Vår honhund "juckar" mot småbarn!
Hon har typ juckat 3 ggr mot småbarn nu...
Vad betyder detta? är så orolig att hon ska göra något mot dom...
Hon har typ juckat 3 ggr mot småbarn nu...
Vad betyder detta? är så orolig att hon ska göra något mot dom...
Honhund?? Tik... Låter som en dominanshandling tycker jag. Ta bort hunden från barnen när hon gör så. Några speciella tillfällen hon juckar mot dom?
Ja jag håller med typiskt dominansbeteende - har inget att göra med att hunden vill / försöker para sig.
Vill komma upp i hirakin- men hunden ska alltid stå lägst även under barnen.
Har en hanhund som försöker då och då när vi har mindre barn på besök, men aldrig mot äldre eller vuxna.
Skarp tillrättavisning hjälper - han vet att det är ett beteende vi inte accepterar.
Köper inte att det är dominans. Det är i regel oftast ett sätt för hunden att skapa en reaktion, ett sätt att starta lek, kan vara en gnutta sexuellt (oftast hanhundar), det kan bero på tristess/stress, och så vidare och så vidare. Dominans? Nej. Väldigt sällan.
Markera för hunden att det inte är okej, avbryt den innan den hunnit ta sig upp för att rida. Välaktiverade hundar har sällan behov av att ta till sånt där beteende, så se till att aktivera dagligen och kanske lite extra om ni ska få besök av folk med barn.
Jag tycker det är bra att ni skriver lite olika.. för då kan man testa olika saker=) tack för alla svar!
Tar ett exempel:
Min egen hund, en hane, juckade på en kastrerad hane av samma ras, som vi passade över helgen. Sen fortsatte min hund att jucka, rakt ut i luften.
Dominans?
Inte ett dugg. Stress? absolut.
En hund tänker inte "jag ska jucka på blöjbarnet för att visa att här bestämmer jag". Tror jag inte ett dugg på. Att hunden däremot blir stressad, går upp i varv, blir glad, uppspelt, vad som helst, DET kan utlösa att hunden juckar. Tik som hane.
Jag löste det hela genom att sätta min hund bakom en barngrind på "time out". Lite lugn och ro löser det mesta.
Att säga till en hund med ett nej, ta bort hunden och förslagsvis även sätta hunden på time out kan vara en bra lösning. Det är väldigt individuellt vad som funkar bäst.
Vad gäller dominans, folk är VÄLDIGT snabba med att tänka "juckande = dominans". Nej hunden försöker inte ta över ert hem, hunden blir inte agressiv, hunden kommer inte go crazy, och folk borde faktiskt seriöst sluta med att alltid alltid alltid dra upp dominans i sammanhanget.
Börjar bli aningen tröttsamt. Vidga vyerna o läs lite litteratur skriven senare än 1962.
TS,
ta bort hunden, sätt den på time out. Markera att det inte är okej. Men vad du än gör, tro inte att slänga över hunden på rygg hjälper.