• Anonym

    Sommarbebis

    Hur ska jag "bäst" skydda min 3 månaders bebis från solen när vi är ute? Har hört bebisar som blivit brända i skuggan och det gör mig lite orolig. Känns så hemskt att måsta klä dom från topp till tå när det är jättevarmt...

  • Svar på tråden Sommarbebis
  • Solskyddsexpert

    Hej!

    Även när man befinner sig i skuggan kan man bränna sig! Risken är som störst när man är på stranden t.ex. under ett parasoll där, som du säkert vet, solstrålarna reflekteras av sanden och vatten. Så små barn i barnvagn på stranden under ett parasoll är inte att rekommendera. Däremot att ha barnvagnen under ett träd i trädgården är inte så farligt.


     


    Jag tycker inte att du ska smörja din 3 månaders bebis med solcreme. Istället tycker jag du bör sätta på bebisen en lös bomullsbody och tunna byxor samt hålla barnvagnen med uppfälld skärm i skuggan. En bebis som är 3 månader gammal sover ju mycket så flera timmars lek i sol är ju inget du behöver oroa dig för.


     


    Tidigt på förmiddagen och på eftermiddagen (efter kl. 16), när solen inte är så stark kan du låta bebisen ha lite mindre kläder på, men håll er ifrån direkt sol.

    Hälsningar Mette

Svar på tråden Sommarbebis