• sopes alva

köpa bil/vad har ni för totala bilkostnader/månad????

vi funderar på att köpa beg bil. hittat en bra volvo. räknat på att lån, bensin och försäkring kommer gå på ca 3000 i månaden??? är det mycket? har aldrig haft bil själv, aldrig vart intresserad.

alla svar och upplysningar kring detta mottages gladeligen och tacksamt!!

Confused
  • Svar på tråden köpa bil/vad har ni för totala bilkostnader/månad????
  • BebisiFebruari

Det beror ju helt på, vad kostar bilen hur gammal är den?

Vi har en 06:a den kostade 95000:- på bilfirman vi tog lån på hela beloppet,
    lånet delade vi upp på 2 olika ett mindre på handpenningen betalas på 3 år och resten på minns inte antal år tror det va 5 år.

För bilen betalar vi 1900:-/mån (båda lånen inräknade)
    Bensin olika beroende på hur mycket vi kör
    Försäkring har vi nu en sån från bilfirman som man får det första 6 månaderna den kostar 250:-/mån men sen skulle den kosta oss ca 700:-/mån om vi skulle fortsätta ha den

Ang. försäkring så ta inte första bästa vi hade en tant här hemma från trygghansa som försökte få oss att tro att deras helförsäkring va den billigaste 598:-/mån sen kollade jag själv runt på nätet och hittade en hos länsförsäkringar som skulle kosta oss 483:-/mån oxå den en helförsäkring.

Men sen får man tänka på att en gång per år så ska man betala bilskatt för oss kostade det oss ca 2000:- som vi fick betala i feb, så där lagom kul.

• sopes alva
    BebisiFebruari skrev 2010-05-16 20:47:03 följande:
    Det beror ju helt på, vad kostar bilen hur gammal är den? Vi har en 06:a den kostade 95000:- på bilfirman vi tog lån på hela beloppet, lånet delade vi upp på 2 olika ett mindre på handpenningen betalas på 3 år och resten på minns inte antal år tror det va 5 år.För bilen betalar vi 1900:-/mån (båda lånen inräknade)Bensin olika beroende på hur mycket vi körFörsäkring har vi nu en sån från bilfirman som man får det första 6 månaderna den kostar 250:-/mån men sen skulle den kosta oss ca 700:-/mån om vi skulle fortsätta ha den Ang. försäkring så ta inte första bästa vi hade en tant här hemma från trygghansa som försökte få oss att tro att deras helförsäkring va den billigaste 598:-/mån sen kollade jag själv runt på nätet och hittade en hos länsförsäkringar som skulle kosta oss 483:-/mån oxå den en helförsäkring. Men sen får man tänka på att en gång per år så ska man betala bilskatt för oss kostade det oss ca 2000:- som vi fick betala i feb, så där lagom kul.
    hmm ne vi har både haft lite osäker ekonomi hittills efter arbetslöshet, så vi har tittat på en fräsch volvo 98, automat, sjukt välvårdad, 43000. allt som allt, handpenning amortering, drivmedel och försäkring går det på ca 3000 månad.

undrar om det är en okej kostnad...
  • BebisiFebruari
    sopes alva skrev 2010-05-16 21:23:50 följande:
    hmm ne vi har både haft lite osäker ekonomi hittills efter arbetslöshet, så vi har tittat på en fräsch volvo 98, automat, sjukt välvårdad, 43000. allt som allt, handpenning amortering, drivmedel och försäkring går det på ca 3000 månad.undrar om det är en okej kostnad...
    låter dyrt med tanke på att bilen inte va sådär jätte dyr, men det beror ju på hur man lägger upp lånet.

vi betalat om jag ska räkna billån, försäkring och bensin säg ca 3500:-/mån men då betalat vi ju som sagt rätt mycket på bilen varje mån

Sen måste man ju fundera vad man har för andra utgifter om man verkligen har råd
  • sopes alva
    BebisiFebruari skrev 2010-05-16 21:32:43 följande:
    låter dyrt med tanke på att bilen inte va sådär jätte dyr, men det beror ju på hur man lägger upp lånet.vi betalat om jag ska räkna billån, försäkring och bensin säg ca 3500:-/mån men då betalat vi ju som sagt rätt mycket på bilen varje mån Sen måste man ju fundera vad man har för andra utgifter om man verkligen har råd
    det är på 24 månader....
  • BebisiFebruari
    sopes alva skrev 2010-05-16 23:01:51 följande:
    det är på 24 månader....
    oki... ja men det är ju rätt kort då förstår jag att det blir en del att betala :) men snabbt av med lånet om inte annat.
    Bara att ni känner att ni har råd så är det inte så farligt tycker jag då
  • sopes alva
    BebisiFebruari skrev 2010-05-16 23:23:45 följande:
    oki... ja men det är ju rätt kort då förstår jag att det blir en del att betala :) men snabbt av med lånet om inte annat.Bara att ni känner att ni har råd så är det inte så farligt tycker jag då
    jo det är ju en del som kan användas till annat under de 24 månaderna å andra sidan kan sambon vara mer flexibel i jobbet med bil som transport...

ska undersöka dock nyare årsmodell och andra betalningsalternativ.

bra insight, tack för svaret!!!
  • BebisiFebruari
    sopes alva skrev 2010-05-16 23:26:13 följande:
    jo det är ju en del som kan användas till annat under de 24 månaderna å andra sidan kan sambon vara mer flexibel i jobbet med bil som transport... ska undersöka dock nyare årsmodell och andra betalningsalternativ. bra insight, tack för svaret!!!
    så lite så det är en ren djungel detta men kom i håg att kolla upp olika försäkringsbolag även fast alla säger att JUST deras är det billigaste :)
  • enlitenbitkaka

Vår bil:

Försäkring 570:-
    Bensin 3500:-
    Lån 1300:-

SUMMA; 5730:-

Sen tillkommer parkering 300:-/månaden och skatt 1800:-/år. Sen diverse pill som spolarvätska, verkstadskostnader, service osv... Vi ska dock byta bil i slutet av sommaren till en sprillans ny, kommer bli billigare för oss.

• sopes alva
    BebisiFebruari skrev 2010-05-16 23:30:02 följande:
    så lite så det är en ren djungel detta men kom i håg att kolla upp olika försäkringsbolag även fast alla säger att JUST deras är det billigaste :)
    yes ska komma ihåg det, är faktiskt alltid lite misstänksam när det gäller försäkringar. hört att det allra bästa är att samla på samma ställe.
  • sopes alva
    enlitenbitkaka skrev 2010-05-16 23:38:52 följande:
    Vår bil:Försäkring 570:-Bensin 3500:-Lån 1300:-SUMMA; 5730:-Sen tillkommer parkering 300:-/månaden och skatt 1800:-/år. Sen diverse pill som spolarvätska, verkstadskostnader, service osv... Vi ska dock byta bil i slutet av sommaren till en sprillans ny, kommer bli billigare för oss.
    fan vad dyrt det är att ha bil=/ chockad.

haha... men men det är så befriande. vi ska inte köra mer än att sambon ska till jobbet obekväma tider och jag har saknat att kunna storhandla och ikea..

sen att kunna ta sig till mor som bor en bra bit bort är stort plus nu när bebis kommer.

lite orolig för bensin kostnaderna.... aaa ne d e mycket att läsa på verkligen.
Svar på tråden köpa bil/vad har ni för totala bilkostnader/månad????