Tandborstning till varje pris?
Var på 2-årskoll hos tandläkaren idag med min dotter.
Jag kunde tala om att dottern älskar att borsta tänderna och låter oss hjälpa till utan problem för det mesta. Ibland är det knepigare och tokvägrar hon någon sällsynt gång så låter jag det vara slarvigt gjort den gången.
Detta tyckte tandläkaren inte var OK, hon sa bland annat att "vissa får nästan sitta på sina barn" men borstas skulle det. Jag klargjorde att så långt har jag ingen som helst lust att gå. "Du låter henne hellre få hål då" konstaderade tandläkaren, och ja det gör jag faktiskt. Hon ansåg att om man lät barnet få som de ville en gång så skulle man få ett helvete i framtiden på alla områden.
Hon lugnade ner sig något när hon kunde konstatera att dottern var ovanligt lugn och hjälpsam vid undersökningen och hade finfina tänder. Jag vet inte om hon tyckte att jag såg mesig ut och trodde att jag lät dottern diktera reglerna till hundra.
Jag tycker inte att det är OK att råhålla eller "nästan sitta på" sitt barn för att kunna borsta tänderna på det. Jag tycker att det är viktigt att tandborstningen förblir något positivt. Jag känner inte heller att det är a och o att få mina barn att se mig som en diktator vars vilja är lag, snarare så tycker jag att förmågan till kompromissa är något viktigt att lära mina barn.
Vad tycker ni? Kommer jag bli mina barns bitch nu? Hur långt går ni för att få gaddarna rena och fina?
(vid närmare eftertanke vet jag inte om det var en tandläkare, hygienist eller tandfen men det kan kvitta)