Beöver man pass för att bila till Italien?
Hej!
Om en månad ska vi bila ner till Italien, genom Danmark, Tysland, Österrike till norra Italien.
Jag har inte haft en tanke på att man kanske behöver ha pass
Är det någon som vet något om det?
Hej!
Om en månad ska vi bila ner till Italien, genom Danmark, Tysland, Österrike till norra Italien.
Jag har inte haft en tanke på att man kanske behöver ha pass
Är det någon som vet något om det?
Ja det behöver du
ja det måste man.
Ni kommer att passera 3 länder på er väg till ett fjärde. Självklart behöver man pass. Danmark och tyskland kan gå bra utan men tror inte att du kommer in i österrike och italien utan pass
Jaha, då är det bara att fixa pass till alla fem
Tack för era svar
Egentligen behövs inte pass inom Europa men det ironiska är att du behöver ha ett pass för att bevisa att du är svensk och inte behöver visa pass...
Vi har rest genom Europa med både bil och tåg ett flertal gånger och aldrig visat pass men frågan är vad som skulle hända om vi blivit stoppade. Jag gissar att det hade räckt med svenskt körkort.
En jobbarkompis, med ursprung i Iran (men svensk medborgare) blev stoppad från att resa in i Danmark från Tyskland (färja). Pass hade hon inte men svenskt körkort och det funkade.
Då dessa länder är med i schengen avtalet så behövs ej pass, men du måste ha ett giltigt fotoleg och vara svensk medborgare, eller medborgare i ett EU land. Jag har rest mkt med flyg inom europa på mitt körkort.
Nackdelen är att folk är så inkörda på pass och dessvärre så finns det många som inte känner till schengen avtalet att man då får stå och tjaffsa med de. Så rent lagligt går det men för at undvika diskussioner ta med pass!
Jag frågade polisen på pass-avdelningen förra året då jag skulle åka t tyskland. Då sa dom att man behöver inte pass inom EU MEN man måste kunna visa att man e svenskmedborgare och för att kunna göra det så måste man antingen ha pass eller nationell id-kort. Det räcker inte med körkort då det inte står vilket medborgarskap du har på det.
http://www.polisen.se/Service/Pass-och-id-kort/Fragor-kring-pass--och-id-kort/Nar-beshovs-pass/
Tåls att tillägga att det kostar lika mkt men man har mer nytta av ett pass.