• myrstacken

En frisör sa till mig att om man tonar håret själv mellanblont om man har blekt hår så blir håret grönt. Stämmer det?

En frisör sa till mig att om man tonar håret själv mellanblont om man har blekt hår så blir håret grönt. Stämmer det? Tänkte komma billigt undan och köpa en hemmatoning/färgning? Vågar jag det tro?

• Svar på tråden En frisör sa till mig att om man tonar håret själv mellanblont om man har blekt hår så blir håret grönt. Stämmer det?
  • La Lola

Nåt säger mig att en utbildad person i ämnet borde ha rätt i det han säger....

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • guinevere

Något säger mig att frisörer gärna vill tjäna pengar och därmed inte är opartiska i denna fråga.

Jag har tonat slingor själv och de blev inte gröna men hoppas du kan få lite fler svar.
  • myrstacken
    guinevere skrev 2010-05-18 15:44:20 följande:
    Något säger mig att frisörer gärna vill tjäna pengar och därmed inte är opartiska i denna fråga. Jag har tonat slingor själv och de blev inte gröna men hoppas du kan få lite fler svar.
    Tror jag också. Vad aände du för märke med at tona slingor? Finns det utan ammoniak och farliga ämnen?
  • uniMog

Sanningen är troligen mitt mellan alternativen... Det är lätt att få grönt hår, eller rosa, eller morotsfärgat, om man inte har koll på hur pigment reagerar med varandra.

Men nej, det är varken säkert att du INTE får grönt hår eller säkert att du FÅR grönt hår. Det finns en risk.

I won't turn my life around. Cause I like it upside down
  • La Lola
    myrstacken skrev 2010-05-18 15:54:07 följande:
    Tror jag också.
    Jamen dåså, tuta o kör!
    Det går säkert bra.
    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • myrstacken

Kan man roa på en slinga först? Vad finns det för milda toningar utan ammoniak?

• guinevere
    myrstacken skrev 2010-05-18 15:54:07 följande:
    Tror jag också. Vad aände du för märke med at tona slingor? Finns det utan ammoniak och farliga ämnen?
    Kommer faktiskt inte ihåg, det var ett tag sen, förmodligen det billigaste på den tiden.
    Grejen med färgning och blekning är att det alltid finns risker att det blir skit. Oavsett om man fixar själv eller hos frisör. Sen kan tydligen resultaten påverkas av vattnet också (enligt min frisör).
  • AleidaGuevara

Om man har blekt hår och lägger i en mörkare nyans med askton blir håret lite gröngråaktigt, ja. För att slippa det kan man välja en nyans med lite gyllentoner i.

• Bebbe2006

Ja, det finns stor risk att håret blir grönt när man tonar ett blonderat hår. Särskilt om man anväder en askfärg.

För att komma runt problemet kan man tona håret rött först, och sedan ta i den andra färgen. Dock är slutresultatet lite svårt att förutsäga, eftersom det eventuellt blir mörkare än man tror, men det gröna slipper man.

Sedan är det också viktigt att tänka på att toning inte tvättas bort från ett blekt hår som det gör på ett ofärgat hår.

• malca

Jag blonderade håret (riktigt ljust, platina) i ca 7 månader. Sen färgade jag det ljusbrunt hemma och det blev inte grönt alls (dock ljusare än jag räknat med). Sen gjorde jag blonda slingor (hos frisör i Thailand) ca 4 månader efter det och när jag hade tröttnat på det färgade jag det ljus/mellanbrunt hemma och då blev det faktiskt lite grönt (syntes bara i visst ljus) så jag färgade om det en aning mörkare (och med annat märke) och då försvann det grönaktiga.

• Söta Nasse

ja, har man dåigt med rött pigment är det lätt att få grönt hår om man väljer en färg med ask i.
    välj en pärlemorfärg istället

♥ Flyttat till Täby ♥
  • Nathalie009

det stämmer. iaf för mig. jag hade vitt hår för länge sen o ville ha mellanblond färg. Och myckket riktigt blev det gröna slingor på det ljusaste... Så då vart de till o färga brunt sen

People are strange.
  • muffin

Ja det stämmer. Du kan inte lägga en färg i ett blekt hår utan att tillsätta pigment först (rött tror jag det är). Jag har själv lagt en färg på blekt hår (många år sedan) och det blev gröngrått. Slutade med en avfärgningn. Inget jag rekommenderar.

• Nathalie009

Det enda som jag kunde färga själv på mitt blekta hår var Mörkbrunt. Jag provade först Mellanblond, vart ljusgrönt, sen provade jag ljusbrunt( ville verkligen inte bli mörk igen) men det blev mörkgrönt/grått. Så jag fick lov å färga håret mörkbrun/svart för att bli av me d gröna
    Inte kul.

Nu mera går jag abra till frisör när jag bleker håret.. vågar itne chansa :P

People are strange.
  • äntligen Vi

ditt hår kan bli både grådassigt, grönt, morot eller rosa, i värsta fall... men det kan ju bli samma fel hos en frisör men dom har ju skyldigheten att fixa till det om det blir en galen färg.

det kan också bli jätte fint :) det är en chansning

allt beror på vad du har för naturliga pigment, vilka pigment som finns i färgen, hur slitet hår du har.

lycka till

Svar på tråden En frisör sa till mig att om man tonar håret själv mellanblont om man har blekt hår så blir håret grönt. Stämmer det?