• Snowstorm

Husbesiktning, hjälp!!!

Vårt bud på ett hus har blivit accepterat av säljaren....Nu undrar jag lite om beskiktning...

Huset är besiktigat, men den täcker INTE el, ventilation, radon o asbest, skorsten etc. Är detta vanligt att detta inte ingår om man gör en vanlig besiktning?? Måste/bör man ta dit en elektriker/vvsare?? Hur har ni gjort?? Huset är jättefräscht o är från 1983....

Sen undrar jag även, skulle ni besiktigat huset igen med en ny besiktningsman, eller ta dit samma. Kan visserligen få en gratis telefongenomgång med deras besiktningsman, men kanske är bra att ta dit en annan for a second opinion....?!! Vad tycker ni??

• Svar på tråden Husbesiktning, hjälp!!!
  • cruZZe

hade själv en övernitisk besiktningsman vilket känns bra. Det tog 5timmar för honom att gå igenom allt innan vi köpte detta hus för snart 3 år sedan.

I ditt fall skulle jag nog ta dit en ny, det kostar väl 4-5.00:- ? Och det är värt varje krona om något skulle vara knas. Det finns juh en "förening/samfund" för sk godkända besiktare. Kolla upp en sådan.

• S vali s

Vi ornade med en "egen" besiktningsman, tog honom ett par timmar att gå igenom huset och även om han lyckligtvis inte hittade något att anmärka på utan tvärtom ansåg att huset var i ett mkt, mkt gott skick det känns som en väl värd investering.
    Vi fick en hel del tips om vad vi ska tänka på att ha koll på i framtiden...

• jannice

Vi köpte ett hus från 66, jättefint och såg fräscht ut, sa han oxå! Han var auktoriserad och allt...men det visade sig sen att han missat (?) att hela grunden var fuktskadad så det hela slutade med att vi stämde honom på 400 000 (iom att vi anlitat en bes.man kan man inte stämma fd husägaren), Vi vann!

Så anlita en bes.man då har du din rygg fri! Det kan dölja sig små fel so du inte tänker på. Bes.mannen ska göra en sk. jordabalksbesiktning! Om ni har torpargrund på huset tycker jag ni ska göra sån kontroll för fukt etc. FÖr det är nästan alltid prbl, sa de i ett reportage, med just såna grunder!

Lycka till!

/ Jannice

• lisabeth

När det gäller skorstenen tror jag man måste anlita en sotare eller motsvarande, de ska provtrycka den heter det. Hur de gör och vad det kostar vet jag ej men vad jag förstår är det enda sättet att se om den är helt ok!

• Tabby

El tror jag inte ni behöver oroa er för då elledningarna inte är så gamla. Skorsten kan ni ringa till sotaren om och höra om de hade något att anmärka på vid sista sotningen. Vill ni göra en omfattande besikning på skorsten så får ni anlita en sotare som lisbeth skrev.
    Radon kan ni kolla om ni vet att det finns mycket i huset som är byggt i blåsten(tror jag det heter). Jag tror faktiskt att man även kan ringa någonstans i kommunen för att höra om man gjort radontest, för på vissa ställen så har man gjort mätningar . Tyvärr kommer jag inte i håg vart man skulle ringa om det, men ring till er kommuns växel så kan de lotsa er vidare för frågor och svar.

• Alle

En vanlig överlåtelsebesiktning täcker inte vent, skorsten, el, fukt etc som TS skrev.
    Vi har precis besiktigat vårt blivande hus. Nu var inte det besiktigat sen säljaren köpte men även om så vore gjort så hade vi ordnat med en egen besiktningsman, just för att ha ryggen fri.
    Tänk på att din egen besiktningsplikt är mycket omfattande också.

Vår besiktningsman var också väldigt noggrann, och gav oss flera värdefulla tips. De ca 5000 som vi betalade känns väl värda.

Svar på tråden Husbesiktning, hjälp!!!