Skriker vid matning och ledsen så JAG börjar gråta. Snälla råd tack!
Min son på 3 månader är en stor bebis som vill äta ofta (ca 10 ggr dag från 60- 180+vatten) har inte fått någon riktig rutin på hans mat vilket jag tror också kan bero på själva matningen.
Jag flaskmatar honom enast och ofta då han äter så kan han inte sitta still och sprattlar då med armar och ben, vrider på huvudet etc. "slår" med armarna mot flaskan. Vi hade napp 1 till dr browns flaskor tills han var nästan 3 mån och bytte sedan till 2ans napp. med första nappen åt han ännu oftare, antagligen för han blev trött av att suga på den och fick därför inte i sig lika mkt per gång. <Med 2ans napp så verkar det istälelt komma för fort, han äter mer men börjar ofta skrika, rinner över munnen och spyr flera gånger om dagen. Därför är det också ofta jobbigt att mata ute då han kan spy så mycket så får man spya över sig hela tiden och han också, och det gör allt ännu jobbigare.. På Bvc på 3månaerskontrollen sa de att v kan börja med smakisar när han är 3,5 månad eftersom han har så stort intresse för att äta hela tiden. Tror ni det kommer bli bättre?
Eller är han inne i någon speciell fas? Tycker han är VÄLDIGT "hyperaktiv" mer än andra bebisar då han är vaken, slår och sparkar mer armar och ben hela tiden och vrider och vänder på huvudet konstant. Samma när han ska äta som jag skrev
ovan, inte alltid men det är så ofta.. Reagerade på en sak en tant sa till mig häromdagen också då jag satt och matade han, han tittade runt omkring sig och inte alls på mig, huvudet vänt utåt och det är ofta han gör så (men inte alltid), att "titta på mamma det är viktigt. titta på mamma" var hon bara störd i huvudet eller ligger det någonting i det hon säger? Jag har försökt tänka att det är så att han bara har börjat upptäcka att det finns annat än mamma och pappa?
Va ska jag göra, vilka nappar ska jag egentligen använda då jag matar? eller vad gör jag för fel?
Kan tillägga att han varit täppt i näsan ända sen födseln nu och jag sa det på bvc, hon visste inte så mkt men tyckte vi kunde gå till vårdcentralen med det iaf. Vi ger han koksaltlösningsdroppar dagligen och använder även då och då "snorsug" gör vi inte detta kan han inte äta alls och skriker som en galning för han blir så täppt.. har han alltid liggandes med huvudet högt så att han kan andas bättre. Rädd för att han ska ha något fel i näsan och för trånga luftvägar och att det ska göra att han beter sig såhär vid matning alltför ofta. Han får även sempers magdroppar.. och det verkar inte vara magen det är fel på, men vad beror hans kräkningar på och vad ska vi göra åt det?
Idag blev jag fullstädigt slut och bara började grina för jag kände mig så fullständigt utmattad. Men jag vill ju såklart hans bästa och jag låter han aldrig ligga och skrika, man kan ju inte bara skita i det.. Och det är väl det som är så frustrerande man gör allt men ändå verkar det bli fel. Känner mig som en dålig mamma när han är sådär.. :/
Tacksam för svar!