• Anonym (...)

Cancer i magen..

En äldre släkting har mått dåligt ett tag. Smärtor i magen, stor viktnedgång, dåliga prover, känselbortfall osv. Röntgen av magen gjordes för ca 2 månader sedan och visade ingenting ovanligt.

Nu fick denne åka in akut, röntgen av mage visade en ganska stor tumör. Hur stor vet jag inte.

Smärta i magområdet har funnits i över ½ år och proverna har som sagt varit väldigt dåliga innan. Nu är de dock bra?

Får veta mer senare framöver.

Är det meningslöst att tro att hon ska överleva?
    Det kan låta kallt att fråga så. Men min mor är helt förstörd och skulle hoppet inte vara stort så har jag inte "tid" att vara ledsen utan måste finnas för henne. Får ta mitt senare

• Svar på tråden Cancer i magen..
  • stoltmamma87

ush vad tråkigt att höra detta. hoppas verkligen att det kan bli bra. jag har många i släkten som haft cancer och det är en hemsk sjukdom. senast gick min kusin bort. han hann fylla 21år. det spreds i hela hans kropp. fy farao vilken hemsk sjukdom. men du ska absolut inte sluta hoppas!!! det kommer säkerligen vara jätte tufft o jobbigt. men sluta inte hoppas!

skickar styrkekramar!

• Anonym

Min svärfar hade tumörer i tarmen och opererades för ett år sedan och har nu stomipåse samt inga cancertendenser kvar. Han mår idag riktigt bra och lever som vanligt, det såg väldigt mörkt ut där ett tag så tappa för allt i världen inte hoppet.

• FIame

Det beror helt på vad det är för typ av tumör, hur aggressiv den och främst vilket stadium sjukdomen nått.
    Här kan du läsa på ganska gedigen information om sjukdomsformen.
    www.onkologi.org/doc/vp.pdf

På sidan 21 har du överlevnadsdata kring de olika stadierna.

• Anonym (...)

Dom har fortfarande (!) inte röntgat och kollat resten av kroppen, vilket de sagt att de ska, kanske i morgon har dom sagt nu två dagar i rad.

Den tumören de hittat sitter i tjocktarmen, de vet bara längden och inte bredden på den, har de inte en aning om riktigt vart den befinner sig på tjocktarmen.

Morfin får hon flera gånger om dagen nu när hon varit inne :( Operationstid först om 4 veckor

• hurskadetgå
    Anonym (...) skrev 2010-05-20 20:54:58 följande:
    Dom har fortfarande (!) inte röntgat och kollat resten av kroppen, vilket de sagt att de ska, kanske i morgon har dom sagt nu två dagar i rad.Den tumören de hittat sitter i tjocktarmen, de vet bara längden och inte bredden på den, har de inte en aning om riktigt vart den befinner sig på tjocktarmen.Morfin får hon flera gånger om dagen nu när hon varit inne :( Operationstid först om 4 veckor
    Det kan gå vägen, tjocktarmen kan man klara sig utan. Men förbered dig på att det kommer att vara kämpigt ett tag.
  • Anonym (...)
    hurskadetgå skrev 2010-05-20 22:19:57 följande:
    Det kan gå vägen, tjocktarmen kan man klara sig utan. Men förbered dig på att det kommer att vara kämpigt ett tag.
    Operationstiden är ändrad nu. Nu ska dom bara få tummen ur och röntga.

Ja hon är ju en bra bit över 75+ så vi hoppas hon orkar med en operation bara..
  • hurskadetgå
    Anonym (...) skrev 2010-05-20 22:59:23 följande:
    Operationstiden är ändrad nu. Nu ska dom bara få tummen ur och röntga. Ja hon är ju en bra bit över 75+ så vi hoppas hon orkar med en operation bara..
    Håller tummarna att det går vägen för henne! Se till att hon äter, sover, inte har ont och inte oroar sig i onödan.
  • Anonym (Maria)

Äldre släkting fick tumör i tjocktarmen och opererades för stomi för 5 månader sedan. Dog nu förra veckan..

Cancer i magen sprider sig lätt, är rätt öppet. Så metastaser kan lätt uppstå. Meeen det är inget som säger att det inte ska gå bra för din släkting..

Håller tummarna! Hoppas cancer lättare går att bota i framtiden..

Svar på tråden Cancer i magen..