• FinastE2010

Skriker vid matning och ledsen så JAG börjar gråta. Snälla råd tack!

Min son på 3 månader är en stor bebis som vill äta ofta (ca 10 ggr dag från 60- 180+vatten) har inte fått någon riktig rutin på hans mat vilket jag tror också kan bero på själva matningen.

Jag flaskmatar honom enast och ofta då han äter så kan han inte sitta still och sprattlar då med armar och ben, vrider på huvudet etc. "slår" med armarna mot flaskan. Vi hade napp 1 till dr browns flaskor tills han var nästan 3 mån och bytte sedan till 2ans napp. med första nappen åt han ännu oftare, antagligen för han blev trött av att suga på den och fick därför inte i sig lika mkt per gång. <Med 2ans napp så verkar det istälelt komma för fort, han äter mer men börjar ofta skrika, rinner över munnen och spyr flera gånger om dagen. Därför är det också ofta jobbigt att mata ute då han kan spy så mycket så får man spya över sig hela tiden och han också, och det gör allt ännu jobbigare.. På Bvc på 3månaerskontrollen sa de att v kan börja med smakisar när han är 3,5 månad eftersom han har så stort intresse för att äta hela tiden. Tror ni det kommer bli bättre?

Eller är han inne i någon speciell fas? Tycker han är VÄLDIGT "hyperaktiv" mer än andra bebisar då han är vaken, slår och sparkar mer armar och ben hela tiden och vrider och vänder på huvudet konstant. Samma när han ska äta som jag skrev
    ovan, inte alltid men det är så ofta.. Reagerade på en sak en tant sa till mig häromdagen också då jag satt och matade han, han tittade runt omkring sig och inte alls på mig, huvudet vänt utåt och det är ofta han gör så (men inte alltid), att "titta på mamma det är viktigt. titta på mamma" var hon bara störd i huvudet eller ligger det någonting i det hon säger? Jag har försökt tänka att det är så att han bara har börjat upptäcka att det finns annat än mamma och pappa?

Va ska jag göra, vilka nappar ska jag egentligen använda då jag matar? eller vad gör jag för fel?

Kan tillägga att han varit täppt i näsan ända sen födseln nu och jag sa det på bvc, hon visste inte så mkt men tyckte vi kunde gå till vårdcentralen med det iaf. Vi ger han koksaltlösningsdroppar dagligen och använder även då och då "snorsug" gör vi inte detta kan han inte äta alls och skriker som en galning för han blir så täppt.. har han alltid liggandes med huvudet högt så att han kan andas bättre. Rädd för att han ska ha något fel i näsan och för trånga luftvägar och att det ska göra att han beter sig såhär vid matning alltför ofta. Han får även sempers magdroppar.. och det verkar inte vara magen det är fel på, men vad beror hans kräkningar på och vad ska vi göra åt det?

Idag blev jag fullstädigt slut och bara började grina för jag kände mig så fullständigt utmattad. Men jag vill ju såklart hans bästa och jag låter han aldrig ligga och skrika, man kan ju inte bara skita i det.. Och det är väl det som är så frustrerande man gör allt men ändå verkar det bli fel. Känner mig som en dålig mamma när han är sådär.. :/

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Skriker vid matning och ledsen så JAG börjar gråta. Snälla råd tack!
  • Helene70

Vi kör med MAM's antikolikflaskor och vi bytte från steg 2 till 3 när lillen var ca. 3,5 månad. Det var en liten övergångsperiod när 2:an var gick för långsamt och 3:an för fort men nu är 3:an perfekt. Vår pojke är nu snart 5 månader.

Vi har också haft stora problem med kräkningar därför började vi med smakisar när lillen var 3 månader. Det brukar bli bättre med kräkningarna när dom går på fast föda. Det har blivit lite bättre men han spyr fortfarande flera gånger om dagen. För ca. 15 minuter sedan la han en spya på pappan{#lang_emotions_laughing}.

Angående tantens kommentar om att din pojke ska "titta på mamma" så kan jag säga att tanten är störd i huvudet. Min pojke är likadan och har varit sådan sedan en månad tillbaka. Jag får följa hans huvudrörelser med flaskan så att han ska äta. Det är ju inte så konstigt egentligen eftersom allt runtomkring är så spännande och måste ses. Dig känner han ju redan till så varför ska han sitta och titta på dig?{#lang_emotions_wink}

• Maariee

Min tjej har alltid vart aktiv. När hon kunde snurra över på mage och från mage till rygg så var hon igång hela tiden. När hon var yngre så var det sprattel med bena och armarna. Fick höra iblan att hon var väldigt rörlig. Vi har alltid fått hjälpa henne med att komma till ro när hon ska sova med smekningar och gos. Det är en väldigt aktiv tjej :) Har flask matat henne sen hon var 2 månader. Hon tittade inte speciellt ofta på mig. Jag tittade på henne och pussade lite på pannan. Det kommer bli så mer och mer att din bebis tittar på annat.

Inget konstigt med det. Han upptäcker världen. Skit i vad den där tanten sa och låt honom titta vart han vill. Du kan ha dina ögon på han och om han vill/behöver se in i dina ögon så gör han det lätt. Han känner sig nog trygg ändå i din famn.

Min dotter har spytt mkt sen hon var några veckor. Det beror på att deras magmunn fortfarande är outvecklade. Den sluter inte tätt. Det är så på vissa bebisar. Här kunnde det komma kastspyor. Det bara splachade på golvet. En del dagar fick vi byta kläder 3-4 ggr. Men hon gick upp i vikt som hon skulle så det var ingen fara. Men det var jobbigt för oss alla.

När hon började äta mat blev det mkt bättre. Födan är fastare än ersättningen och skvalpar inte runt på samma sätt i magsäcken. Och nu är det mkt bätre och har vart så ju mer fast föda hon äter. Nu kommer det inte alls ofta spyor. Inte varje dag. Det är så skönt. Börja du med smakportioner.

Det där med nästäppan vet jag inget om men jag har läst att snorsug oxå ökar produktionen av snor. Har själv annvänt den sparsammt när min tjej vart förkyld. Men ta kontakt med en läkare. Det skulle jag ha gjort.

Ja just! Det där med nappen. Låt han sitta lite mer upp när han får ersättning med 2:ans napp så det inte rinner ner så mkt eller testa att göra hålet i 1:ans napp lite större med hjälp av en synål eller gör några hål till om det inte går att göra större. Jag har inte använt de flaskorna så jag vet inte om det fungerar men du kan ju testa. Eller byt flaska. Vi har alltid använt mam- flaskor, anti colic. De ger ett jämnt flöde. Finns att köpa lite här och där.
    Lycka till!

• xXMaLoXx

Du ska inte lägga någon notis i vad den där tanten sa. Din son har upptäckt att det finns en värld utanför dig och den är han väldigt nyfiken på. Min son började böka vid maten vid samma ålder, han hade svårt att koncentrera sig på ätandet för det var så mycket annat att kika på. Nu går jag om det finns möjlighet, undan för att mata...är jag någonstans så funkar en filt eller handduk över huvudet så att säga...så man skärmar av omgivningen lite.

Angående byte av napp så kan det ta ett tag innan de anpassar hur de ska suga, de är ju vana att få "ta i" mer med ett mindre hål.

• Skogsflickan

Det där låter som min son på 2 månader...Ser ut som om han "dansar" när han matas( hållt på sen han var 1 vecka)..Han vrider/vänder/försöker åla/slår ifrån flaskan/klöser/krafsar/gråter/sätter i halsen stup i ett pga hur han äter..

Först hörde jag att det kan vara magknip. Köpte dr.brown och mam anti-kolik flaskor...Funkar inte. Bytte ersättning till nan ha1 och ingen skillnad. Ger magdroppar, ingen skillnad..Blir snart tokig. Inte roligt när han är övertrött och vaken vareviga natt mellan 00-04...Som en klocka..Spelar ingen roll vilken rutin vi har. Försökt bada han på kvällen visst han lugnar sig en halvtimma för att speeda igen...

Han ligger så o gnäller o stressar upp sig att han inte vet själv om han vill ha flaskan eller nappen..

Hoppas det växer bort..

• maar79

Att han sprattlar är normalt, många barn i den ålder vill så mycket mer än dom kan. Han vill bara iväg och upptäcka världen! Om du tycker att det är jobbigt vid matningen så pröva att lägg en filt över honom så att han inte kan se sig om. Annars har det funkat bra för mig att ha min bebis i mitt knä mot mig (jag sätter upp beben mot soffbordet) så ser hon bara mig. Kan också funka att ge maten i babysittern.

Svar på tråden Skriker vid matning och ledsen så JAG börjar gråta. Snälla råd tack!