• Babylove79

Någon vars stygn gått upp efter förlossningen??

Jag fick en dotter för 2 veckor sen. Idag när jag var på återbesök hos BM fick jag reda på att alla mina stygn gått upp (blev sydd med 4 st).

Jag har haft helvetiskt ont ända sen förlossningen. Det har värkt och jag har kännt tyngdkänsla i mellangården så jag knappt kunnat röra mig. Jag har knaprat Voltaren å Panodil nu i 2 v för att överleva. BM sa att det är väldigt ovanligt att stygnen går upp så. Tänkte höra om det är nån som varit med om nåt liknande? Hur länge hade ni ont? Och hur gick det sen, läkte det ihop av sig själv eller fick de åtgärda det senare (alltså sy igen)?

• Svar på tråden Någon vars stygn gått upp efter förlossningen??
  • lindha3

hmm, jag har känt likadant, men inte varit o kollat. Fick bebis för tre v sen.

• maurica

På efterkontrollen (fick barn i slutet av januari) konstaterades att ett stygn gått upp för mig, så det läkte inte ihop så "tight" som det borde gjort. Inte så kul, får väl korrigeras vid nästa förlossning antar jag.. *suck*

• maurica

Och, kan ju lägga till att jag hade djävulskt ont ett par veckor efter förlossningen, fick till slut värktabletter utskrivna för att ens ta mig till ICA fram och tillbaka. Var dessutom hypersensibel så det smärtade oavsett om jag var i rörelse eller stillhet, det gick över efter ett par veckor det med som tur var.

• Moppis

Jag blev sydd med 4 stygn i mellangården och hade sjukt ont efter förlossningen, jag åt Diklofenak 50mg + 2 panodil var 8 timme och det hjälpte inte.
    Jag kunde inte sitta på 1 vecka och hade ont konstant, har nu efter 2,5 vecka fått konstaterat att stygn har gått upp, vet inte hur många.
    Det svider massor när jag kissar men smärtan i övrigt har släppt och jag längtar efter att det ska läka så jag kan bli mig själv igen.
    :)

• Flisan79

Vid  min första förlossning så gick ena blygläppen rakt av. Allt var bra tills jag kom hem. Satte mig ner och kände hur de sprack upp. Åkte in då jag fick så ont och fick detta konstaterat. Kunde inte sitta över huvud taget. Eftersom att de var helt av så försökte de sy igen vilket tydligen är ovanligt. Det gjorde fördjävligt ont då det är svårt att få bedövning att ta där nere och att ta bedövningen är ju inte heller kul. Fick även kateter insatt då det sved så mycket i såret att jag inte kunde kissa. Stygnen sprack igen och jag åkte in..igen. Sa när jag satte mig i gynstolen "guuuu va skönt" (var så skönt att inget låg emot). Gyn höll på att ramla av stolen av skratt. Hon hade aldrig hört någon säga så förut...hahaha. Hur som helst hade det nu börjat bli lite infekterat så bedövningen tog inte alls och när hon försökte sy så släppte stygnen direkt för köttet/skinnet? var så "sargat" att det bara trasades samman (äckligt). Såret fick då självläka. De sa att om det blev för fult eller konstigt så kunde man rätta till det efteråt. Jag fick fortsätta med kateter och värktabletter ungefär 1 vecka sen fick jag Xylokain i gelform (starkare än vanlig) och den behövde jag ha ungefär 2 veckor till. Så efter 3 veckor kunde jag kissa med bara dusch. Tror det var ca 1 månad som jag hade riktigt ont när jag stod och gick. Sen blev det gradvis bättre. I ärret som ändå blev OK tillslut hade jag ont (ömmade) ca 1-2 år. Nu efter 3 år känns det inte enns vid sex längre.
    En mindre kul historia.

Dotter nr 2 föddes 2 år och 6 månader efter första (okt 09) och trotts att hon nästan vägde ett kg mer så behövdes inte ett enda stygn. Tro att det kändes stor skillnad efteråt. Helt fantastiskt.

Svar på tråden Någon vars stygn gått upp efter förlossningen??