• Äldre 18 May 11:17
    3101 visningar
    1 svar
    1
    3101

    Har börjat bränna mig vid 26 års ålder!

    Hej!
    Är 26 år gammal, och har fram till förra sommaren aldrig bränt mig när jag varit ute i solen med undantag för när jag var på solsemester på kanarieöarna när jag var 15. Ingen i min familj är känslig för solen och har aldrig behövt smörja oss med solskyddsmedel. Ingen av oss är särskilt ljus i hyn och har brunt hår hela bunten.

    Men så förra sommaren började jag bränna mig, och det är inte lite. Bor i norrbotten och har normalt inte sommar så länge, men förra sommaren var det bra väder ända in i september, och jag brände mig då oxå. I år började det redan i påskas, och nu i helgen har det varit kanonväder och jag hann såklart bränna mig massor. Är ovan att smörja in mig så jag glömmer lätt bort det.

    Vad kan det bero på, har min hud förändrats med tiden, är det därför jag börjat bränna mig, eller har solen blivit starkare? Tycker det verkar så konstigt att det skedde över "en natt" i princip, för sommaren 2008 hade jag inga problem alls.

  • Svar på tråden Har börjat bränna mig vid 26 års ålder!
  • Solsky­ddsexp­ert
    Äldre 20 May 17:11
    #1

    Hej Yrväder!

    Även om man inte har en ljus hud är det viktigt att skydda sig i solen. Man brukar prata om olika fototyper, en benämning på hur känslig huden är mot solens strålar. Din beskrivning av dig själv, ditt mörka hår och en hud som inte bränns, tyder på att du är en fototyp 3 eller 4. Också denna fototyp kräver solskydd, även om den nästan aldrig blir röd utan brun direkt. Solen orsakar nämligen skador i huden redan innan huden bränns. Du kanske inte märker det så tydligt nu när du är ung, men att inte skydda sig mot UV-strålning påskyndar hudens åldrande. Huden blir snabbare slapp, rynkig och när du blir äldre kan pigmentfläckar dyka upp. Nu när du berättar att du har börjat bli mer solkänslig på äldre dagar är det extra viktigt att du smörjer dig!

    Exakt varför du plötsligt börjat bränna dig är svårt att ge en förklaring på. Huden är ett levande organ som hela tiden förändrar sig, men oftast sker ändringar mer successivt. En mer plötslig förändring kan t.ex. bero på medicinering. Om du genomgår hudbehandlingar kan detta göra dig extra känslig i solen. Är du mycket orolig rekommenderar jag dig att höra med din läkare för att ta reda på orsaken till förändringarna i din hud.

    I övrigt kan jag bara rekommendera dig att skydda din hud i solen. Kom ihåg att smörja dig innan du går ut i solen och undvik den när den är som starkast mellan 12 och 15. Ställ din solcreme där du alltid kan se den, så glömmer du inte att använda den!

    Hälsningar Mette

Svar på tråden Har börjat bränna mig vid 26 års ålder!