• Essica

HJÄLP!!!!! Kattan kissar i vår säng... När vi ligger i den!!!!

Vi tog hand om två 7 månaders katter från katthem 1 april i år.

Hankatten blev kastrerad omgående (efter två veckor), han kissade i våra sängar, dotterns säng och vår säng. Vi löste problemet med att stänga dörrarna och hoppas på hans beteende försvann efter kastrering. Vi vet att det är tidigt att se resultat redan.MEN nu kissar han även i våra sängar när vi sover.

Kan man på något sätt lösa detta problem???

Vi vill väldigt gärna kunna behålla vår Gregor som inne/ute katt (bara inne än så länge). Vi vill inte stänga vår sovrumsdörr på natten eftersom hunden har sin sovplats vid vår säng och måste ha möjlighet att komma upp på natten och dricka. Dotterns dörr är stängd numera pga katten. Katterna har två lådor, en på övervåningen och en på nedervåningen. Både honan och hanen använder båda lådorna.... o vi har inget emot att katterna är i vår säng... så länge de inte kissar i den! Han kissar inte på något annat ställe förutom lådan.

• Svar på tråden HJÄLP!!!!! Kattan kissar i vår säng... När vi ligger i den!!!!
  • hulahula79

jag har haft en katt som gjorde så när han tyckte att han hade för lite sand i kattlådan...

• Monica83

Har han kissat en gång i sängen så fortsätter han sen även efter kastrering.
    Det luktar ju gott än..
    Kvittar hur mycke ni tvättat osv så lär han göra de..
    Eller så kan de oxå va ett tecken på att det är något han inte trivs med och då brukar dom oxå sätta sig på samma ställe mer än en gång..
    Tyvärr har jag inga råd o ge er..
    Har sj haft de problemet med katt men har alltid haft dörren stängd in till sängen..
    Slängde även ner honom så fort jag kände hans tassar på täcket vilket resulterade till att han slutade komma när vi sov men dagen o de va öppet så passade han på..
    Lycka till

• Essica

Tack för svaren... veterinären sa att det borde ge sig med tiden... blir så ledsen på honom... Vill inte leva med stängda dörrar i alla rum.. men vill definitivt inte vakna i kattkiss fler gånger!!!!

• hulahula79

min kissade bara när jag vart vaken och han kissade på täcket jag låg under uppe på mig så jag skulle känna det genast. min säng blev aldrig våt. han ville ju bara ha lite mer sand och kom inte på något annat sätt än det att säga det på...

• Essica

Våra katter har mkt sand, han kissar där och bajsar där... Men ibland (dagligen) kissar han även i sängarna..... han har haft en chans idag på 2min o komma in i dotterns säng, o visst hade han kissat i den när hon la sig..... :(

• Kastrull

Jag har läst någonstans att blandningen av husse och mattes doft (kläder, sängar) och den egna doften (urin i det här fallet) kan ha med trygghetssökande att göra. En annan sak att ta hänsyn till är om katten kan tänkas lida av UVI, jag har hört sägas att det då kan göra så ont att kissa att de börjar förknippa lådan med smärta = väljer en annan mjuk plats att gå på istället.

• MaNiMi

Kanske finns viss doft kvar från tidigare kissar som gör att katten fortsätter?
    eller så har det blivit en dålig vana bara..å det kanske kan avhjälpas med att ni under en tid stänger igen till sovrummet..en vattenskål till hunden går väl att ta in där? Vi har en skål inne på sonens rum där hunden är på nätterna.

• felicityporter

Ge inte upp, det finns en lösning på problemet om man bara är beredd att leta efter den!

Har ni duntäcken eller syntet? Många katter blir triggade till att kissa när de går på duntäcken, då kan det vara värt att byta ut dem till syntet istället, det finns faktiskt riktigt sköna syntettäcken nuförtiden.

Er honkatt är inte kastrerad har jag förstått, kastrera henne också omgående. Både för honans skull (det är jobbigt för katter att vara fertila, de har ständigt en inre oro som inte kastrerade katter slipper ha och de kan dessutom också börja revirkissa) och för er hankatts skull, då fertila katter är stressande och kan vara en bidragande orsak till felkissning även för kastrater.

Här finns en jättebra artikel om ämnet felkissning som tar upp flera möjliga orsaker och lösningar på problemet, jag rekommenderar den varmt! kattstatus.se/sida19.html

• Essica

Det är så i detta fallet att vår honkatt var på tjocken när vi fick henne (detta var vi omedvetna om) Men insåg de ganska tidigt. Veterinären tyckte hon skulle få sin kull ungar innan vi kastrera henne......
    Så hon ska bli det så fort ungarna tittar ut....

har syntettäcke,

• CTMT

Vår ena katt kissade också i sängen. Det kunde vara när vi skulle lägga oss så kom katten upp och gosade med oss och rätt som det var så satte den sig och kissade - rakt upp och ner! {#lang_emotions_surprised}

Men vi såg senare ett mönster. Vi hade precis flyttat och katten kissade på min sida av sängen, på mina jeans, på min handväska - mitt, mitt, mitt! (tog nästan det personligt {#lang_emotions_wink}) , men så pratade jag med en veterinär som sa att det mycket väl kunde handla om äganderätt! Katten ville visa att den ägde mig genom att kissa revir några gånger.
    Sött samtidigt som man blev frustrerad såklart. Men efter några gånger och många "FY PÅ DIG!" från mig så upphörde det. Katten hade markerat färdigt.
    Så det kan hända att din katt helt enkelt vill visa att "Nu bor jag här och jag äger dessa människorna" {#lang_emotions_laughing} Men det beteendet kommer försvinna!
    Annat att tänka på är ju att man kanske ska byta kattsand? (everclean är kanon)
    Man tömmer kattlådan minst 1 gång om dagen.
    Har lika många lådor som man har katter.
    Spruta kattmynta i kattlådan så den blir lockande.
    Se till att ha matplats och kattlåda långt från varandra.
    Lägg aluminiumfolie där katten inte får vara (t.ex. dotterns säng när hon inte ligger där och även i er säng och andra ställen där den kissat)
    Citronskal och vitpeppar i små påsar utplacerat där kisseriet skett.
    Inga kläder eller annat lockande att kissa på på golvet.
    Hoppas det löser sig! Katter har sina jobbiga faser ibland, men har man tålamod och jobbar med det så löser det sig!
    .¤:*¨¨*:¤. www.stratess.blogg.se .¤:*¨¨*:¤.
Svar på tråden HJÄLP!!!!! Kattan kissar i vår säng... När vi ligger i den!!!!