• Millan77

Jag har en honkatt, skall jag skaffa en hona eller hane om jag vill ha en till?

Jag har en honkatt som e ca 7,5 år. Vi har börjat fundera på om vi ska skaffa en till.
    Ska vi skaffa en hona eller en hane då?

Eller spelar det ingen roll?

Den katten vi har idag e inte speciellt lekfull. Har aldrig varit, inte ens som kattunge. nu vill vi gärna ha en liten som gärna leker lite.

• Svar på tråden Jag har en honkatt, skall jag skaffa en hona eller hane om jag vill ha en till?
  • Clobberella

Skaffar ni en hane så blir ni ju tvugna att kastrera honom om ni inte vill ha kattungar, och då är han inte speciellt lekfull efter det... mest fet och lat...
    Annars har jag aldrig märkt någon skillnad i lekfullhet mellan honor och hanar, det är mer individuella skillnader.

• Carisma95

Det spelar mindre roll. Som Clobberella säger; skillnaderna ligger ofta i ras OCH individen!

Däremot har jag själv två kastrerade hanar (bröder) varav båda har varit lekfulla, så det tror jag är en myt.

vastragotaland.blogspot.com - What you read is what you get!
  • Millan77

Förlåt, jag tänkte nog mer på om det e lättare att ha 2 honor eller om det e lättare för Maja att acceotera en han katt.
    Vi vill inte att hon ska bli arg o aggresiv för att vi skaffar en kompis till henne.

Hon e väldigt lugn o snäll o varken rivs eller bits.

• Antikvarien

Vi skaffade en killkompis till våran kattjej.. funkade jättebra, men det beror ju mycket på den nya katten som kommer in också. Våra var ju vuxna båda två, så vi var noga med att hitta en kompis som skulle vara social, intresserad av andra katter och snäll. Gick hur bra som helst! Knappt nåt fräs alls.. Han hade vett att backa när hon visade att hon tyckte han blev lite mycket i början.

• Damar

Vi hade en hona när jag var yngre och skaffade en till. de bråkade bara hela tiden. Vi beslutade för att byta med grannen som just skaffat en hankatt. Vi kastrerade honom och det var inga problem.

Läste senare att okastrerade honkatter står över kastrerade hankatter och han försökte aldrig avsätta henne från tronen, medan den andra hon katten också ville vara dominant.

• Millan77

Så av dom 2 sista så drar jag slutsattsen att hankatt e bättre.....

Då ändrar jag inriktning, en hankatt blir det då.

Tack

• ELHU

Vi har 6 katter... innekatter.. De vet sin rang.
    5 hanar o en hona. ALLA är kastrerade, aldrig bråk!! Mkt beror nog på individen!! Alla våra är snälla o keliga, busiga osv..

De är väl som oss människor, alla tycker inte om alla osv..

• Millan77

oki, tack, men då har ni bara en hona, o då drar jag ff den slutsattsen att det e bättre med en liten kille nu då.

• ELHU

Katter har ju lättare för att acceptera små kattungar än nya vuxna katter i hemmet.
    Dela inte på dom eller så.. låt de sköta sig själva.

Det löser sig. Kela o grejja med gamla katten så den inte känner sig utanför när lilla gosingen kommer.. För de där små går ju INTE motstå{#lang_emotions_wink}

• Millan77
    ELHU skrev 2010-05-19 12:50:19 följande:
    Katter har ju lättare för att acceptera små kattungar än nya vuxna katter i hemmet.Dela inte på dom eller så.. låt de sköta sig själva. Det löser sig. Kela o grejja med gamla katten så den inte känner sig utanför när lilla gosingen kommer.. För de där små går ju INTE motstå
    tack, vi skaffar ev den nya efter semestern, så det e ju ett tag kvar.
Svar på tråden Jag har en honkatt, skall jag skaffa en hona eller hane om jag vill ha en till?