tips mot hosta på natten..?
Hej!
Min dotter e fortf lite förkyld o såklart kommer hosatn det sista o e som värst på natten.. Tips? Nån sa varm saft..nån som testat? :)
Hej!
Min dotter e fortf lite förkyld o såklart kommer hosatn det sista o e som värst på natten.. Tips? Nån sa varm saft..nån som testat? :)
Hjälper inte hostmedicinen?
har ingen...kan de små få det?
Palla upp huvudänden på sängen så att dottern sover i "uppförsbacke".
Är hon >1 år så kanske varmt honungsvatten är ett alternativ.
Funderar på om lite fuktigare luft i rummet skulle kunna hjälpa (om det är mer rethosta än slemhosta).
Jag skulle inte ge saft... Den bildar slem som i sin tur kan leda till hosta.
Mitt yngsta och mellanbarn har mycket hosta, även när dom inte är förkylda. Speciellt minsta, han är 13månader.
Det som hjälper lite för honom är att vi har ständigt såna där klossar vid hans huvud (såna som höjer sängen) kallt i rummet (ca 18.5-19grader) och ger även nässpray dom värsta kvällar/nätterna, vi vädrar även ur deras rum varje dag.
Vi gör även allt vi kan för att han inte ska äta välling på natten... Han vill ibland ha det ännu tyvärr... Men vi försöker ge vatten om nätterna, det löser upp slem.
Fuktig luft kan även hjälpa, då kan man hänga upp böta lakan eller handdukar på element eller sen stol.
Ja det är nog dom råden jag har att komma med. Det jag kan säga med är att det verkar som att det växer bort. För dottern har det blivit mycket bättre, och hon är nu 2½år.
Men håller det på för länge och mycket så ring vårdcentralen och be att få kolla upp ditt barn. Det skadar aldrig att kolla en gång för mycket.
Det enda som brukar hjälpa här är honung, en liten sked rakt i munnen eller blandat med varmt vatten. Fast det kan man ju bara ge åt barn som är över 1år.
Värd att testa! En gul lök, grov hakad på tallrik vid säng! Har hjälp oss många, många gånger.
När min son var under 1 år fick vi råd från barnmottagningen att ge varm saft. Det skulle lösa upp slemmet sa de. Jag provade varm saft då, kommer inte direkt ihåg att det gjorde någon större skillnad.
Nu när han är 1,5 ger vi han antingen bricanyl eller mollipect om han hostar mycket. Vi höjer sängen med två böcker var under frambenen på sängen.
Hoppas att hon blir frisk snart!