• jummie

    Solkräm till känslig o allergisk hud?

    Min son har helt plötsligt blivit känslig mot solkrämen vi har o fick stora nässelutslag när jag smorde in honom med den.

    Är det någon som har förslag på krämer som känsliga hudar kan tänkas tåla?

  • Svar på tråden Solkräm till känslig o allergisk hud?
  • Mullet

    vi har samma problem här. Får inga bra tips från apotek eller läkare. Och det går ju inte hålla dom i skuggan eller i täckande kläder hela sommaren. Börjar redan efter denna helgen bli desperat. Startade en likadan tråd precis (innan jag hittade denna) och hoppas på lite tips. Har sökt info på astma och allergi förbundets hemsida men inte hittat någon bra info... suck

  • jummie

    Har testat Aco´s solkräm nu o den tycks inte ge några allvarliga utslag. Men nu har inte solen legat på lika mkt som den gjorde med den andra. får lixom för mig att ju varmare det blir dessto känsligare blir huden.

    Försöker undvika de krämer som är färgade för att man ska se vart man smörjt in iaf. Ju mindre tillsatser dessto vänligare känns dom, eller hur?

  • Pellewij

    Hej


    Har en dotter på två år som vi för första gången i år smörjde med solskyddsfaktor. Nu är hon alldeles rödflammig i hela ansiktet och knotter på kroppen. 
    Förra året använde vi Dr Hautscka men den har de slutat med, Köpte någon med någon barbapappa på apoteket. 
    Hur såg utslagen ut på din son? 
    Funderar på att köpa en ny utan tillsatser... och se om det beror på den
  • LeiasMamma

    Var på apoteket igår och köpte (och blev rekommenderad) Eucerin solspray faktor 50 till vår dotter. Den hade fått bäst i test av "Råd & Rön" just för att den inte innehöll så mycket konstigheter.....kanske nåt att testa???!!!

  • ÅzaLu

    hejsan en till här med samma problem....

    vi har testat detta året eucerin solfaktor 50 men de blev samma sak där... som nässelutslag på kroppen o i ansiktet...

    är inte direkt billigt med dem här salvorna heller, men det är ju bara o pysa väg o köpa en ny o testa..känns osm man snart gått igenom hela sortimentet!!

  • Amathea

    I life-butikerna finns en som är svanenmärkt och har aloevera som grund.
    kanske kan va nåt?
    Jag har köpt en sån till min son men inte hunnit prova än.


    (¯`°?.¸.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?. Jonas Miranda & Alexandra.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?.¸.?°´¯)
  • catris

    Vi hade samma problem! Smörjde in sonen med en kräm och sen blev hela ögat igenmurat. Men nu har jag köpt ACOs barn solkräm spf 50. Vi har smörjt honom flera gånger nu och inga utslag alls!

  • lindaha

    Oh här är en till som helt plötsligt har blivit alldeles knottrig av röda utslag av solskyddsfaktorn.
    Då ska jag prova på acos solkräm och se om den funkar! 

  • pp08

    Tyvärr reagerar barn olika på olika krämer. Det som fungerar för den ena fungerar inte för den andra.

    Jag provade ACO solkräm med partikelfilter spf30 och Eucerin Kids spf50, det som nu fungerade bäst är Apoliva (barbapapa) spf25.
    Märkte att utslagen oftast var mera baserat på värmeutslag än utslag från krämen då den också fanns på delar av kroppen som inte hade fått solkräm.

    De krämer med högre faktor lägger sig oftast som en hinna på huden vilket gör att andningsförmågan blir sämre, huden upplevs då som varmare och det är lättare att få utslag.
    Jag använder nu apolivas kräm och masserar den lätt in i huden så att det inte är för tjockt. Skyddar bra (hon har fått fin sommarfärg utan att blivit brännt någon gång och ingen utslag).

    Även om det är dyrt får man testa ett tag. Oftast får man prova några dagar med en ny kräm, ibland får de utslag på en gång, ibland efter några användingar. Ett tips är att kanske "Låna" lite av kompisar som har en annan sorts kräm så att man kan testa utan att behöva köpa nya krämer hela tiden.


    ♀ 090619
  • Anders 65

    Köpte solcreme för känslig hud med faktor 50 i Sverige och tog med mig till Cypern. Fick en allergisk reaktion. Gick till Apoteket i Protaras som sände mig till läkare för en cortisospruta och antihistamin. Läkaren förklarade att man ska undvika creme och olja. Det täpper till porerna och skapar irritation i huden. I stället skulle jag använda en gel eller transparent spray. På Apoteket blev jag rekommenderar Rona Ross allergy gel . Finns att köpa på nätet. Har nu en fin solbränna utan eksem. Använder faktor 15 vilket visar sig vara bättre än typ 30 i solcreme. Ska köpa med mig ett par flaskor hem.

  • skogsvitter

    Sluta smörj med kemiskt skit helt enkelt. Finns ingen som helst anledning om man är normalt funtat att smörja barnen bara för att vi har sommar några månader om året (om vi har tur).

  • Dr Mupp

    ACO spf 30 Partikelfilter är det enda som dottern tål. Vi undviker dock att smörja så mycket som möjligt. Bättre skydda med kläder.


    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • leyla90

    Hej har köpt ACO spf 30 och face 30 kräm

    Men har fått utslag tex små knottrar som nässelutslag har bara använt dem två gånger

    Har någon av er erfarenhet eller tips och råd

    PS det klias väldig mycket

  • Miew

    Min dotter blir också prickig och riktigt dålig av alla solkrämer som Apoteket rekommenderat. Sen hittade jag Eco cosmetics på hälsokosten och vips, inga mer problem. Det är konserveringsmedlen i de flesta solkrämerna som är problemet sa hon i kassan där. Nu är det fjärde sommaren vi kör på denna, och det funkar toppen.

Svar på tråden Solkräm till känslig o allergisk hud?