alexma skrev 2010-05-18 13:05:05 följande:
När det kommer till kritan så är det många raser som ursprungligen är framtagna för jakt, det är bara att kolla alla retrievrar. Och taxar. DE olika terrierna har sina jaktspecialiteter....Du säger krävande jakthund, vad grundar du det på?JAg har pratat med en del ägare till rasen och där får jag inte den bilden, men däremot på nätet står samma saker som du säger.Så jag blir nyfiken på vad du menar med krävande jakthund...Utveckla dig gärna. Jag vill absolut inte göra ett felaktigt val.
Jag kan naturligtvis inte prata för alla individer inom rasen bara för dom jag "känner". Men dom är inte nöjda att jaga sporadiskt nån gång i veckan utan är både eftersökshundar och tränas/jobbar med apportering också för att fungera. Dvs jobbar långa och flera pass i veckan inom jakt. Dom går aldrig att ha lösa eftersom dom går på allt klövvilt+ lite till :)
Man blandar ofta in just Wachtel i grishundar eftersom dom är rejält tuffa och benägna att inte ge sig. Jag för min del tycker att en hund som utmanar vildsvin är utpräglade jakthundar!
Sen har jag hört erfarna,gamla jakträvar säga att det är för mycket hund och för mycket humör att fostra. En valde DogoArgentino istället för vildsvinsjakt eftersom Dogon är mycket mildare
Vad hade ni tänkt att aktivera hunden med för att ersätta jakten och varför just den rasen?