt!!

Duscha på tid helt enkelt och duscha hellre än ni badar! Och kanske också se över familjens duschvanor, hela familjen måste inte duscha 2ggr om dagen året om...

Se också till att tvättmaskin och diskmaskin går på kallvatten i den mån det går.
  • loffes

Tror det mesta är sagt/nämnt, men ett par nya:

Dra för gardiner och/eller fälla ner persienner under natten spar energi.

Täta fönster och dörrar (Men ventilation är ju också bra).

Lagar man något i ugnen, låt den vara öppen så att huset får lite extra värme.

Använda varmvatten värmare om man bara ska göra en kopp te, istället för spisplatta.

• Lottis77

Jag har ett par tips som jag gillar!

*När du ska tina mat, tina den i kylskåpet!
    Den frysta maten fungerar som en kylklamp och kyler kylskåpet så det inte behöver slå på termostaten lika ofta.
    *Öppen ugnslucka använder jag ofta när maten är klar.
    *Koka vatten i vattenkokaren och häll sedan över i kastrull om du ska koka pasta etc. Kortare tid på spisplattan.

• Noran
    Lottis77 skrev 2010-05-20 13:56:18 följande:
    *Öppen ugnslucka använder jag ofta när maten är klar.
    Vinner man verkligen något på det? Värmen kommer väl huset till godo i vilket fall? Bara under en längre tid om man inte öppnar luckan.
  • Noran

Ni behöver inte oroa er! Under sommaren blir det inga skyhöga räkningar. Luftvärmepump innan vintern är det viktiga. Och kolla över fönsterlisterna. Det gör stor skillnad om ni har nya eller gamla torra (kanske övermålade) lister.

Svar på tråden Ni med direktverkande el. Ge mig tips på hur man inte får dyra elräkningar!