• ingendukänner

Farligt/dåligt med begagnade bilbarnstolar?

Vad tycker ni om att köpa en begagnad bilbarnstol till bebisen?
    då menar jag inte en 10år gammal utan kanske något år eller så eller kanske ännu nyare.

Eller ska man köpa en helt ny?
    eller kanske är det smartast att hyra så man kan byta ut till större och större sen eller hur har ni gjort?

• Svar på tråden Farligt/dåligt med begagnade bilbarnstolar?
  • lindha3

jag hyr min första 6 mån

• Mamman till två

Vi köpte en ny.

Jag vågar inte chansa med säkerheten & köpa en begagnad då man aldrig med 100% säkerhet vet att stolen är okrockad även om sannolikheten är liten.

Hade jag däremot haft någon i min närhet som jag hade kunnat ärva/köpa en urvuxen stol av skulle jag kunna tänka mig att göra det istället för att köpa en sprillans ny.

• FrökenR

Babyskyddet har vi köpt begagnat båda gångerna. Men jag skulle inte köpa nästa stol begagnad eftersom man använder den mkt längre.
    Kanske kan tänka mig att köpa en begagnad stol som vi kan ha hos mormor och morfar och som vi kanske kommer använda ett par ggr/år.

• sarsparis

Det som är risk med en begagnad om man köper den av en okänd är att den kan ha varit med i en krock och det kan ha blivit sprickor i den.  annars gillar jag att köpa begagnade saker, babyskyddet var begagnat från svägerskan och vi vet att den inte varit med om en krock. Annars kan du hyra också, dock upptäckte vi att det blev rätt dyrt att hyra om man ändå tänker att man vill ha ett barn till, då tjänar man på att köpa en oftast.

• SunnyBunny

Nej jag skulle adlrig köpa en begagnad bilbarnstol.

• Hannah76

De ska väl inte vara äldre än 7 år? Och den andra bilstolen man har, har man ju ofta i iaf 4 år, så den skulle jag inte köpa begagnad.

• ingendukänner

Tack för bra svar då vet vi lite bättre.

men ni menar alltså att stol nr två efter baby skyddet använder man i 4år ungefär alltså?
    hur många olika stolar varierar man mellan och ungefär vilka åldrar?

• sarsparis
    ingendukänner skrev 2010-05-16 19:24:26 följande:
    Tack för bra svar då vet vi lite bättre.men ni menar alltså att stol nr två efter baby skyddet använder man i 4år ungefär alltså?hur många olika stolar varierar man mellan och ungefär vilka åldrar?
    Babyskyddet har man tills barnet kan sitta i en bilbarnstol, man ska byta till bilbarnstol så fort som möjligt enligt ntf då bilbarnstolen är säkrare.

Sen ska barnet åka bakåt i en bilbarnstol tills de är minst 4 år, gärna längre.

Efter det har man en bälteskudde, finns bältesstolar med skydd från nacke, nackskydet kan man oftast ta bort och då blir det en bälteskudde.

Stolar säljs ofta på rea, så kolla runt vilken stol ni vill ha och slå till om ni hittar den på rea.
  • anirac1

Personligen skulle jag inte köpa en begad pga vet inget om stolen innan...

Svar på tråden Farligt/dåligt med begagnade bilbarnstolar?