• mamsandberg

Hb på 108, är det dåligt?

När jag var till läkaren för att bli sjukskriven så kollades mitt hb värde.
    Det låg på 108.
    Nu undrar jag...är det dåligt?

• Svar på tråden Hb på 108, är det dåligt?
  • turia

om du mår dåligt e det dåligt om man så säger..en del klarar att ha 100...
    men under 100 brukar de säga e dåligt.
    Äta mkt järn el järninjectioner..

• Pockadockan

jag hade 102 som lägst nmär jag var gravid. då fick jag äta 2 järntbletter istället för en.
    Det ska väl ligga över 120 iaf

• Alle

Det handlar ju lite om hur högt Hb du har normalt. Jag brukar ligga strax under 140, och sist BM kollade så var jag nere på 119 - äter en Niferex om dan sen dess.

• hot fuss

o jag har normalt 130 i Hb. nu var jag nere på 112 o blev ordinerad Niferex o Folsyra.

• Miss Shira

Ja, enligt bm så är det helt säkert dåligt. Har man ett hb under 120 så brukar man säga att det är för lågt. Jag har aldrig hört att det "beror på" eller att vissa kan ha ett hb på 100 och må bra ändå. Men jag är ju inte expert direkt. Hör med din läkare om du behöver järntillskott tycker jag.

• hot fuss

kan ju tillägga att i slutet av min förra graviditet hade jag 89 i Hb men var pigg o glad ändå. :D

• Dayna Lee

Ja, det är ju lågt men du vet ju anledningen till det. Det är vanligt att det sjunker till en sån nivå. Ta ditt järn och kolla blodvärdet regelbundet.

• mamsandberg

När jag blev inskriven på mvc så hade jag 134 i hb.

• mamsandberg

Jag förstår inte riktigt. Jag äter mer järntabletter än normalt och har nu fått utskrivet folsyra, men jag bara rasar i värdet iaf. Klart man blir lite orolig.....

• hot fuss

då är 108 dåligt. mitt var 130 o nu nere på 112 o min BM ordinerade mig Folsyra o Niferex. Köp det på apoteket du med.

• mamsandberg

Tackar för det rådet!

Svar på tråden Hb på 108, är det dåligt?