• WochE

Sjukanmälan till jobbet

Hur vill eran arbetsgivare att ni gör när ni vet att ni måste vara hemma och VABBA...

Vill de att ni medelar tidigt eller samma dag eller som min chef inte före kl 06,30 samma dag.

Jag råkade förvarna henne sent igår kväll med ett litet oskyldigt sms men det fick jag höra att det var absolut inte uppskattat. Hon hade själv sagt att hon vaknar inte av ett sms sent så jag tänkte då kan hon läsa det på morgonen. Hon hade nämnligen sagt det till mig en gång när jag sa att en kollega sms:at till mig vid 06,03 en dag då jag var hemma. -Ordagrannt sa hon va har du telefonen så nära och hör du den. Så jag trodde jag gjorde en välmening och sms:ade sent igårkväll eftersom jag börjar vid 9 och är den som öppnar att sonen och sambon spyr och att jag ringer i morgon bitti..

Frågade då när får jag meddela dig då.. Tidigast 06,30. Är bara det att jag lämnar sonen på dagis 07,30 och har en timme till jobbet och hon som hon brukar ringa in har bussar att passa så jag trodde i min enfald att ju förr desto bättre ..

Men icke.. Så hädanefter tänker jag inte vara snäll. Jag ska meddela samma dag helst 1 timme innan jag ska börja. Sen skiter jag i konsekvensen.

Är trött på att bli ifrågasatt och få försvara mig som värsta skurken att varför gjorde du så. Vad trodde du att jag skulle göra. osv...

• Svar på tråden Sjukanmälan till jobbet
  • Lena

Jobbet vill veta så fort som möjligt om jag blir sjuk eller ska vabba. Helst dagen innan. Men vi sjukanmäler via mail.

• sirisdotter

Blir avundsjuk, ju;  att få sjukanmäla via sms och mail.  Ringer chefen sedan då och förhör er om ev. feber osv?

När jag jobbade skulle vi ringa så fort som möjligt;  gärna eftermiddagen före, om vi kände att vi inte blivit friska första dagen vi var hemma, eller femte dagen.  Vi måste alltså helst känna efter dagen före om vi skulle vara sjuka dagen därpå.  Och varje dag skulle man ringa under en veckas förkylning/magsjuka.

• WochE

Det var så jag tänkte att det var bäst att lämna ett meddelande så fort som möjligt. Så kunde hon välja när hon ville läsa det. Jobbar i butik och vill man nå chefen är det hennes privata mobil eller hemnummer. Och hon är som vi andra mån om våran privat tid men hon är också chef och har betalt därefter. Och ett schema därefter med kan jag tillägga...

Har varit flera gånger jag suttut och väntat på morgonen och sitrrat på klockan som i morse och tänkt att nu är hon 6,25 nu då. Och nu denna gång  skickat  jag ett sms visserligen sent på kvällen men hon brukar ju säga att hon inte hör telefonen så jag velade fram och tillbaka innan jag skickade och i samma stund som jag skickade fick jag den där känslan att jag kunde nog väntat tills morgonen efter.. Har hänt en gång men jag fick en utskällning i alla fall..

Men då jag har inklusive lämning på dagis 1,5 timmes bilväg in och nästan alltid är den som kommer så jag öppnar är det tycker i alla fall jag lite vesäntligt att veta om jag kan komma eller inte. För om hon behöver ringa in någon annan av de tjejerna som brukar hoppa in vet jag att den ena av dem bor i en annan stad och måste åka buss.

Men jag ska uppenbarligen inte tänka ett steg längre. Har varit den som själv fått hitta vikarier förr om åren på semestrar och så och vår gamla chef var inte så noga så det var tur att man var förutseende. Då fick man ringa in sin vikarie själv eller i alla fall varsko.

• WochE

EX som idag.. Sonen hade magsjuka natten som var och även hans pappa. Pratade med chefen i morse som var lite sur (antagligen trött) och irriterad för det är 2:a måndagen på en månad jag vabbar,, sonen är 1,5 och jag har aldrig vabbat förut vet knappt hur man gör..

Hon ville självklart då att jag ringde på eftermiddagen före kl 16,00 så hon går hem och meddelar hur jag gör i morgon. Mitt svar blev att jag är hemma i morgon med. Även dagis vädjar att inte sonen ska komma det bör gå 2 dagar sen han kräktes.

Chefen blir sur och tar upp mitt sena sms (kändes som ett förhör) och jag får be om ursäkt och fråga när får jag ringa då? Inte för kl 06,30 säger hon då.. Ok säger jag ska aldrig mer vara förutseende utan ska vänta tills klockan slagit 06,30.

Nu ska jag även i morgon fast nu före kl 14,00 då hon slutar ringa och säga om jag kommer onsdag.

Vilket jag antagligen gör för det känns inte bra att vara hemma från detta jobb då det alltid blir gnäll..

Hon tyckte säkert att sambon kunde vara hemma men han är med magsjuk och jag tycker inte att han ska behöva ta hand om en sjuk son och sig själv.

• Lena
    sirisdotter skrev 2010-05-17 16:46:33 följande:
    Blir avundsjuk, ju;  att få sjukanmäla via sms och mail.  Ringer chefen sedan då och förhör er om ev. feber osv? När jag jobbade skulle vi ringa så fort som möjligt;  gärna eftermiddagen före, om vi kände att vi inte blivit friska första dagen vi var hemma, eller femte dagen.  Vi måste alltså helst känna efter dagen före om vi skulle vara sjuka dagen därpå.  Och varje dag skulle man ringa under en veckas förkylning/magsjuka.
    Nej men vi brukar prata via msn. Är vi sjuka mer än nån dag så hör chefen av sig.
  • Trulis78

Jag tycker att du var snäll som försökte höra av dig så fort som möjligt. Och jag tänker som dig att ett sms ju inte stör för det kan man läsa när man vaknar om man nu redan råkat somna. Men vissa chefer blir ju sura över vab oavsett när man meddelar.

• WochE

Det kändes som hon blev mer sur över att jag skickade ett sms sent och talade om hur det var än att jag var tvungen att vara hemma "igen"

Kände mig som ett barn som någon skäller på när jag pratade med henne igår eftermiddag för att meddela att jag blir hemma en dag till( Dagis vädjade att vi skulle vara hemma i alla fall 2 dagar) och chefen har barn själv. Så många gånger som hon har vabbat..

Hon skällde på mig och ifragasatte vad jag menade med att skicka ett sms så sent. Förlåt så jätte mycket sa jag men du har själv sagt att du inte hör din telefon så jag tänkte lika bra att meddela tidigt så du vet så det inte blir panik i morgon bitti. Och jag vet inte ens när det är ok att ringa på morgonen..

Då hade hon värsta föreläsningen om att vad trodde jag att hon skulle göra så sent. Hon gör inget förrens på morgonen i alla fall så det var helt onödigt att skicka ett sms och det är ganska tyst när hon sover så hon vaknade faktiskt. ´Hon har väkt mig många gånger och inte blir jag sur för det.

Kände mig mycket illa till mods och bad så jätte mycket om ursäkt sa jag men hemma hos oss var allt kaos mammen spydde sonen kräktes över mig och grät och jag kände bara panik så när allt lugnat ner sig skickade jag ett sms på några ord att man och barn spyr ringer dig i morgon bitti..

Men det skulle jag inte gjort. Frågade då lite snällt när får man ringa då ... ja inte före 06,30. Ok då ska jag aldrig mer förvarna inna utan efter kl 06,30....

Inte ett pip efter 21,00 och inte ett pip före 06,30...

• Maggis

Här uppskattas det om man meddelar så fort man vet. Men vi har ju personal på plats dygnet runt som kan ta sjukanmälan så om jag ringer 3 på natten så finns alltid någon som svarar, förstås.

//Maggis
Svar på tråden Sjukanmälan till jobbet