• Silversolen

Min bebis kan inte ligga på rygg!

Min dotter är sex veckor och kan inte ligga på rygg. Hon börjar frusta och grymta, mår illa och till slut kräks hon och gråter. Men det funkar att lägga henne på sidan. Är det ok att hon sover på sidan? Blir ju lite nojig när man läser att det kan rulla över på mage så jag lägger ett gosedjur mellan hennes knän så att hon inte ska kunna rulla.

Nån som har tips vad man kan göra åt detta? Det är ju helt klart reflux, kan man medicinera det på så små barn?

• Svar på tråden Min bebis kan inte ligga på rygg!
  • nirakanna2

Vi hade vår son på sidan. Jag vet att det är bättre med rygg- än magläge för små barn, men jag har inte hört något om sidoläge. På sjukhus med vuxna patienter är man jättenoga med lägesändringar och skifta sida-sida-rygg i olika ordningar, så vi lade vår son på sidan då han kräktes mycket som liten. Har du provat att höja huvudändan, t.ex. med böcker under benen?

• P A K

Vår son har i stort sett aldrig sovit på rygg, han är elva månader och har mest sovit på mage. Nu ligger han på sidan ibland, men rygg är helt uteslutet.

Vi VET att de helst inte skall sova på mage när de är små men efter samtal med bvc och andra insatta bestämdes det att det fick bli mage, vi har hela tiden sett till att alla andra riskfaktorer när det gäller plötslig spädbarnsdöd varit undanröjda. Barn är olika. Barn med t ex kolik har ofta svårta tt sova på rygg. Hela vår generation är uppväxt med att sova på mage och det gick ju hyfsat... 

• Sarah84

Dottern sov sina första 3 mån på mage. Hon vägrade något annat..
    Sonen vägra också rygg, han la vi alltid på sidan.

*Agnes 2007-05-14 * Gustav 2009-08-19*
  • Tårtsmulan

Oj, då ska du nog söka vård? Kanske lider hon av REFLUX? En sak är att bebisen kanske föredrar en famn men om hon mår fysiskt illa för att hon ligger på rygg låter som att det finns något fysiskt fel/sjukdom som behöver behandlas omgåend.

• 3 Barnsmamma 06 09 11

vad säger BVC/läkare?

Min stora son sov alltid på sidan för han vände sig till sidan redan som nyfödd så han fick sova så.

• Kinya

På neonatal så la de alla bebisarna på sidan. Så det kan inte vara så illa...

• Silversolen
    Tårtsmulan skrev 2010-05-16 20:54:05 följande:
    Oj, då ska du nog söka vård? Kanske lider hon av REFLUX? En sak är att bebisen kanske föredrar en famn men om hon mår fysiskt illa för att hon ligger på rygg låter som att det finns något fysiskt fel/sjukdom som behöver behandlas omgåend.
    Ja, jag tror också att det är reflux. När jag har tagit upp kräkningarna med BVC säger vår sköterska att det är vanligt med omogen magmun på små bebisar (hon är dessutom en månad tidigt född) men nu börjar jag känna att detta är mer än bara lite omogen magmun. Vi måste hålla henne upprätt mot bröstet i minst en halvtimme efter amning för att över huvud taget kunna lägga ner henne i sängen, även i sidoläge. Vi lägger henne alltid med huvudet högt.

Jag ska ringa BVC imorgon och höra om en läkare kan titta på henne lite mer.
  • Kinya

Ja, gör det! Min dotter är också en månad för tidigt född men hon har aldrig haft det så. Jag hoppas att det går över med tiden eller att de kan hjälpa er!

• Sarah84
    Silversolen skrev 2010-05-16 21:36:47 följande:
    Ja, jag tror också att det är reflux. När jag har tagit upp kräkningarna med BVC säger vår sköterska att det är vanligt med omogen magmun på små bebisar (hon är dessutom en månad tidigt född) men nu börjar jag känna att detta är mer än bara lite omogen magmun. Vi måste hålla henne upprätt mot bröstet i minst en halvtimme efter amning för att över huvud taget kunna lägga ner henne i sängen, även i sidoläge. Vi lägger henne alltid med huvudet högt.Jag ska ringa BVC imorgon och höra om en läkare kan titta på henne lite mer.
    Så länge de ökar i vikt så gör de säkerligen inget åt de.
    Vår dotter kräktes ner flera handukar varje gång hon ätit. Riktiga kaskader va de.
    Kräktes så i 6 mån, men hon gick upp bra i vikt & då va allt "normalt"
  • längtan09

Att ligga på sidan ska inte vara farligt (så vår bvcsköterska). Såvida dom inte kan rulla över till mage. Det finns en speciell kudde att köpa för att försäkra att dom ligger kvar på sidan, www.babykoncept.se/sidkudde-p-55.aspx där finns den.

Mamma sedan juni 2009
  • Silversolen
    Sarah84 skrev 2010-05-16 22:16:43 följande:
    Så länge de ökar i vikt så gör de säkerligen inget åt de. Vår dotter kräktes ner flera handukar varje gång hon ätit. Riktiga kaskader va de. Kräktes så i 6 mån, men hon gick upp bra i vikt & då va allt "normalt"
    Ok, då kanske de inte gör nåt åt det för min tjej har till och med hoppat upp en viktkurva. Hon har ökat cirka 300 gram i veckan första tiden.
  • Sarah84
    Silversolen skrev 2010-05-16 22:22:32 följande:
    Ok, då kanske de inte gör nåt åt det för min tjej har till och med hoppat upp en viktkurva. Hon har ökat cirka 300 gram i veckan första tiden.
    Ne jag har svårt att tro de.. Så länge de går upp i vikt så är det ju inget som är fel.. Endel barn kräks väldigt mkt & endel nästan inget.
    Sonen han kräktes nästan inget alls.
    Med dottern va de fruktansvärt jobbigt. Jag drog mig för att åka ut med henne, sitta & mata på restaurang tex, någon fick stå bakom mig för att "fånga" upp kräket.
    Men hon va nog väldigt snabb med att tillgodogöra sig maten innan den kom upp igen.
  • Silversolen

Egentligen är inte kräkningarna största problemet, även om det är jobbigt att hob kräks ner både sig själv och mig. Problemet är ju att hon lide så av det själv, mår illa och blir ledsen. Får till och med amma henne i upprätt läge ibland för annars börjar hon slita och dra i bröstvårtan för att slutligen kräkas.

• MissLaila

När jag fick min första som för ca 3,5 år sedan skulle barnen sova på sidan..

Nu ska dom sova på rygg.. Min lilla son på 4,5 månader vänder sig själv som han vill ligga.. Men de första 9 dagarna sov han på rygg, sen fick han gulsot och fick sola, då sov han som en ängel på magen men protesterade på rygg.. Han fortsatte att sova på mage tills han va 3 månader, då han fick sån jobbig hosta att han inte kunde ligga på mage, så då tvingade vi honom att ligga på rygg.. Nu sover han mest på sin vänstra sida eller halvvägs över på mage...

• Miew

Alla mina tre har sovit på sidan, lillan nu är snart 12 månader och vänder sig nu på mage och sen upp med rumpan när hon sover.
    Så det är nog ingen fara att sova på sidan.

Viggo & Gry & Veras mamma
  • Jessica10

Jag skulle nog ha tagit kontakt med barmmottagningen på närmaste sjukhus. Oftast är det remiss fritt fram tills dom är 1 år. Iallafall i Umeå.

• WaitingInVain

Vår kille ville heller inte sova på rygg de första veckorna, bara på sidan. Vet inte varför, men vi tror det hade något med magen att göra. Han blev tvärilsk om man lade honom rygg, men nöjd så fort man rullade upp honom på sidan.. Det gick över av sig självt såsmåningom. Han blev förkyld vid 5 veckor och fick då sova med huvudändan höjd ganska länge. Efter det har det vänt och han har vant sig vid att sova på rygg.

• Kazeer

Båda mina barn har sovit på sidan i början. Det var så personale på neonatal lade dem i sängen och vi fortsatte. När de började sova på rygg minns jag inte, kanske runt två månaders ålder, och då rullade de själva över på rygg från sidoläget.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Silversolen

Måste bara uppdatera lite! Hon har faktiskt börjat acceptera att ligga mer på rygg (även om hon föredrar sidoläge eller att ligga på mage mot mitt bröst). I vagnen brukar hon kunna ligga på rygg, men inte i sin egen säng.

Svar på tråden Min bebis kan inte ligga på rygg!