Ni som har oregelbundna arbetstider, vad arbetar ni med och trivs ni med dem tiderna? Vad är fördelarna?
Ni som har oregelbundna arbetstider, vad arbetar ni med och trivs ni med dem tiderna? Vad är fördelarna?
puff
Tja fördelarna är ju att man ibland får sovmorgon eller tid på förmiddagen t ex att göra annat, man får ibland ledigt mitt i veckan istället för helgen osv vilket kan vara bra om man har typ bankärenden eller whatever.
Men nackdelarna överväger fördelarna med att jobba oregelbundna tider.
Jag är sjusköterksa och jobbar därmed oregelbundna arbetstider. Kan säga en sak, skulle aldrig byta det med ett 8-17 jobb! Den oslagbara fördelen är att när man har barn är man hemma mycket mer med dem och sen tillkommer de andra föredelarna med att vara ledig mitt i veckan och inte jobba så många dagar i sträck osv.
Nackdelarna är när man går iväg på fre em och ska jobba hela helgen då övriga familjen är ledig (samt alla storhelger). Men å andra sidan slår fördelarna nackdelarna stort för mig!!
Jag jobbar på ICA Supermarket. Vi har öppet 8-22 alla dagar i veckan. Mina arbetsdagar börjar alltså tidigast 07.30, och slutar som senast 22.30. Jobbar på helger och även storhelger (har öppet alla dagar, året runt).
Fördelarna är dels lönen. Handels har bra OB, lördagar efter 12 samt hela söndagarna är det 100% OB-tillägg. Åtminstone en tredjedel av min lön är OB, och jag tjänar betyldigt bättre än de flesta av mina vänner som även de har jobb "man inte behöver plugga för".
Andra fördelar är ju såklart att jag är ledig en del mitt i veckan, har lediga dagar för att sedan jobba kväll. Kan åka in till stan en dag mitt i veckan, kan ligga på stranden på dagarna på sommaren för att sedan åka och jobba.
Nackdelarna finns de också. Vi går på ett rullande fyraveckorsschema. Jag är ledig en helg i månaden, och jobbar tre. Jobbar åtminstone varannan fredagskväll. En gång i månaden är jag ledig mer än ett dygn i stöten (är då ledig tre dygn, men annars är det bara ett dygn i sträck).
Har man barn bygger det ju på att barnets andra förälder (eller någon annan närstående) jobbar normala tider om man inte har tillgång till nattis.
Ibland saknar jag verkligen att ha lediga helger, att vara hemma 17.00 varje dag. Men i och med att det är ett hyfsat lågavlönat jobb så behöver man OB-timmarna. Men nej, jag ser ingen framtid här. Att jobba oregelbundna tider i några år, fine. Men inte i det långa loppet.
Jobbar extra i butik och
+ mer pengar iom ob-ersättning, bra för en student som jag
- jobba när andra är lediga :(
Jag jobbade inom omsorgen innan jag pluggade, antingen 6.30 till 13.00 eller typ 14 till 21 var tredje helg Fre, lör,sön, mån) och var tredje helg ledig fre, lör, sön, mån. Den övriga helgen var vi bara ledig lör och sön.
Jag trivdes rätt bra, det passade bra med småbarn. Blev aldrig långa dagar på dagis (11-16 eller 9-14) och alltid minst en veckodag ledig. Men samtidigt kändes det alltid som om det roliga hända de helger som jag jobbade. :/
Jag ser fram emot att jobba kontorstider, men jag vet att det är mer utslitande dp jag en termin arbetade 8.30-16.00 och det var tungt och jag var tvärslut på fredagkväll och helgen blev inte så kul trotts allt då det blev mycket städa och annan skit. :/ Men när jag börjar jobba ska vi ha städhjälp. ;)
puff
Min sambo jobbar skift och tycker att det är skönt just att vara ledig när inte alla andra är det, för att kunna utföra bankärenden och annat på dagtid exempelvis. Sen har det varit positivt att vår pojke inte behövt vara på dagis så mycket eftersom vi kan gå omlott här hemma.
Det negativa är väl att han är schemalagd varannan helg.