• Nr 14

Hurr få 3-åring Torr på natten (dricker ännu välling)?

Hej!

Har en treåring som är helt blöjfri på dagen  sen ca 2,5 års ålder. Men varje morgon är nattblöjan jättetung. Hon säger att hon vill ha trosor på natten men som jag ser det verkar hon dränka hela sängen då...

Hon äter ännu välling både morgon och kväll och jag antar att det är detta som spökar lite. Hon får 200 ml ca 1,5 timme innan läggdax och kissar 1-2 gånger innan hon somnar. Ibland vaknar hon på natten och skriker att hon är kissnödig och kissar då på pottan men det hjälper inte. Ett tag var blöjan torr flera nätter i streck men sen började hon igen.

Känns grymt att hon ska sluta med välling för hon älskar det verkligen men det verkar som det är detta kissandet på natten bla beror på.

Hur länge dröjer det innan det barn dricker behöver kissas ut? Skulle vi kunna ge henne välling tidigare på kvällen och sen bara lite att dricka när hon äter kvällsmålet?

ALLA tips och idéer mottages tacksam för hon vill verkligen ha trosor på sig även på natten!

• Svar på tråden Hurr få 3-åring Torr på natten (dricker ännu välling)?
  • maelgi

Jag gjorde så med min son att jag gav honom gröt till kvällsfika vid kl.18 o sen när han skulle sova kl.19 så fick han bara LITE välling för att han tycker d var mysigt o dricka ngt varmt. Innan du själv går o lägger dig, prova ta upp henne o sätt henne på pottan/toaletten. Även om hon är halvt sovande. Då slipper du d med att gå upp mitt i natten o drycken har hunnit ge "effekt" på kisseriet då =)

Annars bara kämpa kämpa kämpa så ger d sig till slut. D som är bra med gröt att mättnaden så orkar dom inte dricka så mkt välling sen. Hur gammal är hon nu?

• Nr 14

Tack för svaret Maelgi!
    Hon är 3 år nu och gillar tyvärr inte gröt längre... Har försökt att ta henne till pottan senare under kvällen/tidig natt och då har hon kissat men sen på morgonen är det ändå en sjö i sängen. Kanske ska försöka få henne att dricka välling i en liten mugg till en smörgås istället. Men hon tycker det är så mysigt att dricka en flaska på kvällen att det gör ont i oss att bryta detta men hon kan ju inte drick välling hur länge som helst kanske.
    Just nu är det nattblöja som gäller men kanske ska chansa på trosor och tvätta lite sängkläder ett tag istället. Kan det va så att barn lär sig att hålla tätt pga att de inser att det är obehagligt när sängen blir våt eller är det att plåga henne? OBS - hon säger själv att hon VILL HA trosor på sig!

Kram kram

• Sarah84

Sluta kissa på natten är inget man kan träna bort sägs de, det har med mognad att göra. & 3 år e inte speciellt gammal för att ha blöja på natten.

*Agnes 2007-05-14 * Gustav 2009-08-19*
  • Sarah84

Men testa & lägg henne med trosor & ett drag under, är ju inte värre än att hon kissar i sängen.

*Agnes 2007-05-14 * Gustav 2009-08-19*
  • grapen

Min dotter äter fortfarande välling på kvällen men hon är torr på natten ändå. Hon slutade med båda dag och nattblöja under samma vecka. Tror att man märker när barnet är redo att ta bort nattblöjan dvs blöjan är torr på morgonen. Kolla direkt då barnet vaknar för annars är det lätt att dom kissar så fort dom vaknar. Är dom torra så kan man ju sätta dom på pottan eller toan direkt. Men som sagt tror det är en mognadsfråga. Min son var lite senare än dottern. Han var över 3 år och han var torr först dagtid och några månader senare även nattetid. Dottern var 2,5 år då hon slutade. Jag har dock alltid introducerat toan ca 1 år innan och så har nyfikenheten väckts men sen har barnet själv fått styra om han/hon har velat sitta på toan eller inte . Detta har funkat för mina 2 barn men jag tror det är viktigt att få långsamt fram. Annars blir det lätt bakslag för barnet .

• gillis

Min son (2år 8 mån) har varit torr på dan nu ett bra tag men alltid blöt på natten. En kväll sa han att han skulle sova i kalsonger och fick trotts min oro göra detta. Han har endast kissat pyttelite i sängen en natt och varit torr i en dryg månad nu. Vi får väl se hur det utvecklar sig fram över men än så länge fungerar det bra. Så mitt tips är att prova! Lycka till

• Nr 14

Hej!

Vill bara tala om att det har gått strålande! Dottern sa ju att hon ville sova i trosor så jag åkte och köpte plastad frotte och la i sängen. Nu har det gått en vecka och det har inte hänt en enda olycka. Dock vaknar hon varje natt och gråter och då passar jag på att sätta henne på pottan. Vet inte om det är mardrömm eller att hon är kissnödig för tidigare har hon ibland vaknat och ropat att hon vill kissa!

Tack för alla svar. Får se hur det går framöver men som sagt - det går strålande!

Svar på tråden Hurr få 3-åring Torr på natten (dricker ännu välling)?