• GirlieGirl

Hur skyddar man sin 9 månaders på bäst sätt mot solen???

Ja som frågan lyder! Vi har köpt solhatt och solskyddskräm!! Sen funderar vi på att köpa en uv dräkt med solskydd i. Har ni några tips om vart man kan hitta sånna?? Hur brukar ni skydda era barn på sommaren?? Mvh

• Svar på tråden Hur skyddar man sin 9 månaders på bäst sätt mot solen???
  • 071001

Mig veterligen ska barn under året inte smörjas med solkräm. Satsa på vita långärmade tröjor om ni vill helskydda alt soldräkt och solhatt.

• Astrolia

Jag kollade med Apoteket innan vi skulle åka till Grekland hur vi skulle göra med vår son som snart är 9 månader. De sa att man inte ska smörja för mycket med solkräm men om man använder lite är det ingen fara. Vi brukar smörja lite i ansiktet och på armar och ben om han har kortärmat och shorts. Han har alltid solhatt när det är sol ute. Många skriver här på familjeliv att man ska hålla barnet i skuggan och såklart försöker man med det så mycket det går men vår son älskar att krypa så det är helt omöjligt att hålla honom i skuggan.
    Jag blev själv insmord när jag var liten och det har inte gått någon nöd på varken mig eller någon annan jag känner...
    Även vår BVC sköterska sa att det är viktigt att vi smörjer in vår son på sådana partier där inte kläder täcker då han är väldigt ljus i hyn. När vår son badar har han uv-dräkt :o)

• IssaBL
    071001 skrev 2010-05-18 10:00:37 följande:
    Mig veterligen ska barn under året inte smörjas med solkräm. Satsa på vita långärmade tröjor om ni vill helskydda alt soldräkt och solhatt.
    Men vita kläder ger väl knappt något skydd alls?
  • ÖrebroMalin

Har hört att såna där uv dräkter har fått dålig kritik. För att dom flesta dräkter som sälls är inte uv skyddat som det står. Har vart massa debatter och vart på nyheterna om det.

Ska själv åka till grekland isommar med min då 10 månaders dotter.. tänker köra med lite solkräm, t-shirt och några tunna tights och sol hatt sen får man ju även se till att dom är under parasol och i skuggan.

• mellieB

De finns solkräm från 6-7mån på apoteket,, andledningen till varför man inte ska smörja dem är att de kan få en allergisk reaktion,, men man får ju testa sig fram,, jag smörjde min son i helgen han e nu 8mån märkte inget på han=)

Svar på tråden Hur skyddar man sin 9 månaders på bäst sätt mot solen???