• ekan86

Problem med ögonen

För ett par månader sedan började mina ögon plötsligt svida och kännas torra. Det blev också jobbigare att fokusera blicken. Efter hand som tiden gick blev det värre och ögonen blev dessutom blodsprängda. Jag provade att köpa Visine för trötta ögon, eftersom de känns just så: trötta. När jag tar dropparna svider det till lite (som om dom vore torra) och sen lindrar det den svidande känslan lite. Men de svider ändå fortfarande och är aldeles rödstrimmiga och jag får fortfarande anstränga mig för att fokusera blicken.

När det hade gått en månad utan förbättring så ringde jag vårdcentralen för att få råd och de bad mig att göra en synundersökning i fall det kunde bero på det. Det lät vettigt tyckte jag så jag bokade tid hos en optiker. Han kom då fram till att jag var lite långsynt och dessutom hade ett brytningsfel. (Han var väldigt otrevlig och snabb i sin undersökning och visade ingen hänsyn till att min syn tog nån sekund på sig att fokusera när han bytte glas i den där maskinen.) I vilket fall som så beställde jag glasögon.

Glasögonen kom idag men oj vad man blir snurrig av dom. Jag får anstränga mig ännu mer för att fokusera blicken och allting ser förvrängt ut. Det är riktigt obehagligt Jag antar att ögonen tar ett tag på sig att anpassa sig men har haft glasögonen på mig nu i en timme och känner ingen skillnad utan det börjar nu istället svida ännu mer. Hur lång tid ska man ge det tycker ni?

Jag nämnde mina besvär för en kompis innan idag och hon nämnde att det kunde bero på järnbrist. Vad tycker ni att jag ska göra?
    Ha på mig glasögonen och försöka vänja mig?
    Skicka tillbaka glasögonen och böja ta järntabletter på eget bevåg?
    Eller ringa till vårdcentralen igen och försöka övertyga dem att de ska titta på mig (och kanske ta ett blodprov)?
    Det som gör mig lite bekymrad är att det kom så hastigt. Brukar synfel göra det? Och kan en synundersökning visa på brytningsfel om det egentligen är synproblem orsakade av järnbrist (eller vad det nu kan vara)?

Många frågor men jag hoppas att det är någon som har något råd!

• Svar på tråden Problem med ögonen
  • LittleMissN

Sök ögonläkare omgående!!!!!!! Ring närmsta sjukhus och be att få komma dit och göra en undersökning och berätta att man inte tar dig på allvar varken på vårdcentralen eller hos optikern!!!

Jag gick med ungefär samma symtom, fick höra dock på vårdcentralen att mina problem berodde på stress och blev sjukskriven för stress och depression. Efter 2 månader blev det inget bättre och jag slutade med medicinen och sökte till ögonläkare, det visade sig att jag har en allvarlig ögonsjukdom och att gula fläcken är drabbad.

På det ögat har jag nu ledsyn och får aldrig tillbaka synen, det andra ögat är också drabbat men inte ännu gula fläcken......

SÖK OMGÅENDE är mitt råd till dig, ta dina ögon på allvar, mister man synen får man inte tillbaka den.

Mvh

• tingi
    ekan86 skrev 2010-05-18 18:05:41 följande:
    För ett par månader sedan började mina ögon plötsligt svida och kännas torra. Det blev också jobbigare att fokusera blicken. Efter hand som tiden gick blev det värre och ögonen blev dessutom blodsprängda. Jag provade att köpa Visine för trötta ögon, eftersom de känns just så: trötta. När jag tar dropparna svider det till lite (som om dom vore torra) och sen lindrar det den svidande känslan lite. Men de svider ändå fortfarande och är aldeles rödstrimmiga och jag får fortfarande anstränga mig för att fokusera blicken. När det hade gått en månad utan förbättring så ringde jag vårdcentralen för att få råd och de bad mig att göra en synundersökning i fall det kunde bero på det. Det lät vettigt tyckte jag så jag bokade tid hos en optiker. Han kom då fram till att jag var lite långsynt och dessutom hade ett brytningsfel. (Han var väldigt otrevlig och snabb i sin undersökning och visade ingen hänsyn till att min syn tog nån sekund på sig att fokusera när han bytte glas i den där maskinen.) I vilket fall som så beställde jag glasögon. Glasögonen kom idag men oj vad man blir snurrig av dom. Jag får anstränga mig ännu mer för att fokusera blicken och allting ser förvrängt ut. Det är riktigt obehagligt Jag antar att ögonen tar ett tag på sig att anpassa sig men har haft glasögonen på mig nu i en timme och känner ingen skillnad utan det börjar nu istället svida ännu mer. Hur lång tid ska man ge det tycker ni? Jag nämnde mina besvär för en kompis innan idag och hon nämnde att det kunde bero på järnbrist. Vad tycker ni att jag ska göra? Ha på mig glasögonen och försöka vänja mig? Skicka tillbaka glasögonen och böja ta järntabletter på eget bevåg? Eller ringa till vårdcentralen igen och försöka övertyga dem att de ska titta på mig (och kanske ta ett blodprov)? Det som gör mig lite bekymrad är att det kom så hastigt. Brukar synfel göra det? Och kan en synundersökning visa på brytningsfel om det egentligen är synproblem orsakade av järnbrist (eller vad det nu kan vara)? Många frågor men jag hoppas att det är någon som har något råd!
    Det är ju jättesvårt att svara på vad som är fel med dina ögon. Alla symptom du beskriver skulle dock kunna förklaras med att du är just översynt (vilket optikern kom fram till, även om han var otrevlig). Att vänja sig vid första glasögonen kan ta upp till en vecka - så om jag var Du hade jag försökt att använda dom så mycket som möjligt.

Synundersökningen visade att du hade översynthet och brytningsfel, men den talar inte om om problemen du har beror på det eller ev järnbrist. Järnbrist har jag dock aldrig hört talas om ska ge synrubbningar.

Synfel kommer inte plötsligt, men man kan få besvär av dom helt plötsligt. Har du förändrat din jobbsituation nyligen (börjat arbeta mer mot en bildskärm?), ny miljö, börjat läsa mer?
  • ekan86
    tingi skrev 2010-05-19 08:18:54 följande:
    Det är ju jättesvårt att svara på vad som är fel med dina ögon. Alla symptom du beskriver skulle dock kunna förklaras med att du är just översynt (vilket optikern kom fram till, även om han var otrevlig). Att vänja sig vid första glasögonen kan ta upp till en vecka - så om jag var Du hade jag försökt att använda dom så mycket som möjligt.Synundersökningen visade att du hade översynthet och brytningsfel, men den talar inte om om problemen du har beror på det eller ev järnbrist. Järnbrist har jag dock aldrig hört talas om ska ge synrubbningar. Synfel kommer inte plötsligt, men man kan få besvär av dom helt plötsligt. Har du förändrat din jobbsituation nyligen (börjat arbeta mer mot en bildskärm?), ny miljö, börjat läsa mer?
    Min situation har inte ändrats något nu under våren men jag studerar till sekreterare och det blir MÅNGA timmar vid datorn. Men det har det iof varit i ytterligare ett år innan också.

Så det tar upp till en vecka att vänja sig vid glasögon? Jag får försöka ha dom korta stunder ofta då. Vågar absolut inte ha dom när jag kör bil (när det annars svider en del i ögonen) eftersom allt blir så förvrängt. Men jag antar att jag till slut kommer att se bättre med glasögonen istället för sämre. Hoppas på det iaf.

Är det ingen förbättring i slutet på nästa vecka så tror jag att jag kontaktar vårdcentralen igen.
  • Lindreas

Ha glasögonen på dig så mycket du kan, ögonen behöver vänja sig. För mig brukar det ta några dagar när jag bytt styrka. Visst, ta av dem när du kör bil, men i övrigt ska du ha dem på dig jämt.

• Natta.A

Hej ts ! Hur gick det ? Har själv samma problem.. har fått glasögon men mina lgon känns värre nu torra och svider... ont i huvudet :/

Svar på tråden Problem med ögonen