• Anonym (kämpa???)

Hur länge ska man kämpa för förhållandet

Hej alla.

Man tror att alla har det bra i sina små hus eller hur.
    Sen rätt vad det är så ska grannarnas hus säljas och de skiljas.

Undrar hur många som har det riktigt bra egentligen???

Vi har det inte alls bra, enligt mig.
    Sex har vi inte haft på säkert 10 månader nu. Min kille vill knappt kramas.

Vi har två barn på snart 2 år och 6 månader.
    Jag behöver uppmärksamhet, men får ingen och har länge i säkert 6 månader funderat på att gå skilda vägar.
    Men då förlorar jag ju halva tiden med mina barn! :(

Ska man stanna fast känslorna verkar svalna.
    Jag och min sambo bråkar inte så mycket, men vi har inte så jättekul ihop. Allt är harmoniskt  men jag är en livlig pratglad tjej och han är väldigt tyst och pratar nästan inte alls med mig.
    Han är världens bästa pappa som finns! Och trygg och förstående och ställer upp som partner, men som sagt. Det finns ingen glöd.

Vet inte vad jag ska säga.
    Men vet inte om jag är lycklig och älskar honom men kan tänka mig att leva så här för barnens skull. Jag kan ju ta hand om mig själv och träffa likasinnad när jag blir äldre. ÄR 31 nu.

Vad tycker ni`?? KRAM

• Svar på tråden Hur länge ska man kämpa för förhållandet
  • Anonym

Jag tycker personligen att man inte ska gå skilda vägar under det första året efter att man fått barn, om nu inte misshandel eller missbruk eller dyligt förekommer och man far illa av att stanna i relationen. För egen del kan jag säga att jag inte tycker att det första året efter att man fått barn, är särskilt representativ tid för hur det blir sedan. Man har inte så mycket uppmärksamhet att rikta mot varandra, men med tiden kan det bli mycket bättre och man ger varandra en chans att förhålla sig till den nya situationen.

Om det handlade om mig skulle jag tänka både en och två gånger innan jag bröt upp från en relation som ändå är okey, när man har två så små barn.

Lycka till med beslutet!

• Anonym (stannar)

Jag stannar...

Vi har det helt ok, men inte toppen.
    Sexet har faktiskt fått ett uppsving, men altt eftersoom åren går blir det tydligare hur olika vi är...
    Hade jag träffat honom idag hade vi aldrig blivit ihop!
    Men vi har det tryggt ihop, bras jobb, bra boende och ekonomi osv.
    Man kunde haft det värre.
    Undrar om det verkligen ÄR grönare på andra sidan???
  • Anonym (kämpa???)

Tack, du har rätt.

Jag har tagit upp att jag behöver en kram då och då. Vi får se.

Kommer nog vänta till lilla killen är ett år i af innan jag tar ett beslut.
    Men barnen har egentligen inte ansträngt läget för oss. De är ganska lätthanterliga. Båda somnar av sig själv kl 20. Man lägger i sänge och säger godnatt och det är ok.
    Har precis slutat amma tvåan och han sover nu hela natten efter några nätters invänjning.

Men det är så svårt.

Är det ngn där ute som är i en relation som är ok, men där kärleken typ svalnat!
    KRAM

• Anonym (kämpa???)

stannar.

Låter som min situation.
    Det värsta var att jag från dag 1 egentligen visste att vi var för olika. MEn han är sååå snäll och jag trivdes ju uppenbarligen med honom eftersom vi från dag ett träffades varenda dag och natt tills vi flyttade ihop.

JAg tror att om jag blev singel, skulle jag ha det bra också. Ingen att tjata på om disk etc. JAg skulle ge barnen trygghet och ett fint hem. JAg skulle ta vara på vänners sällskap etc. Min kille kan vara så osocial med mina vänner att jag ibland skäms så jag dör.

Men som du säger... man har det ju rätt bra ändå. Eller väldigt bra. MEn jag tror nog jag skulle ha det bättre själv men det har ju absolut inte barnen det.

Å andra sidan har jag ju tid på mig att bilda ny familj.

S

• SCSI

Man kämpar så länge det känns värt det. Så länge man känner hopp oftare än uppgivenhet.

Pratar ni med varandra? Vad tycker din karl om läget? Har ni nån struktur i vilken ni känner er trygga med att ta upp problem och önskemål med varandra?

Det som behövs är att bägge tar sig tid med varandra, och lyssnar på och försöker förstå vad den andre beskriver.

Att bara gå i tysthet och lida är ju fullkomligt ovärt. Prata, prata, prata! Och gör utrymme för er som par. Onsdagspicknick på balkongen efter att barnen somnat eller nåt. =)

• Anonym (Japps)

Vi har haft det lite halvsvalt och bråkat ganska mycket. Egentligen har vi haft det dåligt väldigt väldigt länge, har barn som är 2,5 och 1 år. Men jag tog tag i saken för jag insåg att jag kan inte leva så här men jag vill inte lämna honom mycket pga barnen. Jag ringde familjerådgivningen och det var det bästa val jag gjort när det gäller vårt förhållande (ja förrutom barnen då). Vi har haft tur att träffa en riktigt bra en och till och med min man som var SÅ skeptisk ibörjan tycker det är bra. Vi ska dit imorgon, 5:e träffen och vi har fått det mycket bättre sen dess.
    Mitt tips är att ring! Testa i alla fall för ni kan inte få det sämre, det tror jag inte. Det är bra att prata om det man känner och tycker när man har en tredje oberoende part som stötdämpare.

• Anonym (kämpa???)

Japps, vad heter er familjerådgivare. Går gärna till en som är bra från början.

I vårt förhållande har jag försökt prata så många ggr, jag har skrivit mail etc. MEn när vi pratar säger han aldrig ngt.
    HAn verkar inte vilja gå på sex kurs eller rådgivning. Jag har sagt vad jag vill och behöver.
    Jag har köpt kärleksspel, porrfilm, allt för att få ut ngt av vårt sexliv men han vägrar ställa upp- När vi har sex är det alltig bara han som får ut ngt. han gör aldrig ngt på  mig för att jag ska få njuta och så har det varit från dag 1.

Jag säger och pratar om hur vi ska få det bra, att jag vill kämpa men han bara lallar runt som om altl är bra. han verkar inte vilja kämpa för mig, han sticker hellre huvudet i sanden än jobbar på oss.

Jättehemskt. nu är han sur på mig och satte sig för första ggn på 4 år i gästrummet och kollar på tv. Han kallade mig också för pucko för första ggn.

Hmmm,,,, det går utför!

• Anonym (stannar)

Men TS, jag upplever inte att jag behöver kämpa.

Förhållandet rullar på och är lugnt och tryggt, om än lite trist och ostimulerande.
    Så är även mitt jobb!
    Jag trivs bra, har ok lön, ffa är det ett stabilt jobb med en bra arbetsgivare.
    Jag har varit där länge och det är inget tjafs om att jag går tidigare för att hämta barn på dagis eller liknande.
    Men visst hade jag hellre haft ett jobb som stimulerade mig mer ffa intellektuellt, och dessutom flera tusen mer i månaden, men frågan är: Finns det?
    Vad är det jag gapar efter?
    Oavsett gör jag inget så länge ungarna är små iaf, vare sig med jobb eller förhållande.
    Jag trivs ok i vår slentrian och hittar stimulansen på andra ställen än att prata med min själsfrände här hemma....
  • Anonym (Japps)
    Anonym (kämpa???) skrev 2010-05-18 22:19:16 följande:
    Japps, vad heter er familjerådgivare. Går gärna till en som är bra från början. I vårt förhållande har jag försökt prata så många ggr, jag har skrivit mail etc. MEn när vi pratar säger han aldrig ngt. HAn verkar inte vilja gå på sex kurs eller rådgivning. Jag har sagt vad jag vill och behöver. Jag har köpt kärleksspel, porrfilm, allt för att få ut ngt av vårt sexliv men han vägrar ställa upp- När vi har sex är det alltig bara han som får ut ngt. han gör aldrig ngt på  mig för att jag ska få njuta och så har det varit från dag 1. Jag säger och pratar om hur vi ska få det bra, att jag vill kämpa men han bara lallar runt som om altl är bra. han verkar inte vilja kämpa för mig, han sticker hellre huvudet i sanden än jobbar på oss. Jättehemskt. nu är han sur på mig och satte sig för första ggn på 4 år i gästrummet och kollar på tv. Han kallade mig också för pucko för första ggn. Hmmm,,,, det går utför!
    Ni borde verkligen söka hjälp! Tja bor du i Västerbotten så kan vi nog ta samma familjerådgivare. Men det finns nog flera bra där ute, bara kolla vad det är för utbud. Vi tog genom kommunen. Billigt om inte annat =) Det är jobbigt när den andra inte kan prata om vad felet eller problemet är samt vägrar möta ens behov eller det man säger. Fixa en tid och dra med honom dit, för han verkar då behöva det om inte annat!
  • Anonym (kämpa???)

Japps, tack för tipset. JAg ska ringa efter sommaren om vi inte hittat tillbaka till varandra då.

Nu har jag slutat amma och borde känna mig attraherad av honom när inte hormoner är i farten.

Stannar: jag förstår vad du menar. och menade inte att ni behvöer kämpa. Jag stannar nog också en tid för barnens skull. Då är frågan ská jag skaffa så många barn jag vill ha med honom fast det känns så här.

Jag vill ju ha ett eller två barn till nämligen. Men om jag håller ihop för våra barns skull missar jag chansen att få fler barn. Eller så skaffar jag dem med honom och förverkligar mig när barnen är äldre.

Men älskar ni era mänP????

S

• SCSI
    Anonym (kämpa???) skrev 2010-05-18 22:19:16 följande:
     När vi har sex är det alltig bara han som får ut ngt. han gör aldrig ngt på  mig för att jag ska få njuta och så har det varit från dag 1.
    Ursäkta om jag är taskig nu, men då har du ju nästan gått med på att HA det så? Eller tror du att du nånstans på vägen skulle kunna ändra honom? Folk ändras bara om de VILL ändra sig - det låter inte som att han är så pigg på det...

Att han bara lallar vidare och fortsätter blunda är säkert för att det funkar att göra det. Han behöver inte skärpa till sig - du stannar ju ändå.

Vill du att han ska göra en ansträngning blir du nog tvungen att visa hur allvarlig du är i din önskan. Ställ krav. Tala om vad som händer om de inte uppfylls. Genomför åtgärderna. Invänta reaktion. Om reaktion uteblir - släpp honom och gå vidare.
  • Anonym (Japps)
    Anonym (kämpa???) skrev 2010-05-18 22:27:18 följande:
    Men älskar ni era mänP???? S
    Ibland ja, ibland nej. Dock har det blivit mera nej senaste året. Däremot försöker jag hitta tillbaka till känslan som jag hade innan och jag tror vi är på rätt väg. Men allt tar tid.
  • Anonym (kämpa???)

Vet ni... jag tror att jag visat vad jag behöver men han kanske faktiskt vet att jag stannar och därför inte behöver göra jobba på oss som par. Där gav du mig ngt att tänka på.

Jag har väl varit för klen när det gäller sexet, är ju lite hemmad själv och hade hoppats träffa en kille som hjälpe mig komma ur mitt skal för jag har en vision av hur jag vill ha det men behöver hjälp att våga släppa loss. Denna hjälp får jag inte av min sambo.

Jag trodde ändå att jag sagt vad jag behöver och vill, men han vill nog inte höra på det örat. Många mail har det blivit.

Han vägrar också lära sig simma trots att jag anmält honom till kurser osv, då jag tycker han måste kunna simma när man han barn.

Jaja... ni är så snälla som skriver om era erfarenheter iaf. Det hjälper mycket.
    KRAM

• Anonym (stannar)
    Anonym (kämpa???) skrev 2010-05-18 22:27:18 följande:
    Japps, tack för tipset. JAg ska ringa efter sommaren om vi inte hittat tillbaka till varandra då. Nu har jag slutat amma och borde känna mig attraherad av honom när inte hormoner är i farten. Stannar: jag förstår vad du menar. och menade inte att ni behvöer kämpa. Jag stannar nog också en tid för barnens skull. Då är frågan ská jag skaffa så många barn jag vill ha med honom fast det känns så här. Jag vill ju ha ett eller två barn till nämligen. Men om jag håller ihop för våra barns skull missar jag chansen att få fler barn. Eller så skaffar jag dem med honom och förverkligar mig när barnen är äldre. Men älskar ni era mänP???? S
    JA visst älskar jag honom, absolut!
    Förälskad, sådär...
    Ang skaffa fler barn så tycker jag absolut!
    Han ör en bra pappa säger du.
    Ni har en trygg och stabil relation med hus och ekonomi.
    Har du 2 barn med honom kan du lika bra ha fler!
    Ska ni ändå gå isär senare så är det itne värre att samarbeta kring 3-4 barn än 2!
    Sen ser jag att du nämner en av punkterna som gör att jag gillar läget och stannar.
    Han var sån från början.
    I början störde jag mig inte så värst på hans osociala beteende.
    Att detgnager mig nu är ju mer mitt problem än hans.
    Han är ju lika som han alltid varit, det är jag som ändrat åsikt eller snarare toleransnivå...
    Men terapi är väl kanon om du kan få med honom?!
    För övrigt är 6mån efter förlossning inte ngt att bråka om
    Min fick inte komma i närheten av sängen under den tiden! Det var inte alls intressant!
    Småbarnsåren är tuffa och  man får försöka härda ut.
  • Anonym (kämpa???)

Då ska jag nog skaffa den familj jag vill ha med honom och ge mina barn den trygghet och kärlek jag kan.

Om vi sen separerar längre fram får jag ta det då.
    Samtidigt känns det konstigt att sätta barn till världen om man kanske innest inne vet att man kommer separera senare i livet för det känns så orättvist mot barnen. Men samtidigt kände jag nog på mig detta redan när jag blev gravid första ggn. Andra barnet valde jag att få också för att de ska vara två och iaf ha varandra.

De är så fina pojkar och jag vill inte att de ska lida.
    Vi bor i fint hus (om än rätt ostädat nu, varav bråket ikväll), vi har det bra ekonomiskt, han har fantastisk familj som jag faktiskt älskar.

Jag kan nog trava på i detta länge till.
    Men vet ni, jag har druckit vin ikväll för att dämpa ångesten och det är nog inte vidare bra. Ska bara påpeka att jag inte brukar göra så- kanske andra ggn. Men båda ggr de senaste två månaderna.
    KRAM

• Anonym (stannar)
    Anonym (kämpa???) skrev 2010-05-18 22:47:57 följande:
    Då ska jag nog skaffa den familj jag vill ha med honom och ge mina barn den trygghet och kärlek jag kan. Om vi sen separerar längre fram får jag ta det då. Samtidigt känns det konstigt att sätta barn till världen om man kanske innest inne vet att man kommer separera senare i livet för det känns så orättvist mot barnen. Men samtidigt kände jag nog på mig detta redan när jag blev gravid första ggn. Andra barnet valde jag att få också för att de ska vara två och iaf ha varandra. De är så fina pojkar och jag vill inte att de ska lida. Vi bor i fint hus (om än rätt ostädat nu, varav bråket ikväll), vi har det bra ekonomiskt, han har fantastisk familj som jag faktiskt älskar. Jag kan nog trava på i detta länge till. Men vet ni, jag har druckit vin ikväll för att dämpa ångesten och det är nog inte vidare bra. Ska bara påpeka att jag inte brukar göra så- kanske andra ggn. Men båda ggr de senaste två månaderna. KRAM
    Så länge du inte är olycklig och det går ut över barnen så ser jag inget fel i det hela.
  • Anonym (Japps)
    Anonym (stannar) skrev 2010-05-18 22:51:52 följande:
    Så länge du inte är olycklig och det går ut över barnen så ser jag inget fel i det hela.
    Å andra sidan kan man kanske få det bättre och få en drägligare tillvaro. Kanske inte känna att man "måste stå ut". Söka hjälp är mitt råd, men det har jag redan sagt :)
  • Anonym (kämpa???)

Tack, tjejer!

Hoppas ni mår bra och är lyckliga resten av livet.

Hopps ni får allt ni önskar.

SJälv ska jag börja söka jobb om ett år, förlorade tyvärr jobbet när jag var mammaledig.
    Men det blir ett spännande, nytt kapitel.

Kram och tack för orden ikväll!
    Sara

Svar på tråden Hur länge ska man kämpa för förhållandet