• hilah

Framåtvänd barnstol från 9 kilo i andra länder?

Är lite fundersam. Vi ska till Schweiz med våran 15-månaders son och har fått höra att det bara finns framåtvända bilstolar för barn över 9 kilo. Kan det stämma? Har läst så mycket om hur barns nackmuskler inte kan klara krockar om de sitter framåtvända och är nu lite orolig.

• Svar på tråden Framåtvänd barnstol från 9 kilo i andra länder?
  • lia76

Oftast i utlandet, i vissa länder, har de inte samma forskning som vi i Sverige.
    Vi ligger väldigt framåt vad gäller forskning och säkerhet.

Är ni orolig så ta med en egen bakåtvänd bilstol... Lite klumpigt iofs beroende på modell.

Och då du har ett barn som är 15 månader så skulle inte jag låta det barnet åka framåtvänt.
    Men finns det inte bakåtvända bilbarnstolar i utlandet så får man väl ta det som finns och hoppas på att man inte kommer krocka, om man itne är bered dpå att ta med sej sin egna

(=
  • Amazina

Hej!

Jag bor i Schweiz och det stämmer att de anvnder mycket framåtvända stolar här efter det första babyskyddet. Jag har köpt storleken efter i Sverige och importerat hit, men jag vet att det finns att få tag på. Vilken del av landet ska du till? Ska du hyra stol eller köpa?

• hilah
    Amazina skrev 2010-05-16 19:31:22 följande:
    Hej!Jag bor i Schweiz och det stämmer att de anvnder mycket framåtvända stolar här efter det första babyskyddet. Jag har köpt storleken efter i Sverige och importerat hit, men jag vet att det finns att få tag på. Vilken del av landet ska du till? Ska du hyra stol eller köpa?
    Ska till familjen i tyskspråkiga delen. De har visst redan skaffat en barnstol och påstår att det bara finns den typen. Känns inte helt bra!
  • Amazina

Landar ni i Zürich då? Jag vet att de hyr ut stolar och vagnar för billig penning på flygplatsen. Annars kan du höra med mina kompisar i Schweiztråden om någon har en att låna ut. Där finns massor av mammor med barn. Lägger in länken till tråden.
    Flygplatsinfo hittar du här:
    www.zurich-airport.com/desktopdefault.aspx/tabid-201/
    Klicka på länken till höger. Du kan ju maila och fråga om de har olika. De samarbetar med en jättestor barnaffärkedja som har stort utbud.

Svar på tråden Framåtvänd barnstol från 9 kilo i andra länder?