• BebisJaTack

Vilken vecka har/ska ni berätta om graviditeten?

Som rubriken lyder :)

• Svar på tråden Vilken vecka har/ska ni berätta om graviditeten?
  • paddis85

Berättat för de flesta närmaste redan, som familj å nära vänner. Är i v 10 nu... Tänkte berätta för resten efter v 12 :)

• Mesakura

Jag har aldrig varit gravid men jag skulle nog vänta relativt länge. För min partner skulle jag såklart prata med så fort man själv vet eller har känningar. Men till övrig familj och vänner iaf 6-8 veckor. Tycker det skulle kännas konstigt att man går ut med det öppet och sen kanske man får ett tidigt missfall. Då måste man förklara för alla och det kan bli jobbigt.

• malca

Vecka 15 berättade vi för släkt och vänner. På jobbet berättade jag inte förrän vecka 23-25 (minns inte exakt). Kom mig liksom inte för att säga nåt tidigare, men då började det synas lite, så det var lika bra att säga det då.

• JAG

Kommer att berätta för närmaste familjen så fort jag plussar{#lang_emotions_smile} Med mina två tjejer har jag väntat till v.12. Min senaste graviditet berättade jag också i v.12 men fick missfall i v.16 och det ledde till att jag drabbades av ångest.Så nu vill jag berätta snabbt OM det inte fungerar så min familj vet varför jag mår dåligt.

• MammaEmelie91

Med dottern: V.5/6 när jag fick reda på de berättade jag för mamma, pappa, min storebror samt min dåvarande pojkvän.
    Denna graviditet: Fick reda på de v.4, berättade då för pojkvännen, mina föräldrar samt storebror o hans mamma och syskon fick reda på de i v.5. Gick ut med det på min blogg i vecka 6 :)

• turbo2008

inte för någon fören efter vecka 14..
    då har risken för missfall minskat betydligt.
    Vill inte ta risken att berätta för någon om det skulle gå fel för det är ju i veckorna innan det som det är störst risk att förlora det.
    skulle aldrig kunna sitta och beräta för mina nära och kära att någon skulle gått fel..

skulle vara der värsta man kan vara med om. då är det bättre att vänta.

• nittioett

jag skulle nog berätta det tidigt. 

som någon innan sa, annars vet ju inte folk varför man mår dåligt om det skulle hända någonting. .
  • EnsammaMamma

Eftersom många vet att vi varit inne i fertilitetskarusellen och att vi mått ganska dåligt periodvis (svårt att dölja) så har vi berättat för familjen och några vänner, om något skulle gå fel så känns det bra att kunna få stöd av dem som är omkring oss. Jag har även varit tvungen att berätta på jobbet då jag är hemma för andra veckan pga illamående och kräkningar, är i v9 nu.

• Pluss

Jag skulle vilja vänta med att berätta kring v.10-12, men vet inte hur det ska gå. Är i v.5 (4+2) nu o ska på möhippa på lördag. Hur tar jag mig igenom hela dagen/kvällen utan champagne o vin? Om några veckor blir det festligheter med kollegorna o det är likadant där. Vill ljuga o hålla på det ett tag till, men vet inte hur jag ska kunna säga ngt trovärdigt.

• EnsammaMamma
    Pluss skrev 2010-05-17 21:02:23 följande:
    Jag skulle vilja vänta med att berätta kring v.10-12, men vet inte hur det ska gå. Är i v.5 (4+2) nu o ska på möhippa på lördag. Hur tar jag mig igenom hela dagen/kvällen utan champagne o vin? Om några veckor blir det festligheter med kollegorna o det är likadant där. Vill ljuga o hålla på det ett tag till, men vet inte hur jag ska kunna säga ngt trovärdigt.
    Jag skyller alltid på att jag ska köra hem på natten eller ska ut tidigt på morgonen dagen efter, dock är det inget ovanligt för mig så det är ingen som reagerar på det. Skyll annars på att du äter antibiotika eller nått, det brukar fungera. Lycka till
Svar på tråden Vilken vecka har/ska ni berätta om graviditeten?