• Mammas V

Vad gör ditt hem mysigt och till ett hem??

Vi flytta från en etta till en 3a efter vi gift oss. Jag skämdes över ettan och vi sa att när vi flyttar ska vi ha ett otroligt vackert hem som vi kan visa upp... Och de fick vi också, men de känns inte som ett hem! Det är inte alls jag, jag har alltid haft de mysigt och hemtrevligt men nu känns de som att bo på vandrarhem...

Vad gör ditt hem mysigt? Varför älskar du ditt hem? Vad är din favorit i hemmet?

Behöver verkligen lite tips för att mysa till de här hemma, har lite bilder på min blogg om någon vill se hur vi har de nu..
    missmallis.blogspot.com/

• Svar på tråden Vad gör ditt hem mysigt och till ett hem??
  • La Lola

Jag hakar på din tråd lite.

Mitt hem känns inte heller mysigt o jag vet inte hur jag ska ändra på det.....
    Brukar kika på styleroom.se o det finns så många mysiga o vackra hem!

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • enlitenbitkaka

Vår säng är favoriten i hemmet...ett stort fluffigt dubbeltäcke och massor med kuddar. Ger ett mjukt och inbjudande intryck.

Att ha passande blommor i fönstret gör de flesta hem mysiga. En röd tråd som går genom hemmet med stil, färg osv. Mattor! Mattor är viktigt...det gör stor skillnad för rummet att ex byta ut platta ullmattan mot en fluffig ryamatta.

Jag hatar att ha saker som fula skolfoton framme, syskonbarnens julkort på kylskåpet osv. Jag försöker istället skapa en personlig atmosfär med att ex låta en fin klänning bli till prydnad på sovrumsdörren, spara en fin påse som får så bredvid sängen.

Sen så tar det tid att bo in sig ockå :)

• Anatha

Det som jag tycker gör ett hem mysigt är de personliga sakerna. Då menar jag kanske inte att man har satt upp foton på hela familjen överallt utan de lite udda sakerna. Tex min favoritmöbel är en brudkista som har ärvts ner i min släkt och den används idag som soffbord i vardagsrummet.

Sen är det alltid en väldigt fin avvägning med att ha grejer framme. Jag gillar inte övermöblerade hem med massa plotter överallt. Sen gillar jag inte heller när det ser ut som ett inredningsmagasin så mellanting är bäst men svårt att få till.

Belysningen tycker jag också är något av den viktigaste mysfaktorn små lampor på många ställen föredrar jag framför taklampor. Ett supertips är också att ha dem alla ansutna till fjärrkontroll så kan man tända dem samtidigt.

• Mammas V

min kompis har de så mysigt, hon har massa änglar och hjärtan, en massa småskit som gör de hela mysigt. Men jag vill inte ha massa småskit, vill bara ha de mysigt...men de är väl mattor ja får tänka på. kanske lite mer växter att ha på hyllor och väggar.

kuddar till soffan kanske?
    är dålig på att bädda sängen ordentligt så kuddar på sängen orkar ja inte.

sovrummet är fint. vi har mönstrade tapeter, bara vita trämöbler, hemnes från ikea. vita spetsgardiner, ett rottinghjärta som hänger i gardinstången och en rottingstol med 2kuddar och en purpur mönstrad matta...de är mitt favorit rum!!
    ska köpa trälådor och sätta under soffborden och även i expedithyllan. och sänglampor..men annars är jag nöjd där!

men sen har vi inga mer mattor, borde köpa till kök, hall och under soffbordet!
    vardagsrummet är så sterilt!! matsalsbord på en övertagen gammal grön matta, bleka tapeter, lackhyllor och en stor svart soffa...thats it! otroligt tråkigt och vantrivs så!

• Mammas V

i vardagsrummet har vi dessutom en underbart vacker eldstad som tv_n får stå på..den såg ja fram emot men nu står den bara där helt tom. man får inte elda alls i den, inte ens stearinljus. den används mest att sonen sitter där eller flyttar runt allt så fort ja försöker ställa något där..

• enlitenbitkaka

Vi har åtta kuddar i sängen och har alla där när vi sover :) Sen på morgonen fluffar man bara till dem lite snyggt och lägger rätt täcket, viker ner det en bit. FIXAT!

Kuddar i soffan gör absolut en mysfaktor :) Satsa på ett par större istället för många små. Kanske 2-4st på 50x50cm.

Lek även med former. Vi har ett runt soffbord och rund ryamatta - ger rummet liv mot den kantiga soffan, det kantiga skåpet, de raka väggarna osv. Om du vill ha foton framm är en fin idé att framkalla dem i svartvitt och göra en fotovägg där bilderna sitter i fina ramar på lite olika höjder men ändå i en form.

Försök följa lägenhetens stil så gott det går :) Ex så ser det enormt fel ut att inreda med shabby chic och lantligt i en lägenhet byggd -60 med korkmatta.

• tessi3h

Äkta mattor i varma färger ger ett mysigt och ombonat intryck. Blanda nytt med någon gammal möbel. Mycket tyg i gardinerna.

• idiblon yes

Att det får vara som det är utan att jag känner någon prestige eller krav på att "visa upp" det.

Vila vid denna källa...
  • whiiiii

Det som gör det mysigt hemma hos oss är nog blandningen av gammalt och nytt. Både jag och min sambo älskar gamla möbler osv. Jag tycker inte alls om vitt utan vill ha varma färger så som brun, grön osv. Vi har mycket blommor i fönstren (älskar orkideer) och mattor..

• Mammas V

åh vi har underbart trägolv i sovrummet med, de ska bli riktigt shabby chic...utan de slitna..men annars så är de otroligt mysigt!

Hittat väggdekorer på tradera nu jag köpt.

haft ovalt soffbord men de blev så smutsigt...så nu har vi banligt fyrkantigt och de får nog bli fyrkantig matta med..har inte så mycket pengar så de mesta får vara billigt ska ha runda mattor i sovrummet.

har lagt 2röda kuddar i soffan men ska verkligen försöka hitta 1-2större med. i härliga färger!

då ska vi se!
    matta, kuddar till soffan, färger på saker..

Någor mer man kan göra?

herregud va stilrent de är här...svarta ramar, vitt...svart...har gammalt fint matsalsbord...ny soffa...ikea möbler...inga mattor...fönstret är så vackert med vita tunna gardiner och mycket gröna växter...ett helt tomt hörn vid eldstaden...
    någon får nog förlja med mig ut och shoppa...

Svar på tråden Vad gör ditt hem mysigt och till ett hem??