• Chaia

Tips på butik med mat från mellanöstern i centrala Stockholm???

Är det någon som kan tipsa mig om en butik i centrala Stockholm där jag kan hitta specialiteter från mellanöstern (hummus, falafel osv)??

Jag skulle helst laga maten själv, men imorgon hinner jag verkligen inte och jag vill bjuda familjen på en massa god meze!

Hoppas någon kan svara på min fråga!

• Svar på tråden Tips på butik med mat från mellanöstern i centrala Stockholm???
  • elims

hummus kan du köpa på ica, finns en massa olika sorter!

falafel vet jag inte däremot...finns ju falafelmixar, men du måste kanske ta dig ut till någon förort och "invandrarmatbutik" för att hitta det...

• Chaia

Tack för svaret! Jag skulle gärna åkt till t.ex. Rinkeby för att botanisera, men jag hoppades på att det skulle finnas ett alternativ i stan, eftersom jag har så ont om tid imorgon. Det bästa vore väl att laga något snabbare, men jag vill så gärna bjuda på meze till fredagsmiddag eftersom jag vet att hela familjen älskar det!

• elims

måste det vara falafel då? finns ju så mycket annat gott...

• Chaia

Nej, det behöver inte alls vara falafel, men vegetariskt. Jag tar gärna emot tips!

• elims

tja
    aubergindipp och hummus (båda finns att köpa färdigt) och pitabröd att doppa i det
    smördegspiroger med spenat och ost
    minikebab på vegfärs med yoghurtsås
    morots och fetaostsallad
    vinbladsdolmar (kanske finns att köpa färdiga i någon saluhall?)
    grillad halloumi
    grillad paprika, salta mandlar, coctailkapris (köp färdigt)

vet att du har ont om tid nu...men jag älskar också meze och jag brukar göra lite av ovanstående när jag har tid så jag tänkte tipsa till något annat tillfälle

• Chaia

Tack så jättemycket för tipsen! Allt låter jättegott! Jag älskar vanligtvis att laga mat från grunden, men ibland räcker inte tiden till.....

Stora vita bönor finns ju färdigkokta på burk, dem kanske man kan piffa upp med någon god röra?

• marsufo

Vet ingen direkt butik men testa och gå ner i hötorgshallen!

• Chaia

Ahh... Hötorgshallen hade jag inte tänkt på, de har säkert en del! Tack för tipset!

Svar på tråden Tips på butik med mat från mellanöstern i centrala Stockholm???