A-vitamin ger fosterskador!!
Läste i aftonbladet idag att A-vitaminer ökar risken för fosterskador. Jag har sedan innan jag blivit gravid ätit vitamintillskott som innehåller dagsbehovet av A-vitaminer. Nu är jag jätteorolig och tror det värsta.
Läste i aftonbladet idag att A-vitaminer ökar risken för fosterskador. Jag har sedan innan jag blivit gravid ätit vitamintillskott som innehåller dagsbehovet av A-vitaminer. Nu är jag jätteorolig och tror det värsta.
Det hela var väl prat om överdosering av vitaminer?
Tror också på att dom menar överdosering.
Men man ska inte äta lever, för det innehåller så mycket A-vitamin.
Är det inte därför man ska undvika att äta tex lever, eftersom det är mycket A-vitamin i det? Eller är jag helt ute och cyklar...
Jo precis. Inge lever under graviditeten. Leverpastej är okej.
Jag tog mitt val kvinna i ca en månad. Jag frågade min BM om det inte kan vara farligt med för mycket a-vitamin men nej det kunde det inte. Men jag vet ju att a-vitamin i stora doser är farligt så jag började räkna efter hur mycket man får i sig och om jag tar vitaminen plus dricker en liter mjölk med a-vitamin sen äter man ju annat med a-vitamin så får jag ju i mig mycket mer än dagsbehovet. Jag tror inte att jag kommit upp i de farliga doserna??? Men det vet jag ju inte exakt så jag har faktiskt slutat med mitt val kvinna pga a-vitaminen Men åndra sidan så äter ju massor av gravida dessa mitt val eller vitamineral och antar jag dricker mjölk och då får i sig för mycket a-vitamin kanske. Men jag tar det säkra före det osäkra.
Det trista är ju att jag vill åt de andra vitaminerna i mitt val kvinna. De borde ha sådana vitaminer utan a-vitamin.
Det bästa är ju egentligen att tala med en dietist de har ju bäst koll på sånt här.
Dagsbehovet är ingen fara, i studien som visade denna risk var det uppåt 3gg dagsbehovet, varje dag. Dessutom använder man en annan, ofarlig typ av A-vitamin nuförtiden i kosttillskott, inte samma som i studien.
Skulle inte oroa mej för mjölk etc.
Om man äter en balanserad kost överlag, så behöver man inte ta x-tra tillskott av vitaminer.
Att ta x-tra järn under graviditeten är en annan sak eftersom man ökar i blodmängd och kroppen kan behöva lite hjälp.
Oavsett vad det är för något så är en överdosering inte bra, och i vissa fall är det verkligen inte bra.
Nu är ju inte aftonbladet något att förlita sig på eftersom de livnär sig på lösnummerjournalistik. Lyssna på barnmorskan, och framförallt din kropp. Läs på lite om vitaminer och mineraler och titta på vad du äter.
Pigge2'
Det finns "lösa" vitaminer att köpa, kolla på Naturapoteket tex.
Måste bara tillägga att, var inte så orolig! ät lagad mat och må bra
I så gott som varje kokbok och på livsmedelsverkets hemsida finns tabeller för innehåll i livsmedel. Kolla in själv koncentrationen av A-vitamin i lever så förstår ni själva varför det inte är lämpligt att äta så mycket på en gång, jämför med en liter mjölk osv.
Är man orolig för mjölken kan man alltid välja att köpa den ekologiska, den har inga tillsatser av A-vitamin.
Nej det bästa är ju att äta välbalanserad kost, kruxet är att jag mått så illa och haft matleda att jag vet med mig att jag äter för lite av vissa saker. Innan grav så var jag ett matvrak och åt allt. Har tidigare i livet pga glutenintolerans haft rejäla näringsbrister så jag är lite nojjig och vill få i mig alla vitaminer och mineraler. Vet ju hur man blir om man får i sig för lite zink järn folsyra osv. Och då tänker jag hur ska det då gå för bebben?
Nu har jag hämtat en bra broschyr på apoteket om vitaminer! Och där står det att A-vitamin i stora doser kan ge fosterskador. Men då handlar det om mer än 3 gånger dagsbehovet. Alltså dagsbehovet gravid kvinna är 0,8 mg och i mitt val kvinna/vitamineral kvinna är det 0,6 mg a-vitamin. Och det farliga nivån är när man börjar komma upp i 3 mg per dag. Så man borde inte kunna komma upp i dessa nivåer. Men i broschyren står också att som gravid bör man äta folsyra och ofta behövs extra järn. Och ett tips är att man ska äta morötter för de innehåller ett ämne som omvandlas till a-vitamin när kroppen behöver det! För a-vitamin i lagom dos är viktigt för fosterutveckligen.
På Livsmedelsverkets hemsida finns info om A-vitamin och graviditet, och där framgår
att deras rekommendation är att gravida inte bör ta vitamintillskott som ger mer än
1 mg (alltså 1000 mikrogram) A-vitamin per dagsdos.
Alla vitamintillskott som är anpassade för kvinnor i fertil ålder, innehåller lägre dos
A-vitamin än så, och därför behöver man inte oroa sig.
Äter man normal kost i övrigt så behöver man inte vara rädd för att få i sig skadliga
doser A-vitamin.
Är det någon som vet om det är ok att dricka ca 1 liter minimjölk om dagen? Eller blir det för hög dos? Tar inga extra vitaminer.
Det är helt okej!
Tack! Jag dricker nog väldigt mycket mjölk nu när jag är gravid faktiskt.
det är ett välkänt faktum att retinol ger fosterskador i för höga doser
det är ju därför man inte ska äta lever och andra retinolrika livsmedel...
och det är enorm skillnad på retinol och på karotenoider - dvs retinolekvivalenter
om kosttillskotten inte innehåller retionol utan karotenoider är det absolut inget att oroa sej för...