• pluttskrutt

Present till en autistisk pojke

Jag har ett kusinbarn på fyra år som precis har fått diagnosen asbergers/lätt autism. Han är världens finaste kille, han är smart och lär sig snabbt, han är bra på nummer och bokstäver men klarar inte av att kommunicera med andra människor särskilt bra, han har också svårt att koncentrera sig på sitt om det händer andra saker i rummet.

Han har precis fyllt fyra år och jag vill skicka honom en present, men jag vet inte vad jag ska skicka. Är det någon som har ett förslag? Jag träffar honom väldigt sällan (eftersom han inte bor i Sverige) och jag skulle vilja skicka något svenskt om det går. Jag hade tittat lite på brädspel och pussel, men jag förstår att brädspel kanske inte är jättebra.

Jag är jättetacksam för tips!

• Svar på tråden Present till en autistisk pojke
  • Philippa

Fråga hans föräldrar, de vet garanterat vad som skulle bli en bra present...

Min son har samma diagos och han leker just nu BARA med traktorer och maskiner...inget annat ser han åt... och ahn fyller år snart och det har jag sagt till alla som vill uppvakta honom...

• Echidna

Du kanske kan köpa sagor på cd? Sånger på cd eller en bok?

Kom alltid ihåg att du är helt unik. Precis som alla andra.
  • Bradbury

Fråga föräldrarna. 

Alla barn är olika, självklart även barn med autism
    Kanske ett sådant där kalejdoskop skulle vara något? En sådan kikare man tittar i och om man rör den/skakar den bildas nya former och färger. En del barn med autism (men absolut inte alla) fascineras just av mönster och färger som spelar i ljuset.
    Men det bästa är som sagt att fråga.  
  • pluttskrutt

Jag har köpt Alfons Åberg böckerna tidigare och de uppskattades, tyvärr finns det inte så många på engelska och de förstår inte svenska. Jag har försökt hitta Bamseböcker på engelska men det hittar jag inga. Kalejdoskop låter som en jättebra idé! Och jag ska fråga föräldrarna, bra idé.

• Elias Emil

Lego, klossar. Barn som har matematiskt intresse brukar tycka att det är kul att bygga.

• Echidna

Du kanske kan söka efter barnböcker på amerikaska sidor? Så får företaget skicka paketet direkt til kusinbarnet men du betaler det?

Kom alltid ihåg att du är helt unik. Precis som alla andra.
  • Pinje

Kanske Bamses magnetbokstäver? Finns på Barnens Hus och jag har sett de hos bokhandeln. De är rätt fina. Pussel med med motiv Bamse, Pippi eller Sveriges karta? Angående pussel får du nog fråga föräldrarna hur många bitar han fixar, väldigt varierande mellan barn.

• SaramedM

vad har han för intressen?

• pluttskrutt

Han gillar att rita och måla, men hans pappa jobbar med att måla och illustrera bilder så det har han nog det han behöver hemma. Han gillar siffror och bokstäver, han är en smart kille och lär sig snabbt. Magnetbokstäver är en bra idé, jag ska kolla så han inte har det redan.

• Smulan Y
    pluttskrutt skrev 2010-05-17 10:53:38 följande:
    Jag har ett kusinbarn på fyra år som precis har fått diagnosen asbergers/lätt autism. Han är världens finaste kille, han är smart och lär sig snabbt, han är bra på nummer och bokstäver men klarar inte av att kommunicera med andra människor särskilt bra, han har också svårt att koncentrera sig på sitt om det händer andra saker i rummet. Han har precis fyllt fyra år och jag vill skicka honom en present, men jag vet inte vad jag ska skicka. Är det någon som har ett förslag? Jag träffar honom väldigt sällan (eftersom han inte bor i Sverige) och jag skulle vilja skicka något svenskt om det går. Jag hade tittat lite på brädspel och pussel, men jag förstår att brädspel kanske inte är jättebra. Jag är jättetacksam för tips!
    Hej,

Min son är 4 år och är lätt autistiskt med likande intressen av bokstäver och siffror. Vi köpte i julklapp en "min första dator" med bokstavslekar, siffror.. väldigt pedagogisk och han älskar den. det tog 3 veckor sen kunde han hela alfabetet som ett rinnande vatten. Den kan jag verkligen rekommendera, min son älskar den fortfarande. Jag har köpt den på CityGross i Länna, Haninge.

Andra tips är magnetbokstäver och siffror.
    Fem myror är fler än fyra elefanter har ett brädspel som fokuserar på siffror eller bokstäver.
    Kulbana som man bygger själv, finns på www.hikmet.se suveräna.

Lycka till
Svar på tråden Present till en autistisk pojke