• Skehamn2010

Är det okej enligt dig att planera och sätta barn till världen om man lever på socialbidrag?

Dom lever mer eller mindre på våra skattepenga.

Men jag tycker ändå folk måste få skaffa barn om dom vill. Det finns folk som går på soc större delen av sitt liv. Dom ska inte tvingas välja bort barn.

Samtidigt ska man ju försörja sina barn på sina egna pengar. Det är ju inte skattebetalarnas ansvar. Svårt det där.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det okej enligt dig att planera och sätta barn till världen om man lever på socialbidrag?
  • MammaLillfis

Självklart ska ju alla ha rätten att skaffa barn tycker man såklart, men samtidigt kan jag nog inte förstå varför man skulle välja att göra det när man inte då kan ens försörja sig själv. Barn kostar, barnomsorg kostar och inte blir tillvaron lättare. Men som sagt, det beror väl mycket på situation och så. Inte ska jag döma..

• zera

Ja, Vem är jag att döma? Tycker inte att jag har rätt att bestämma en annan människas val i livet lika lite som jag anser att andra ska bestämma över mina val. Det oavsett om man får bidrag eller ej.

• Takhiza

Beror på omständigheterna.
    Varför de går på Soc, varför de känner att de måste sätta barn till världen när de inte har råd osv osv. Själv har jag gjort det medans vi gick på Soc och jag tvekade inte en sekund.

• muffin

Jag röstade "beror på". Är man ex. ung och inte har hittat riktigt rätt i livet ännu (ekonomiskt sätt) så kan jag tycka att man bör vänta tills man kan försörja en familj själv. Men om ett par börjar bli äldre och den biologiska kloclan tickar så tycker jag att man bör köra på trots att man inte har ekonomiska förutsättningar.

• MammaLillfis
    muffin skrev 2010-05-18 18:00:13 följande:
    Jag röstade "beror på". Är man ex. ung och inte har hittat riktigt rätt i livet ännu (ekonomiskt sätt) så kan jag tycka att man bör vänta tills man kan försörja en familj själv. Men om ett par börjar bli äldre och den biologiska kloclan tickar så tycker jag att man bör köra på trots att man inte har ekonomiska förutsättningar.
    Jag får nog hålla med dig här, det skulle ju vara hemskt om jag skulle behöva avstå barn för att man kanske hamnat i en situation som inte går att lösa utan soc. Idag är det inte så lätt med jobb precis.
  • idiblon yes

Ja/beror på.

Det finns situationer och det finns situationer. Går inte att generalisera.

Vila vid denna källa...
  • Linda1976

Nej, jag tycker inte det. Kan man inte försörja sig själv, så ska man inte skaffa barn. Då får man vänta tills man har ett jobb. Barn är ingen rättighet!

Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Skehamn2010

Att skaffa barn eller inte ska inte bli någon klassfråga. Den rättigheten har ALLA.

• kalin

Inte under nagra omstandigheter.

• lennartsdotter

Ja, det tycker jag. Även om familjen kommer leva på socialbidrag hela barnens liv kommer antagligen barnen tjäna igen de pengarna när de börjar jobba. Barn är en investering för samhället.

Att erhålla försörjningsstöd är inte en optimal försörjning, dock en försörjning och så länge man kan ta hand om barnet och sörja för det mest grundläggande så ja... då har jag inga problem med att människor med försörjningsstöd skaffar barn.

Svar på tråden Är det okej enligt dig att planera och sätta barn till världen om man lever på socialbidrag?