• Mrs Cykel

När kan man börja ge ett barn nötter?

Jag har för mig att man inte ska ge barn nötter förrän de är 3 år. Jag råkade just ge min 22-månaders dotter pasta med pesto och är nu livrädd att hon ska få någon sådan där farlig reaktion med andningssvårigheter. Hur fort kommer en sådan reaktion i så fall? Usch, nu kommer jag inte att kunna sova i natt...

• Svar på tråden När kan man börja ge ett barn nötter?
  • Lobro

Det är väl inte nötter i pasta med pesto?
    Tror du märker väldigt snabbt om hon svullnar och får andningssvårigheter.
    När min systerson åt jordnötter hos en kompis tog det inte lång tid innan dom fick åka in till sjukan!

• Mrs Cykel
    Lobro skrev 2010-05-18 18:52:52 följande:
    Det är väl inte nötter i pasta med pesto?Tror du märker väldigt snabbt om hon svullnar och får andningssvårigheter. När min systerson åt jordnötter hos en kompis tog det inte lång tid innan dom fick åka in till sjukan!
    Det är pinjenötter i peston.
  • Mrs Cykel
    Lobro skrev 2010-05-18 19:05:47 följande:
    Jag tror inte det är någon fara. Enligt den här länken är det bara enstaka fall av allergi mot pinjenötter som rapporterats.www.medeca.se/allergi/noetallergi
    Tack! Ja, då borde ju sannolikheten vara mkt liten för att just hon är en av dem. Men usch, vad jobbigt det är att oroa sig!
  • bangkok

En annan stor fara med jordnötter är att barn sätter i halsen - en jordnöt " passar " precis i luftstrupen på barn upp till5-6 år , när den väl fastnat sväller den och mycket svår att få upp.
    Läkare rekomderar att inte alls ha jordnötter i hemmet när man har små barn - nötterna gömmer sig som i soffor etc.. och hittas av barnen och kanske är ingen vuxen i närheten snabbt nog.
     Har en vän som är läkare och ser detta ske flera gånger / år på akuten på sitt sjukhus. Flera barn dör varje år i Sverige pga att föräldrar är dåligt informerade om detta - ville bara passa på att informera, mendu känner föhoppningsvis till detta redan fö är jag dålig på allergier- har inga småbarn längre. 

• lennartsdotter

Vad gäller allergi råder inga särskilda rekommendationer såvida du inte har nötallergi i familjen. Däremot är ju nötter förädiska till formen och därför finns skäl att vara försiktig, men det är en annan sak.

Ta det lugnt du.

• Mrs Cykel

Hon reagerade tack och lov inte på pinjenötterna, och jag överreagerade nog en smula. Dock blev det lite "chockartat" eftersom det inte var meningen. Det är en annan sak när man bestämt sig innan för att introducera ett nytt livsmedel. Då är man liksom lite "beredd" och kanske inte gör det precis innan sovdags.

Tack iaf för era inlägg!

Nötter verkar ju vara farliga både till form och innehåll, så det gäller väl att hålla lite koll framöver.

Svar på tråden När kan man börja ge ett barn nötter?