• Anonym

Förtal

Hittar inget passande för vart detta inlägg ska vara så jag börjar här: Det är så att jag undrar om jag som förälder kan anmäla en man för förtal då han går runt och säger att min son + kompisar till honom har stulit en bil och bränt upp den. Vilket INTE har hänt, min son var hemma vid det tillfället. Det är andra gången som det blir något sådant med samme man men då ringde jag upp honom men känner att jag vill markera på ett annat sätt då jag tycker detta är ganska grova rykten han  sprider. Vad göra? Jag bara väntar på att soc ska ringa nu och så är bollen i rullning för något som bara är rykten!!!!!

• Svar på tråden Förtal
  • Philippa

Du kan ju alltid rådfråga polisen....

Men sådana rykten brukar dö ut om de inte är sann....så håll ut!

• Anonym

Ja, det är väl så men jag tycker det är så orättvist mot min son. Fy f*n hur vissa vuxna håller på! Skäms på dom!

• Anonym (utredare)

DU har alltid rätt att anmäla om du anser dig vara utsatt för ett brott. Nu är det iof inte du som blir förtalad utan din son...... brottet förtal ligger inte under allmänt åtal och det måste därför av målsägaren anges till åtal och det måste vara påkallat ur allmän synpunkt för att åklagaren skall kunna åtala.....

• Minomin
    Anonym (utredare) skrev 2010-05-19 20:40:57 följande:
    DU har alltid rätt att anmäla om du anser dig vara utsatt för ett brott. Nu är det iof inte du som blir förtalad utan din son...... brottet förtal ligger inte under allmänt åtal och det måste därför av målsägaren anges till åtal och det måste vara påkallat ur allmän synpunkt för att åklagaren skall kunna åtala.....
    Är det inte så att det måste anges till åtal av målsägaren eller vara påkallat ur allmän synpunkt för att åklagaren skall kunna åtala?

Inte bådeoch väl?
  • Anonym (utredare)
    Minomin skrev 2010-05-20 23:32:13 följande:
    Är det inte så att det måste anges till åtal av målsägaren eller vara påkallat ur allmän synpunkt för att åklagaren skall kunna åtala?Inte bådeoch väl?
    Det är OCH som gäller vid förtal. Tar med lagtexten så har vi rett ut det hela hoppas jag
    1 § Den som utpekar någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller eljest lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning, dömes för förtal till böter.

Var han skyldig att uttala sig eller var det eljest med hänsyn till omständigheterna försvarligt att lämna uppgift i saken, och visar han att uppgiften var sann eller att han hade skälig grund för den, skall ej dömas till ansvar.

5 § Brott som avses i 1--3 §§ får inte åtalas av annan än målsägande. Om målsäganden anger brottet till åtal och åtal av särskilda skäl anses påkallat ur allmän synpunkt, får dock åklagare åtala för förtal

• Anonym

I princip ALLA anmälningar om förtal som görs läggs ner ändå.

• Anonym (utredare)
    Anonym skrev 2010-05-21 22:22:52 följande:
    I princip ALLA anmälningar om förtal som görs läggs ner ändå.
    Ja, och det ska de göras..... om du nu läser lagtexten..... hur många av dessa anmälningar om förtal tror du är påkallat ur allmän synpunkt?
  • Anonym (undrar)
    Anonym (utredare) skrev 2010-05-22 21:24:07 följande:
    Ja, och det ska de göras..... om du nu läser lagtexten..... hur många av dessa anmälningar om förtal tror du är påkallat ur allmän synpunkt?
    Vad menas ur allmän synpukt? kan någon förklara, några exempel, det stå stilla i min hjärna.
  • Anonym (utredare)
    Anonym (undrar) skrev 2010-05-24 19:41:11 följande:
    Vad menas ur allmän synpukt? kan någon förklara, några exempel, det stå stilla i min hjärna.
    Typ stå på en scen och i mic förtala någon så att många hör..... kanske något som är att anse vara ett klandervärt sätt..... att tex skriva på ett öppet forum på Internet där många ser det. Generellt ska det vara något är oacceptabelt beteende rent allmänt..
  • Anonym
    Anonym (utredare) skrev 2010-05-22 21:24:07 följande:
    ja det vet jag också...har läst lagtexten jag med och är också krimare, nämnde det bara för ts.
  • Anonym (utredare)
    Anonym skrev 2010-05-24 20:53:11 följande:
    ja det vet jag också...har läst lagtexten jag med och är också krimare, nämnde det bara för ts.
    Jaha, du vet du ju också att en anmälan alltid finns kvar i systemet, även om utredningen läggs ner... och därför kan det vara bra att faktiskt göra en anmälan trots att det sällan går vidare...... och om du är krimare förmodar jag att du nog inte bör säga att "det inte är någon större idé att göra en anmälan eftersom de som alltid läggs ner...." men du är kanske inte polis....
Svar på tråden Förtal