• hemlig02

Vad har hänt med mina buxbomar?

Jag är totalt okunnig vad gäller trädgårdsskötsel, så jag litar på att ni kan hjälpa mig!

Vi har två små buxbomsbuskar på gården. De har alltid varit gröna och fina, men nu efter vintern så är de liksom höstfärgade. Alltså gul/orange  i bladen, så som lövträden blir på hösten. Kan den ha frusit nu när det var en så kallt vinter? Kan jag klippa ner dem och hoppas att det kommer nya friska grenar? Någon som vet eller tror sig veta?

• Svar på tråden Vad har hänt med mina buxbomar?
  • Annika02

Den har blivit solbränd av vårsolen. När tjälen inte gått ur jorden och solen lyser på den, behöver den vatten, men kan inget dra upp då det är tjäle i jorden. Med en fiberduk virad runt buxbomen löser du problemet på vårkanten, och din buxus håller sig grön och fin. Nu vet jag inte hur den ser ut, men klipp bort dom fulaste grenarna före midsommar och tills dess- vattna ordentligt ett par gånger i veckan och ha en fiberduk på tills den ser fräshare ut.

• hemlig02

Åh, tack så mycket för ditt svar! De har nu fått rikligt med vatten! Ska klippa bort det fula oxå och hoppas att de blir lite gladare sen!

Svar på tråden Vad har hänt med mina buxbomar?