• FridaB09

Behöver tips på nyttigare mellanmål som kan hänga med i rumstemperatur

Jag kommer en längre period framöver behöva vistas hemifrån från 12.30 - 19.30 och känner att det blir lite väl länge mellan målen, särskilt eftersom jag ju då måste ställa mig och laga mat när jag kommer innanför dörren.

Jag behöver tips på något mellanmål som jag kan ha med mig i väskan som inte behöver förvaras i kylskåp, så jag kan äta något på eftermiddagen för att hålla humöret uppe {#lang_emotions_sunny}
    Frukt finns ju alltid, men lite variation på det skulle vara trevligt, jag lyckas inte hitta på något bra.
  • Svar på tråden Behöver tips på nyttigare mellanmål som kan hänga med i rumstemperatur
  • Tottelina

Det blir nog svårt om det måste vara i rumstemp.. {#lang_emotions_undecided} Kommer faktiskt inte på nåt trots att jag tänker här..

• FridaB09

Yes, det är inte superuppenbart {#lang_emotions_undecided}

3-4 timmar i rumstemperatur utan att det blir otrevligt skulle vara underbart
  • Örnie

Man kan inte vara så petig om man inte har något val. Mina barn har i alla år fått med sig matsäck till skolan eftersom det inte finns skolmat där vi bor. Inget kylskåp, ingen micro, inget bord att sitta vid, ingenting. Man kan äta smörgås, gärna med typ prickig korv eller ost. Man kan baka pizzabullar eller andra liknande alltiettbullar och ta med sig. Man kan ta med ölkorv och hårdkokta ägg. Okej att mackor blir svettiga, men vad är alternativet? Mitt i sommaren är typ pizzabullar kanske bättre än ostmackor som smälter. Men risken för att mat verkligen blir dålig är inte så stor som många tror. Förresten kan man ha med sig en liten kylväska (det finns jättesmå) med en kylklamp i om det gäller jobbet. Låtsas att du är på picknick. Det är svårare för barn som springer runt i olika klassrum med en stor skolväska på ryggen hela tiden och inte behöver ännu mer att släpa på.

• FridaB09
    k a t t a skrev 2010-05-17 16:45:32 följande:
    nötter, riskakor, kex
    Super, tack så mycket! {#lang_emotions_sunny}
    Örnie skrev 2010-05-17 16:50:26 följande:
    Man kan inte vara så petig om man inte har något val. Mina barn har i alla år fått med sig matsäck till skolan eftersom det inte finns skolmat där vi bor. Inget kylskåp, ingen micro, inget bord att sitta vid, ingenting. Man kan äta smörgås, gärna med typ prickig korv eller ost. Man kan baka pizzabullar eller andra liknande alltiettbullar och ta med sig. Man kan ta med ölkorv och hårdkokta ägg. Okej att mackor blir svettiga, men vad är alternativet? Mitt i sommaren är typ pizzabullar kanske bättre än ostmackor som smälter. Men risken för att mat verkligen blir dålig är inte så stor som många tror. Förresten kan man ha med sig en liten kylväska (det finns jättesmå) med en kylklamp i om det gäller jobbet. Låtsas att du är på picknick. Det är svårare för barn som springer runt i olika klassrum med en stor skolväska på ryggen hela tiden och inte behöver ännu mer att släpa på.
    Ja det har du rätt i. Jag är inte så jättepetigt egentligen, det enda jag inte riktigt känner mig bekväm med att äta allt för ofta är bröd och det är också vad jag föreställer mig snabbt blir otrevligt. 
    Jag behöver inte ersätta lunch eller middag så det jag äter behöver inte vara invecklat, bara lite mättande och lite nyttigare än godis som många runt om mig verkar ha valt idag {#lang_emotions_smile}
    Tack för dina tips!!
  • MBert

Min spontana tanke var också frukt, torkad frukt, nötter, riskakor, fullkornsskorpor eller knäckebröd/kex.

Men det finns ju som sagt mycket mer. Om du lägger frysta bär i en burk så blir det inte dåligt på en dag, inte ens om du lägger i lite keso tillsammans med det. Det kan vara ett rätt gott och nyttigt mellanmål (frysta bär och keso).
    Likaså fruktkräm. Gör du en laddning på kvällen (gör man egen frukt- eller bärkräm så bestämmer du ju själv hur nyttigt det blir) som sen får stå kallt i kylskåpet över natten så hinner det inte bli dåligt på en dag.

Sen har jag tips på ett bröd som går snabbt att baka trots att det innehåller en MASSA ingredienser, och som blir så gott att det känns mer som dessert (nja mellanmål) än vanligt bröd. Det blir så saftigt och smakrikt att du inte behöver ha något pålägg alls utan kan äta en skiva enbart (nästan som godis ). Jag har ofta tagit med det som tilltugg på utflykt, bara som en eller två tunna skivor utan något på.
    Det är Leilas Filmjölkslimpa:
    Ingredienser
    4.5 dl filmjölk
    1 dl mörk sirap
    1 dl vetekross
    1 dl rågkross
    1 dl havregryn
    2.5 dl grovt rågmjöl
    3 dl vetemjöl
    1 dl linfrön
    1 dl solrosfrön
    1.5 tsk salt
    1.5 tsk bakpulver
    1.5 tsk bikarbonat
    2 tsk brödkryddor
    1 dl hasselnötter
    1 dl aprikoser eller torkade fikon
    1 dl russin

Gör så här:
    1. Sätt ugnen på 200 grader.
    2. Blanda filmjölk och sirap i en bunke.
    3. Hacka aprikoser/fikon och hasselnötterna grovt (fast det behöver man inte. Jag har kört med hela och det går alldeles utmärkt om man har en bra brödkniv), blanda med de torra ingredienserna och filmjölken.
    4. Lägg ett bakplåtspapper i en avlång brödform så att pappret sticker ut över kanterna. (eller smörj bara, det funkar bra för mig)
    5. Fyll formen med smet, strö ev. över lite grovt rågmjöl och grädda brödet i cirka 45 minuter.

• Heavenlyfaith

När jag har långt mellan målen o ingen kyl så tar jag måltidsersättning av olika slag för att hålla blodsockret. Antingen dryck eller bars, med högt proteininehåll.

At stoppa i sig pizzabullar ger endast snabb energi som snabbt är ute igen o då blir det lätt för många bullar eller trötthet.

Jag kan inte bli frisk men kan välja att leva lycklig som sjuk
  • Kakgumman

Wasa Sandwich.
    Finns vid hårdbrödet och är i princip hårdbrödsmörgåsar, med mumsig mjukost på, i folie. De står rumstempererat i affären så de måste ju klara rumstemperatur.

• FridaB09
    Heavenlyfaith skrev 2010-05-19 14:12:16 följande:
    När jag har långt mellan målen o ingen kyl så tar jag måltidsersättning av olika slag för att hålla blodsockret. Antingen dryck eller bars, med högt proteininehåll. At stoppa i sig pizzabullar ger endast snabb energi som snabbt är ute igen o då blir det lätt för många bullar eller trötthet.
    Jag brukar göra en shake när jag är hemma och det blir långt emellan, men ute på en offentlig plats känns det lite olustigt att göra det eftersom jag är ...lite kramgod... {#lang_emotions_smile} 
    och helst inte vill att någon tror att jag lever på dem för att gå ner i vikt. 
    Oh, fler tips, tack alla, jag får utforska. Har bland annat köpt riskakor med sourcream och union smak och de var på tok för goda för att vara nyttiga, men jag får väl försöka självdisciplinera {#lang_emotions_smile}
  • Shmone

Macka med nåt pålägg som inte behöver kyl.. typ jordnötssmör. Annars håller även hummus många timmar utan kyl.

Annars skulle jag ha satsat på en liten mjuk enmanskylväska och en liten frysklamp. Då kan du packa med i stort sett vad för mellanmål som helst.

• Heavenlyfaith
    FridaB09 skrev 2010-05-19 20:03:45 följande:
    Jag brukar göra en shake när jag är hemma och det blir långt emellan, men ute på en offentlig plats känns det lite olustigt att göra det eftersom jag är ...lite kramgod...   och helst inte vill att någon tror att jag lever på dem för att gå ner i vikt.  Oh, fler tips, tack alla, jag får utforska. Har bland annat köpt riskakor med sourcream och union smak och de var på tok för goda för att vara nyttiga, men jag får väl försöka självdisciplinera 
    Inte ska du behöva tänka på vad andra tänker...
    Jag har själv varit överviktig och sen jag gått ner i vikt tror plötsligt folk att jag är anorektisk så fort jag skakar en shake... "Jaha, du vill gå ner ÄNNU mer i vikt??"
    -Nej, jag vill inte gå ner i vikt, jag vill se till att få i mig den näring kroppen behöver. Det är alltid bättre att skaka en shake än att hoppa över ett mål.

Personligen har jag lite svårt att disciplinera mig när det går för långt mellan målen så jag måste alltid se till att äta utifrån klockan. Annars är risken att det går för långt, jag hamnar i fällen o trycker i mig ALLT som kommer min väg.

Lycka till med vad som än passar dig bäst. Det vet man ju bara själv i slutändan  
    Jag kan inte bli frisk men kan välja att leva lycklig som sjuk
Svar på tråden Behöver tips på nyttigare mellanmål som kan hänga med i rumstemperatur