• alexma

Erfarenheter av Wachtel som familjehund?

Som rubriken, någon som har Wachtel och hur tycker ni att de fungerar i vardagen?
    Något speciellt man bör tänka på innan man bestämmer om det är rasen som funkar i just vår familj?

Jag har läst på om rasen på SKK och jag har pratat med en del människor som äger hundar av den här rasen men får en skev bild, då nätet och djurägare inte riktigt säger samma saker...

Vi är inga jägare i familjen och har inte tänkt att bli det heller.

Tyck till, alla inlägg är intressanta, stora som små!

• Svar på tråden Erfarenheter av Wachtel som familjehund?
  • hmcc

Det är en rejäl jakthund och ska ni ha en familehund finns det bertydligt bättre spanielraser.

• dezibel

Måste få fråga av ren nyfikenhet varför ni vill ha en krävande jakthund när ni inte jagar? Jag tror att hundar mår bäst när dom får utöva det dom är framavlade till dvs jakt,vall,drag osv..

• alexma

När det kommer till kritan så är det många raser som ursprungligen är framtagna för jakt, det är bara att kolla alla retrievrar. Och taxar. DE olika terrierna har sina jaktspecialiteter....

Du säger krävande jakthund, vad grundar du det på?
    JAg har pratat med en del ägare till rasen och där får jag inte den bilden, men däremot på nätet står samma saker som du säger.

Så jag blir nyfiken på vad du menar med krävande jakthund...
    Utveckla dig gärna. Jag vill absolut inte göra ett felaktigt val.

• alexma
    hmcc skrev 2010-05-17 22:15:13 följande:
    Det är en rejäl jakthund och ska ni ha en familehund finns det bertydligt bättre spanielraser.
    Men hur menar du med spaniel, tänker du enbart på utseendet då?
  • Lathundarna

Varför inte satsa på en bättre lämpad ras om ni inte ska jaga?

• dezibel
    alexma skrev 2010-05-18 13:05:05 följande:
    När det kommer till kritan så är det många raser som ursprungligen är framtagna för jakt, det är bara att kolla alla retrievrar. Och taxar. DE olika terrierna har sina jaktspecialiteter....Du säger krävande jakthund, vad grundar du det på?JAg har pratat med en del ägare till rasen och där får jag inte den bilden, men däremot på nätet står samma saker som du säger.Så jag blir nyfiken på vad du menar med krävande jakthund...Utveckla dig gärna. Jag vill absolut inte göra ett felaktigt val.
    Jag kan naturligtvis inte prata för alla individer inom rasen bara för dom jag "känner". Men dom är inte nöjda att jaga sporadiskt nån gång i veckan utan är både eftersökshundar och tränas/jobbar med apportering också för att fungera. Dvs jobbar långa och flera pass i veckan inom jakt. Dom går aldrig att ha lösa eftersom dom går på allt klövvilt+ lite till :)
    Man blandar ofta in just Wachtel i grishundar eftersom dom är rejält tuffa och benägna att inte ge sig. Jag för min del tycker att en hund som utmanar vildsvin är utpräglade jakthundar!
    Sen har jag hört erfarna,gamla jakträvar säga att det är för mycket hund och för mycket humör att fostra. En valde DogoArgentino istället för vildsvinsjakt eftersom Dogon är mycket mildare {#lang_emotions_wink}

Vad hade ni tänkt att aktivera hunden med för att ersätta jakten och varför just den rasen?
  • hmcc
    alexma skrev 2010-05-18 13:06:01 följande:
    Men hur menar du med spaniel, tänker du enbart på utseendet då?
    Jepp
  • hmcc
    alexma skrev 2010-05-18 13:05:05 följande:
    När det kommer till kritan så är det många raser som ursprungligen är framtagna för jakt, det är bara att kolla alla retrievrar. Och taxar. DE olika terrierna har sina jaktspecialiteter....Du säger krävande jakthund, vad grundar du det på?JAg har pratat med en del ägare till rasen och där får jag inte den bilden, men däremot på nätet står samma saker som du säger.Så jag blir nyfiken på vad du menar med krävande jakthund...Utveckla dig gärna. Jag vill absolut inte göra ett felaktigt val.
    Jag skulle säga så här att får du köpa en och är ärlig med att ni inte tänker jaga så hade jag ifrågasatt uppfödaren.

VAD är det som tilltalar dig hos rasen.
    Om det är utseendet hade jag satsat på en spaniel istället dom är rätt lika.

Dom jag känner är bara ett stort energiknippe och att ha sånt som en familjehund fattar jag inte vitsen med.
  • alexma
    hmcc skrev 2010-05-18 13:56:06 följande:
    Jag skulle säga så här att får du köpa en och är ärlig med att ni inte tänker jaga så hade jag ifrågasatt uppfödaren.VAD är det som tilltalar dig hos rasen.Om det är utseendet hade jag satsat på en spaniel istället dom är rätt lika.Dom jag känner är bara ett stort energiknippe och att ha sånt som en familjehund fattar jag inte vitsen med.
    dezibel skrev 2010-05-18 13:34:11 följande:
    Jag kan naturligtvis inte prata för alla individer inom rasen bara för dom jag "känner". Men dom är inte nöjda att jaga sporadiskt nån gång i veckan utan är både eftersökshundar och tränas/jobbar med apportering också för att fungera. Dvs jobbar långa och flera pass i veckan inom jakt. Dom går aldrig att ha lösa eftersom dom går på allt klövvilt+ lite till :)Man blandar ofta in just Wachtel i grishundar eftersom dom är rejält tuffa och benägna att inte ge sig. Jag för min del tycker att en hund som utmanar vildsvin är utpräglade jakthundar!Sen har jag hört erfarna,gamla jakträvar säga att det är för mycket hund och för mycket humör att fostra. En valde DogoArgentino istället för vildsvinsjakt eftersom Dogon är mycket mildare Vad hade ni tänkt att aktivera hunden med för att ersätta jakten och varför just den rasen?
    Mycket intressanta svar.
    Jag ska ta dem under beaktande.
    Det handlar inte om en hund som är uppfödd av en uppfödare utan det är lite andra omständigheter kring den här möjligheten som öppnat sig.

Det som tilltalar mig med de individer jag mött är att de är glada, öppna pigga hundar. Men jag har aldrig sett mer av dem än ett par timmar i stöten. 
    Och på nätet kan man bara i princip läsa om deras jaktresultat och väldigt lite om deras lynne...
  • hmcc
    alexma skrev 2010-05-18 14:36:58 följande:
    Mycket intressanta svar.Jag ska ta dem under beaktande.Det handlar inte om en hund som är uppfödd av en uppfödare utan det är lite andra omständigheter kring den här möjligheten som öppnat sig.Det som tilltalar mig med de individer jag mött är att de är glada, öppna pigga hundar. Men jag har aldrig sett mer av dem än ett par timmar i stöten. Och på nätet kan man bara i princip läsa om deras jaktresultat och väldigt lite om deras lynne...
    Omplacering?
Svar på tråden Erfarenheter av Wachtel som familjehund?