• FruSen

Är denna klänning för mörk för att ha på ett sommarbröllop?

files.hm.com/media/products/825/DXL825_75169_69007_73_0415.jpg

Den satt jättefint på mig nämligen och alla andra klänningar jag hittade gjorde mig riktigt blek och satt inte alls snyggt! Jag är själv väldigt ljus i hyn och försvinner i ljusa plagg... Men är det väl mökt att ha på sig denna blåa klänning?

• Svar på tråden Är denna klänning för mörk för att ha på ett sommarbröllop?
  • Zimlis

Nej det tycker jag inte (att den är för mörk) Fin blå färg på den ju.

• camillaoadde

Du kan ju kanske ha en cool vit hatt och en vit väska till samt vita skor..

• FruSen
    Hannah76 skrev 2010-05-19 14:08:04 följande:
    Vad är det för dresskod?
    Ska på två bröllop, tänkte ha den på bägge...
    "Festfin" på det ena och "kavaj" på det andra.
  • Hannah76
    FruSen skrev 2010-05-19 14:09:07 följande:
    Ska på två bröllop, tänkte ha den på bägge..."Festfin" på det ena och "kavaj" på det andra.
    Då borde den funka. Tycker att färgen är fin.

Ska också på bröllop i sommar och vill ha en blå klänning (samma nyans som din), men det måste vara en finklänning. Har inte orkat börja leta ännu.
  • FruSen
    camillaoadde skrev 2010-05-19 14:09:05 följande:
    Det var ju faktiskt en bra idé.
    (är det "ok" enligt etikettsreglerna att ha vita accesoarer förresten?)
  • Clobberella

Festfin är ingen riktig klädkod så då kan du ha precis vad du vill (eller fråga brudparet vad f-n de menar om du vill att de ska tycka att du klär dig "rätt"). Till kavaj funkar den bra.
    Jag tycker att den var snygg!

• MammaMajs

Supersnygg tycker jag som äger en likadan :) Nej jag tycker inte att den är för mörk.

• FruSen
    Clobberella skrev 2010-05-19 14:16:20 följande:
    Festfin är ingen riktig klädkod så då kan du ha precis vad du vill (eller fråga brudparet vad f-n de menar om du vill att de ska tycka att du klär dig "rätt"). Till kavaj funkar den bra. Jag tycker att den var snygg!
    Jo, jag vet. Googlade upp den såkallade "klädkoden" och garvade rätt fint åt vad etikettsfolket svarat (typ, tycker du att badbyxor är festfint - då går du i badbyxor!)
  • FamilyFamily

tycker den är jättefin o passande......

• Kinya
    camillaoadde skrev 2010-05-19 14:09:05 följande:
    Det kan bli riktigt snyggt!!
  • camillaoadde
    FruSen skrev 2010-05-19 14:15:34 följande:
    Det var ju faktiskt en bra idé.(är det "ok" enligt etikettsreglerna att ha vita accesoarer förresten?)
    Vita acceosoarer är nog ok. Värre om du skulle gå i vit klänning {#lang_emotions_laughing}
  • FruSen
    camillaoadde skrev 2010-05-19 14:23:19 följande:
    Vita acceosoarer är nog ok. Värre om du skulle gå i vit klänning
    Haha, ja

En till fråga ang denna idiotiska klädkod "festfin".
    sambon ska ha en vanlig kostym till bröllopet med klädkod "kavaj" och nån slips som matchar min klänning... Men hur ska han klä sig "festfint"?! Jag menar, det känns som lite tveksamt att komma i jeans och skjorta. Han är dessutom ingen klädfantast alls och klär sig för det mesta i mjukisbyxor (industriarbetare, så han behöver inte klä upp sig för jobbet heller) och hans "festkläder" består helt enkelt av denna kostym eller jeans och nån t-shirt...
  • FruSen

Alltså gud vad jag blev sugen på att ha nån snygg hatt!!!

Kanske lite för "pampigt".
    Av alla bröllop jag varit på kan jag inte minnas att jag sett någon bära hatt...

• Clobberella
    FruSen skrev 2010-05-19 14:27:28 följande:
    Haha, ja En till fråga ang denna idiotiska klädkod "festfin". sambon ska ha en vanlig kostym till bröllopet med klädkod "kavaj" och nån slips som matchar min klänning... Men hur ska han klä sig "festfint"?! Jag menar, det känns som lite tveksamt att komma i jeans och skjorta. Han är dessutom ingen klädfantast alls och klär sig för det mesta i mjukisbyxor (industriarbetare, så han behöver inte klä upp sig för jobbet heller) och hans "festkläder" består helt enkelt av denna kostym eller jeans och nån t-shirt...
    Kostym funkar säkert bra. Eller frack. Eller rockT-shirt och trasiga jeans

Nej men allvarligt, de flesta vuxna karlar kommer nog i kostym skulle jag tro.
  • NoKnock Angleton
    FruSen skrev 2010-05-19 14:27:28 följande:
    Haha, ja En till fråga ang denna idiotiska klädkod "festfin". sambon ska ha en vanlig kostym till bröllopet med klädkod "kavaj" och nån slips som matchar min klänning... Men hur ska han klä sig "festfint"?! Jag menar, det känns som lite tveksamt att komma i jeans och skjorta. Han är dessutom ingen klädfantast alls och klär sig för det mesta i mjukisbyxor (industriarbetare, så han behöver inte klä upp sig för jobbet heller) och hans "festkläder" består helt enkelt av denna kostym eller jeans och nån t-shirt...
    festfin är helt idiotiskt. Det är en påhittad klädkod, jag skulle jämställa den med klädkod kavaj ungefär. så kör på samma kldsel. Btw, så var din klänning jättesnygg, är så att jag funderar på den själv faktiskt
  • FruSen
    Clobberella skrev 2010-05-19 14:37:31 följande:
    Kostym funkar säkert bra. Eller frack. Eller rockT-shirt och trasiga jeans Nej men allvarligt, de flesta vuxna karlar kommer nog i kostym skulle jag tro.
    Jo, det tror jag också. Dock blir det nog vit skjorta som gäller... Min sambo är så lång (tänk dig armar långa som en albatross vingar...).
    Vi väntar på en beställd skjorta (vit) med extra långa ärmar, men frågan är om det blir tråkigt...
  • BuoBä
    FruSen skrev 2010-05-19 14:15:34 följande:
    Det var ju faktiskt en bra idé.(är det "ok" enligt etikettsreglerna att ha vita accesoarer förresten?)

Det enda som är no-no är att vara helt klädd i vitt (eller svart) men man kan ha tex vit blus om kjolen är i en annan färg eller vit kofta till en för övrigt "ovit" klädsel. Man kan tom ha en blommig klänning med vit botten. Vita skor och accessoarer är därmed helt OK.

Svar på tråden Är denna klänning för mörk för att ha på ett sommarbröllop?