• Anonym

ångrar mig så mycket - hur länge blir ja drabbad?

år 2004 hamnade jag i polisens register för stöld av 600 kr, men jag fick inget straff mer än att betala tillbaka pengarna, de 600 kr.

Sedan dess har detta plågat mig långsamt och jag undrar nu om jag fortfarande ligger kvar i polisens register?

Kan arbetsgivare hitta mig i polisens register??

Hur länge finns man kvar??

*ångerfull

• Svar på tråden ångrar mig så mycket - hur länge blir ja drabbad?
  • Anonym

Är inte helt hundra, men har för mig att det är fem år för lindrigare brott och tio år för grövre brott. Förutsatt att det inte tillkommit något brott i efterhand.
    Du kan begära ut ditt brottsregister via deras hemsida, www.polisen.se

• Anonym

tack nån annan som vet säkert?

• Anonym

tusen tack!

Och efter 5 år så ser alltså man inte nånting i registret? Arbetsgivare alltså..

(förutom polisen då om man skulle vara misstänkt för nåt i nåt annat sammanhang)

• Anonym

Arbetgivare kan inte se nu heller belastningsregistret är det sträng sekretess på. Det är bara om du skickar efter utdrag som arbetgivaren kan se.

• Trillian

Det är inte så väldigt många som får beställa utdrag ur belastningsregistret, så risken för att du ska bli upptäckt pga ren nyfikenhet är försumbar. Om du inte har arbetsgivare inom polisen, åklagarmyndigheten, skatteverket och något fler ställe som jag inte kommer ihåg.  I övrigt är det bara du själv som kan begära uppgifter ur registret. Söker man arbete där man ska visa utdrag ur belastningsregistret får man alltså själv begära handlingen och sen lämna den till arbetsgivaren (i oöppnat kuvert) Man kan alltså inte råka googla sig till någons belastningsregister. Nu är ju ditt "brottsliga förflutna" redan utgallrat, så någon risk löper du inte alls.

• Anonym
    Trillian skrev 2010-05-20 09:52:48 följande:
    Det är inte så väldigt många som får beställa utdrag ur belastningsregistret, så risken för att du ska bli upptäckt pga ren nyfikenhet är försumbar. Om du inte har arbetsgivare inom polisen, åklagarmyndigheten, skatteverket och något fler ställe som jag inte kommer ihåg.  I övrigt är det bara du själv som kan begära uppgifter ur registret. Söker man arbete där man ska visa utdrag ur belastningsregistret får man alltså själv begära handlingen och sen lämna den till arbetsgivaren (i oöppnat kuvert) Man kan alltså inte råka googla sig till någons belastningsregister. Nu är ju ditt "brottsliga förflutna" redan utgallrat, så någon risk löper du inte alls.
    Och kriminalvården
  • Anonym

tanken är att jag skulle ta taxilegitimation och då står det att man inte får finnas med i polisens register.. Men, det borde jag ju inte göra efter 5 år då..

Är rädd att jag lägger ut en massa pengar på taxileg och sen får jag inte blir det :s

• Minomin

Beställ ett utdrag och kolla vad det står vettja!

På din beskrivning verkar det ju inte som du är dömd för något brott, så det borde inte stå eller någonsin ha stått något i ditt brottsregister.

• Anonym
    Trillian skrev 2010-05-20 09:52:48 följande:
    Fast även hos dem arbetsgivarna måste du godkänna att man gör registerutdrag men det är arbetsgivaren som utför det.
Svar på tråden ångrar mig så mycket - hur länge blir ja drabbad?